Rate this post

از گذشته تا به امروز نهال گردو یکی از بهترین و پرسود ترین ارقام میوه در سرتاسر دنیا شناخته میشود. با توجه به کاشت آسان و نگهداری کم هزینه درخت گردو؛ و سازگاری بالای آن با اکثر شرایط آب وهوایی و خاکی و آبی و از همه مهم تر سودآوری بسیار بالای درختان گردو؛ این رقم را به یکی از بهترین و مهم ترین ارقام میوه جهت کاشت در اکثر شهرهای کشورمان تبدیل نموده است.

درخت گردو خیلی سریع به بار مینشیند. و عمر اقتصادی بالایی نسبت به سایر درختان میوه دارد. با توجه به شرایط آب وهوایی و اقلیمی در منطقه باغتان میتوانید بهترین نهال های گردو را برای مناطق سردسیری و کوهستانی همچنین مناطقی با آب وهوای گرمسیری و یا گرم و خشک خریداری نموده و با کاشت در باغ از سودآوری حداکثری آن بهره مند شوید.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بهترین ارقام نهال گردو در ایران و جهان بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پرسودترین درخت گردو

همه کسانی که قصد احداث باغ گردو را دارند همیشه ترجیح می دهند رقم گردو مورد نظرشان پرسود ترین درخت گردو باشد. به همین علت ما ارقام زیر را معرفی می کنیم.

این ارقام سازگاری بسیار بالایی در برابر اکثر شرایط اقلیمی داشته و همچنین مقاومت این ارقام در برابر آفات و بیماری‌ها بسیار مطلوب است. سودآوری این ارقام نسبت به سایر ارقام گردو بیشتر است.

از ویژگی‌های مهم در این ارقام: پیوندی؛ دیرگل؛ اصلاح شده؛ ژنوتیپ، زودبازده؛ خوشه ای و پوست کاغذی بودن آنها میباشد.

نهال گردو مناطق سردسیر

در مناطق سردسیری و کوهستانی به علت سردی هوا و شرایط آب وهوایی خاص منطقه؛ کمتر درختی قادر به رشد و محصول دهی در این مناطق خواهد بود. اما درختان گردو به علت مقاومت بسیار عالی که در برابر سرما از خود نشان میدهد، نتنها در این مناطق رشد مطلوبی دارند. بلکه میتوانند سودآوری بسیار بالایی را نیز از خود به همراه داشته باشد. در حالت کلی ارقام نهال گردو مناطق سردسیر و نهال گردو اصلاح شده معمولا دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر ارقام در مناطق سردسیری خواهند بود

بهترین ارقام نهال گردو برای کاشت در مناطق سردسیری و کوهستانی:

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9
  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8
  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 7
  • نهال گردو چندلر پیوندی
  • نهال گردو فرنور پیوندی

نهال گردو برای مناطق گرمسیری

کمتر درختی قادر است که گرمای شدید در مناطق جنوبی و کویری کشور را تحمل کند. اکثر درختان در این مناطق تنها 2 الی 3 سال پس از کاشت به طور کامل خشک میشوند. البته برخی از ارقام نهال گردو برای مناطق گرمسیری قادر به تحمل شرایط آب وهوایی و اقلیمی در این مناطق خواهند بود. و همچنین رشد مناسب و محصول دهی بسیار عالی را در مناطق گرم و خشک از خود به همراه خواهند داشت.

بهترین نهال گردو برای مناطق معتدل

آب وهوای معتدل و مرطوب یکی از بهترین شرایط برای کاشت و پرورش درختان گردو به حساب میاید. درختان در این شرایط آب وهوایی به خوبی رشد نموده و به محصول دهی میپردازند. البته برای سودآوری بیشتر در این مناطق نیز باید درختی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با آنها داشته باشد. بهترین نهال گردو برای مناطق معتدل شامل موارد زیر است:

بهترین نهال گردو برای کاشت در مناطق گرم و مرطوب چیست؟

به علت شرایط خاص آب وهوایی حاکم در مناطق گرم و مرطوب فقط ارقام خاصی از درختان قادر به رشد در آن خواهند بود.

نکات مهم پیش از خرید نهال گردو

پیش از خرید نهال گردو باید از ویژگی‌های منطقه و باغ و همچنین از شرایط آب وهوایی و اقلیمی و ارتفاع از سطح دریای باغتان آگاه شوید. و سپس با مطالعه اطلاعات محصول در سایت پالیز بهترین و سازگارترین نهال گردو را برای کاشت در باغ انتخاب نمایید.

پیش از خرید نهال گردو نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. در مناطق سردسیر بهتر است از ارقام دیرگل استفاده کنید. تا جوانه‌های درختان در اثر سرمازدگی در فصل بهار نسوزند.
  2. نهال گردو پوست کاغذی به علت استفاده آسان از میوه‌هایش بیشتر مورد توجه خریداران قرار میگیرد.
  3. تفاوت ارقام خوشه ای با سایر ارقام گردو؛ تنها در نوع محصول دهی آنها میباشد. در واقع در ارقام خوشه ای میوه‌ها به صورت گروهی در کنار یکدیگر رشد میکنند.

نتیجه گیری

با توجه به نکات مطرح شده در این مطلب بهترین و سازگارترین رقم گردو را برای باغ خود انتخاب نمایید. توجه به این نکات در افزایش سرعت رشد درختان و همچنین افزایش محصول دهی و کیفیت محصول موثر است. همچنین ابتلای درخت به بیماری‌ها و آفات و یا آفتاب سوختگی و سرمازدگی را نیز کاهش میدهد.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز رسمی فروش نهال گردو با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی میباشد. این مرکز با بیش از نیم قرن تجربه موفق در حوزه تولید و پرورش و فروش نهال گردو دارای مدارک رسمی و معتبر همچون گواهینامه معتبر؛ شناسنامه رسمی و تاییدیه از جهاد کشاورزی میباشد. نهال‌های گردو تولید شده در نهال فروشی پالیز دارای کارت گارانتی معتبر 2 ساله؛ کارت قرنطینه، گواهی عاری از آفات و همچنین کارت سلامت و شناسنامه معتبر میباشند. که به همراه نهال برای باغداران محترم ارسال خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید نهال گردو و ارتباط با مشاوران ما به صورت رایگان با کارشناسان پالیز به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.