بهترین زمان سم پاشی درخت بادام چه زمانی است؟ این سوال برای کسانی که نهالستان بادام دارند و یا قصد پرورش درخت بادام را دارند می تواند سوال مهمی باشد.

بادام یکی از گیاهان مهم در باغبانی کشور است. ارقام مختلف بادام در مناطق مختلفی ایران به ‌خصوص در دشت‌ ها به ‌صورت دیمی و آبی کشت می ‌شود و محصول آن به ‌صورت خشکبار و یا تازه ‌خوری مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

بادام همچنین در صنایع روغن‌کشی و غذایی نیز کاربرد فراوان داشته و بنابراین یکی از درختان محبوب در کشت و باغبانی به شمار می‌رود. آفات و بیماری‌های گوناگونی درختان بادام ایران را تهدید می‌کنند که ممکن است علاوه بر کاهش محصول آنها روی کیفیت محصول نیز اثر سو داشته ‌باشند.

استفاده به ‌موقع از راهکارهای مدیریتی آفات و بیماری‌ها کمک خواهد کرد که میزان خسارت این موارد به باغات به حداقل ممکن برسد. در این مقاله شما را با مهم‌ترین آفات نهال بادام و سم پاشی آن آشنا خواهیم کرد.

آفات مهم بادام 

قبل از انتخاب بهترین زمان سم پاشی درخت بادام به شما توصیه می کنیم که با آفات مهم بادام آشنا شوید. آفات مهم بادام را می‌توان به 7 دسته کلی تقسیم کرد:

  • زنبور مغز خوار بادام

استفاده از سموم حشره‌ کشی مانند اتیون، دیازینون و دلتامترین به هنگام مشاهده حشرات بالغ کمک فراوانی به مدیریت بیماری می‌نماید.

  • انواع شته

شته‌ها همچنین باعث پیچ خوردن برگ‌های درختان شده و از این طریق نیز می‌توانند ایجاد خسارت بکنند. استفاده از سموم سیستمیک نظیر ایمیداکلوپراید و سم پریمیکارب می‌تواند به‌خوبی این آفات را در باغات کنترل نماید.

  • سوسک‌ها و پروانه ‌های پوست خوار

بهترین راه مدیریت این بیماری تقویت عمومی گیاه با استفاده از برنامه تغذیه‌ای مناسب است. مبارزه با حشرات بالغ در هنگام ظهور با سموم دیازینون و مالاتیون و دلتامترین نیز مؤثر واقع خواهد شد.

  • کرم ‌های طوقه و ریشه بادام

استفاده از یخ آب زمستانه، شخم عمیق و سموم دیازینون، سایپرمترین و تیودیکارب در کنترل این آفت مؤثر است، گرچه تقویت عمومی گیاه نیز کمک‌کننده خواهد بود.

  • سرشاخه خوار بادام

حذف سرشاخه‌های آلوده و امحای آنها مناسب‌ترین روش کنترلی محسوب می‌شود. سم‌پاشی زمستانه با روغن ولک و اتیون و همچنین سم‌پاشی دوره‌ای با دیازینون نیز از روش‌های مدیریت این آفت است.

  • انواع شپشک

استفاده از روغن پاشی زمستانه بهترین روش رهایی از این آفت است. سموم اتیون، دیازینون و دورسبان نیز در کاهش جمعیت آفت مؤثر هستند.

  • انواع کنه‌ ها

ازآنجایی‌که غالباً کنه‌ها پلی فاژ هستند و به‌سرعت نیز به سموم استفاده شده مقاومت نشان می‌دهند استفاده از مبارزه تلفیقی بهترین نتیجه را در برخواهد داشت. جمع‌آوری بقایای آلوده از باغ، سم‌پاشی زمستانه، مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از سموم نئورون، نیسورون، پروپارژیت و آبامکتین در کنترل این آفات مؤثر است.

بهترین زمان سم پاشی درخت بادام

بهترین زمان سم پاشی درخت بادام

درختان بادام در معرض بسیاری از بیماری ها و آفات هستند که از بین بردن ها آنها ضروری است. برای کنترل بیماریها و آفات حشرات، انتخاب بهترین زمان سم پاشی درختان بادام امری مهم و حیاتی است. البته با انواع کود میتوان از درختان در مقابل انواع حشرات بیماری زا و بیماری های قارچی محافظت کرد.

