انواع آفت ها و بیماری های نهال زیتون برای.کسانی که این درخت را پرورش می.دهند مهم است. زیتون درختی نیمه گرمسیری و بومی.منطقه مدیترانه است. نهال زیتون در صورت محافظت مناسب می.تواند به مدت طولانی تا ۱۰۰۰ سال عمر کند.

زیتون یک گونه نسبتا مقاوم به آفات و بیماری.ها است. ولی تعدادی از آفات و بیماری.ها می تواند موجب آسیب و از بین رفتن درخت زیتون شوند.

آفت های درخت زیتون

آفت های درخت زیتون، می‌توانند خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی به این درخت وارد کنند. در ادامه با انواع افات درخت زیتون آشنا می شویم.

مگس میوه زیتون

مگس میوه زیتون با نام علمی Bactrocera oleae یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال زیتون است و یک گونه گیاه خوار و مونوفاژ.بوده و آفت کلیدی در اغلب باغهای زیتون می باشد. فعالیت لارو این آفت بر روی میوه زیتون.باعث خرابی میوه و ریزش آن می شود. حمله آفت مگس میوه تحت تأثیر شرایط آب.و هوایی است در واقع وجود شرایط آب و هوایی مطلوب.موجب رشد ناگهانی جمعیت آن می شود.

مگس زیتون حشره ای به طول ۵ میلی.متر با سری به رنگ زرد متمایل به قهوه ای است. قفسه سینه در این حشره به رنگ قهوه ای با سه نوار تیره موازی.در امتداد بدن است. شکم آن قهوه ای روشن با ۶ عدد نوار تیره می باشد. لارو مگس زیتون به.طول ۵ میلی متر و دارای رنگ زرد متمایل به سفید است.

ریزش میوه و کاهش کیفیت روغن بلافاصله.پس از تخمگذاری مگس رخ نمی دهد، بلکه هنگامی اتفاق می.افتد که سوراخ خروجی توسط لارو بالغ ایجاد می شود.

میوه های با کمتر از ده درصد سوراخ خروج. لارو می توانند روغن با کیفیت عالی تولید کنند، به ویژه اگر روغن.کشی در مدت کوتاهی پس از برداشت میوه انجام شود. با این.حال اگر درصد میوه های حاوی سوراخ خروج لارو به ۴۰ تا ۴۵ درصد.برسد ، روغن در طبقه فرابکر قرار نمی گیرد.

برداشت زود هنگام و روغن.کشی سریع ( ظرف ۲۴ ساعت پس از برداشت ) برای کاهش اثرات منفی.حمله مگس بر روی کیفیت روغن مؤثر است.

انواع آفت ها و بیماری های نهال زیتون

آفت بید زیتون

یکی دیگر از انواع آفت ها و بیماری های نهال زیتون آفت بید زیتون است. بید زیتون سه نسل در.سال دارد. نسل اول از گلها ، نسل دوم که بیشترین آسیب را می.زند از هسته داخل میوه و نسل سوم.از برگها تغذیه می کند. زمستان گذرانی آفت بید زیتون به.فرم نسل سوم است.

ریزش زود هنگام میوه در طی نفوذ لارو به داخل هسته ( خرداد تا تیر ) ممکن است مضر نباشد اما ریزش دیر هنگام میوه از اوایل شهریور تا پاییز میتواند خسارتی تا ۵۰ درصد به میزان محصول وارد نماید.

روش اختلال در جفتگیری.با استفاده از فرمونهای جنسی در برخی موارد نتایج خوبی.به بار آورده است، با این وجود این روش کنترلی به طور عمومی استفاده نمی.شود زیرا کاهش جمعیت پس از ۳ – ۲ سال به تدریج رخ داده.و همچنین نمی.تواند از خسارت اقتصادی به دلیل جمعیت بالای آفت جلوگیری.کند حتی زمانی که جفتگیری.بیش از ۹۰ درصد کاهش یابد.

  • پسیل زیتون

پسیل زیتون حشره ای کوچک به رنگ زرد تا سبز روشن و یا به رنگ خاکستری با سری پهن است. زمستان گذرانی این آفت به صورت حشره بالغ بر روی پاجوش ها و شکاف پوست درختان و بر روی سرشاخه ها و کنار برگ ها می باشد.

  • شپشک سیاه

شپشک سیاه زیتون یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال زیتون بوده که با بدنی گرد به رنگ قهوه ای تیره و نقش برجسته هایی بر پشت بدن دارد.

  • سرخرطومی برگخوار زیتون

این حشره از آفات مهم درخت زیتون در نهالستان ها و بر روی نهال های جوان است. سرخرطومی برگخوار زیتون در خردادماه ظاهر شده و در شب فعالیت می کند. این حشره در طی روز در پای درخت مخفی شده و در شب برای تغذیه از درخت بالا می رود.

  • آفت سوسک چوبخوار زیتون

این آفت علاوه بر درخت زیتون در درختان اکالیپتوس ، گز و گل ابریشم نیز دیده شده است. آفت سوسک چوبخوار زیتون حشره ای به رنگ سیاه براق است. در حشرات ماده پیشانی از موهای متراکم طلایی پوشیده شده و در وسط نیز دو برآمدگی مثلثی شکل شاخ مانند وجود دارد.