درختان بادام بهتر می توانند در برابر بیماری ها و حمله حشرات مقاومت کنند. سم پاشی سالانه درختان می تواند سلامت آنها را تقویت کند. بهترین زمان سم پاشی درختان میوه برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده، اواخر زمستان یا اوایل بهار است.

علل انتخاب بهترین زمان سم پاشی در اواخر زمستان یا اوایل بهار چیست؟

در این زمان به خاطر عدم وجود برگ ها سموم کمتری برای پوشش درختان لازم است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. همچنین پاشش سموم به آسانی صورت می گیرد و آفات کش ها به تمام شاخه ها، ساقه ها و تنه ی درختان تاثیر خواهد گذاشت.

ازدیگر علل انتخاب اواخر زمستان به عنوان بهترین زمان سم پاشی، می توان به نبود محصول اشاره نمود که مسمومیت در محصول ایجاد نمی گردد. استفاده از سم در زمان باز شدن شکوفه ها، منجر به آسیب زدن به زنبورها، گرده افشانی و شکوفه ها می شود. عدم گرده افشانی مناسب، منجر به کاهش بازدهی در میوه می شود.

عوامل مهم در انتخاب بهترین زمان سم پاشی

باران و رطوبت هوا، عوامل مهم در انتخاب بهترین زمان سم پاشی است.اگر می خواهید بهترین زمان سم پاشی درخت بادام را پیدا کنید، قطعا انتخاب روزهای بدون بارندگی در اوایل بهار بسیار مهم است. از طریق باران سموم از روی گیاهان شسته و وارد خاک می شوند. در واقع بهترین زمان سم پاشی زمانی است که خاک نیمه مرطوب باشد و آب و هوا بدون بارش و خنک پیش بینی شود.

برای حرکت شیره در گیاه و اثر بخشی سموم، به رطوبت نیاز است، بنابراین بهتر است یک روز بعد از سم پاشی آبیاری انجام شود. در بعضی از مزارع و باغات به دلیل سخت شدن پاشیدن سم، آبیاری بعد از سم پاشی صورت می گیرد.

بهترین زمان برای عملیات سمپاشی و کوددهی از طریق محلول پاشی

بهترین زمان برای عملیات سمپاشی و کوددهی از طریق محلول پاشی هنگامی است که دمای هوا بین 15 تا 30 درجه باشد.‎‎ چون که نور آفتاب به صورت عمود و مستقیم بر درختان می تابد و قطره های سم بر روی برگ درختان به عنوان ذره بین عمل می کند و منجر به سوزش برگها می شود.

همچنین حرارت بالا موجب تبخیر سریع سم شده و باعث عدم اثربخشی سم در ساقه ها و شاخه های درختان می شود.

بهترین زمان سم پاشی در طول روز

بهترین زمان سم پاشی در طول روز بین ساعت 9 تا 10 صبح و یا بین ساعت 6 تا 7 عصر بهترین زمان جهت عملیات محلول پاشی(کود یا سم) می باشد.

بدلیل اینکه کود یا سموم از طریق سیستم آوندی می توانند جذب گیاه یا درخت بشوند جدا از بحث کاهش عملکردی کود یا سم ممکن است رطوبت بوجود آمده خود محرکی باشد برای فعال شدن بیماریهایی مثل: سفیدک، لکه غربالی، آنتراکنوز و موارد دیگر. البته انتخاب بهترین زمان سمپاشی در طول روز علاوه بر مطالب فوق به انتخاب نوع سم نیز بستگی دارد.

نتیجه‌گیری

بادام همانند سایر گیاهان به آفات و بیماری‌های متفاوتی حساسیت نشان می‌دهد. کاهش محصول در بادام می‌تواند به حدی باشد که سبب سر به سر شدن هزینه ها نشود و عایدی برای باغدار نداشته باشد.

بنابراین همانند تمامی گیاهان دیگر، توجه و رصد دائمی عوامل بیماری زا و آفات کمک می‌کند تا با کمترین هزینه و بیشترین راندمان، باغ بادامی شاداب و عاری از بیماری و آفت و البته پربار داشته باشید. در این خصوص همانطور که ذکر شد تغذیه و تقویت دائمی بادام از اهمیت ویژه برخوردار است. بنابراین در کنار دفع آفت باید نیم نگاهی به تغذیه گیاهی بادام نیز داشت.