  • سپردار بنفش زیتون

سپردار  بنفش زیتون عموما بر روی برگ ها و شاخه دیده می شود و با تغذیه از کلروفیل برگ ها سبب ایجاد لکه های گرد و قرمز رنگ بر روی آنها می شود.

  • سوسک پوست خوار زیتون

سوسک پوست خوار زیتون حشره ای به طول حدود ۲ تا ۳ میلیمتر با بالپوش های خاکستری و شیاردار ، قفسه سینه پوشیده از مو و شاخک ها بادبزنی شکل است.

  • سپردار زرد زیتون

سپردار زرد زیتون درختان شبیه به سپردار بنفش است با این تفاوت که حشره ماده کاملا مسطح و به رنگ زرد روشن می باشد.

انواع آفت ها و بیماری های نهال زیتون

بیماری های درخت زیتون

بیماری های درخت زیتون می توانند باعث از بین رفتن نهال، کاهش بادهی و یا خشکیدن درخت شوند. بنابراین بهتر است قبل از وارد شدن خسارت جدی به نهال به فکر درمان بیماری های درخت زیتون باشید.

  • بیماری لکه طاووسی زیتون

بیماری لکه طاووسی زیتون مهمترین بیماری قارچی درختان زیتون است که اندامهای سبز گیاه به ویژه برگها را آلوده می کند. علائم بیماری شامل لکه های خاکستری قهوه ای به قطر حدود ده میلیمتر با یک رنگ زرد مشخص بر روی برگها و میوه ها می باشد. این قارچ در دمای ۲۵ – ۱۵ درجه سانتیگراد رشد کرده و آلودگی معمولاً با رطوبت بالا و سرما در ارتباط است.

  • بیماری آنتراکتوز زیتون

اولین علائم این بیماری انتراکتوز زیتون.شامل زردی و سوختگی برگها، ریزش برگها و.مرگ سر شاخه ها در فصل پاییز ظاهر می شود. مهمترین آسیب در هنگام بلوغ میوه ها.رخ داده و لکه های تیره و فرورفته در آنها مشاهده می.شود که اغلب همراه با تولید لکه های صورتی یا قهوه ای رنگ بر روی میوه است. اندازه لکه ها به تدریج گسترش پیدا کرده.به صورتی که به مرور تمام میوه را در بر می گیرد.

  • بیماری سرکوسپورا زیتون

بیماری سرکوسپورا زیتون یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال زیتون است و عامل بیماری باعث ایجاد لکه های خاکستری نامنظم در سطح زیرین برگها شده ، سطح رویی برگ ابتدا دچار زردی شده و در نهایت قهوه ای و سوخته می گردد.

  • بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی

علائم بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی شامل چروکیدگی ، زردی و سوختگی برگ ، ریزش برگ و میوه ، تیره شدن آوند چوبی و متعاقباً مرگ شاخه یا کل درخت که معمولاً در طی چند فصل رویشی رخ می دهد.

  • بیماری گال زیتون

در اثر این بیماری گال زیتون اندام آلوده تغییرات مشخصی را نشان داده که در ابتدا به صورت گالهای سبز کوچک ، نرم و تقریباً کروی بوده که بعداً به صورت تومورهای بزرگتر با سطح قهوه ای رنگ دیده می شوند.

بیماری فیتوفترا  

بیماری فیتوفترا یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال زیتون است که در شرایط سردی هوا و مرطوب بودن خاک ایجاد می شود. این بیماری در خاک های که زهکشی خوبی ندارند بیشتر دیده شده. فیتوفترا در طوقه باعث آب سوختگی پوست می شود که بعدا این نواحی به رنگ سیاه در می آید.

در صورت گسترش بیماری به دور تنه ، بیماری باعث مرگ درخت می شود. در مراحل اول بیماری پوست ساقه ، محکم و دست نخورده است در حالی که بعدا پوست لعابی شده و ممکن است دارای تراوشات صمغی و آبکی باشد.

بیماری آرمیلاریا زیتون

عامل بیماری آرمیلاریا زیتون نوعی قارچ معروف به قارچ عسلی است. آرمیلاریا باعث ایجاد صفحات بادبزنی شکل به رنگ سفید مایل به زرد بین پوست و چوب ریشه می شود. گاهی اوقات ریزومرف هایی به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه در سطح ریشه ها قابل مشاهده اند.

بهترین و استانداردترین انواع نهال زیتون را از نهالستان پالیز نهال سفارش دهید

پالیز نهال بزرگ ترین نهالستان زیتون در کشور و با بیش از نیم قرن تجربه و با همکاری متخصصان و مشاوران مجرب، به ارائه خدمات مرتبط با خرید و فروش نهال و احداث باغ می پردازد؛ از جمله این خدمات می توان به فروش خرید نهال زیتون  شناسنامه دار به صورت حضوری و غیر حضوری برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 09141832393 تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.