یکی از بهترین روش‌های درآمدزایی از گذشته تا کنون، احداث باغ میوه است. در بین درختان میوه؛ درخت گردو بهترین سازگاری را با اکثر شرایط آب وهوایی و اقلیمی داشته و قادر است تا بهترین ‌محصول‌دهی و بیشترین سوددهی را برای شما به همراه داشته باشد. درختان گردو همچنین دارای مقاومت بسیار عالی در برابر سرما و گرما و آفات و بیماری‌ها هستند. ارقام گردو را میتوان در تمامی شهرهای کشورمان حتی در مناطق سردسیری و گرمسیری نیز کاشته و از ‌محصول‌دهی بینظیر آنها بهره مند شوید. و اما مهم‌ترین نکاتی که پیش از احداث باغ گردو لازم است بدانید چیست؟

بررسی عوامل محیطی پیش از احداث باغ گردو

احداث باغ میوه به خصوص احداث باغ گردو نیازمند آگاهی و تجربه و تخصص کافی است. شما باید پیش از اقدام به احداث باغ گردو؛ طرح توجیهی احداث باغ را دریافت نموده و با توجه به اصول اولیه راه اندازی باغ گردو؛ باغ گردوی خود را احداث نمایید. احداث باغ گردو با توجه به شرایط خاص خاکی و اقلیمی و آب وهوایی آن میتواند متفاوت باشد.

از مهم‌ترین عواملی که پیش از احداث باغ گردو باید به آنها توجه شود:

عوامل اقلیمی

با توجه به حساسیت اکثر ارقام گردو در برابر سرما و گرمای بیش از حد در فصل زمستان و تابستان باید دمای منطقه را مورد بررسی قرار دهید. حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل برای درختان گردو بین 20- تا 38 درجه سانتیگراد است.

از طرفی درختان گردو نسبت به سرمای دیررس در فصل بهار نیز بسیار آسیب پذیر هستند. برودت بین 5 تا 7 درجه سانتیگراد در فصل بهار میتواند خسارات جبران ناپذیری را به شکوفه‌های تازه درختان وارد نماید. برودت بین 7 تا 10 درجه سانتیگراد نیز میتواند به جوانه‌های زایشی آسیب بزند.

نکته بعدی نیاز سرمایی درختان گردو است. یعنی درختان برای شکوفه زنی و بیدار شدن از خواب زمستانه؛ باید در فصل پاییز و زمستان در یک دوره سرمایی خاصی قرار بگیرند. و در ساعت مشخصی تحت دمای مشخصی قرار داشته باشند. تا به این ترتیب نیاز سرمایی آنها برطرف شود. دوره سرمایی ویژه درختان گردو بین 1500 تا 3000 ساعت است. که در آن درختان باید در دمای بین 0 تا 7 درجه سانتیگراد قرار بگیرند.

خاک

خاکهای کم عمق و شنی و آهکی برای کاشت درخت گردو مناسب نیستند. کمبود روی و منگنز در این خاکها؛ فعالیت‌های اساسی درختان را مورد آسیب قرار میدهد. همچنین خاکهای سنگی و مرطوب نیز برای احداث باغ گردو مناسب نیستند. بهترین خاک برای راه اندازی باغ گردو؛ خاکهای نیمه سنگین و لومی است.

آب

یکی از مهم ترین پارامترهایی که هنگام احداث باغ میوه باید به آن توجه نمود؛ میزان آب در دسترس و نحوه آبیاری است. هرچه آبیاری بهتر و اصولی‌تر انجام شود؛ عملکرد درختان گردو بهبود یافته و کیفیت میوه افزایش خواهد یافت. در حالت کلی درختان گردو به 8 تا 10 هزار مترمکعب آب در هکتار نیاز دارند. اگر از روش آبیاری قطره ای استفاده میکنید این میزان به 8000 متر مکعب در سال میرسد.

ارتفاع از سطح دریا

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که لازم است پیش از خرید نهال گردو به آن توجه داشته باشید؛ ارتفاع از سطح دریا میباشد. در حالت کلی میتوان در ارتفاع بین 0 تا 3000 متر از سطح دریا؛ باغ گردو را احداث نمود. البته هر یک از ارقام گردو تنها قادر به رشد در ارتفاع مشخصی خواهند بود. بنابراین پیش از خرید نهال گردو از ارتفاع از سطح دریای متناسب آن آگاه شوید.

شیب

درختانی که در باغ‌هایی با شیب جنوبی کاشته میشوند؛ دارای محصول زودرس‌تری بوده و گلدهی در آنها سریعتر انجام خواهد شد. البته این دسته از باغ‌ها در معرض بروز سرمازدگی دیررس در فصل بهار قرار دارند. از این رو در مناطقی که مستعد بروز سرمای دیررس بهاره هستند؛ زمین با شیب شمالی مناسب‌تر است.

آماده سازی زمین برای احداث باغ گردو

پس از بررس عوامل محیطی تاثیرگذار در احداث باغ گردو، نوبت به آماده سازی زمین و باغ است. پیش از آماده سازی خاک ابتدا یک نمونه خاک از بخش‌های مختلف خاک و لایه‌های رویی و زیرین برداشته و با ارسال به آزمایشگاه‌های مخصوص خاک؛ از نوع خاک و مواد معدنی موجود در آن آگاه شوید.

در مرحله بعد باید براساس نتایج آزمایش خاک؛ اقدام به آماده سازی زمین نمایید. اگر در زمین قبلا محصولی کشت میشده است. و حال قصد تغییر کاربری آن را دارید؛ ابتدا باید زمین را شخم زده و پس از گذشت 6 ماه اقدامات اصلاحی را روی خاک انجام دهید. تمامی اقدامات اصلاحی از جمله شخم زنی؛ ترکیب خاک بخش‌های مختلف با یکدیگر؛ کوددهی براساس کمبود مواد معدنی و آلی در خاک، زهکشی و…. را در این مرحله انجام دهید. سپس با توجه به الگوی کاشت؛ محل کاشت درختان را مشخص کنید. الگوی کاشت درختان براساس نوع رقم؛ نقشه زمین و طرح توجیهی؛ شیب زمین و آب وهوا و شرایط اقلیمی در منطقه میتواند متفاوت باشد.

جمع بندی

در این مطلب در ابتدا عوامل اصلی تاثیرگذار در انتخاب و خرید نهال گردو را مورد بررسی قرار داده و سپس نحوه آماده سازی زمین را با یکدیگر بررسی نمودیم. پس از بررسی عوامل محیطی و آماده سازی زمین نوبت به خرید نهال گردو میرسد. شما باید براساس آب وهوای منطقه و همچنین احتمال سرمازدگی دیررس بهاره؛ ارتفاع از سطح دریا و از طرفی؛ باردهی و عمر اقتصادی و سودآوری درختان گردو؛ بهترین نهال گردو را برای باغ خود خریداری نمایید.

برای آگاهی از نحوه تهیه نهال گردو مناسب برای باغ و نحوه کاشت آن با ما همراه باشید.

شما میتوانید بهترین و استانداردترین نهال گردو و سایر ارقام میوه را از ما در نهالستان بزرگ پالیز بخواهید.

نهالستان پالیز بزرگترین نهالستان گردو در شمال غرب کشورمان است. این مرکز با بیش از نیم قرن تجربه اقدام به تولید و توزیع انواع ارقام نهال میوه نموده است. همچنین شما میتوانید از سایر خدمات ما در نهالستان پالیز از جمله ارائه مشاوره 100 در 100 رایگان درباره نحوه احداث باغ میوه و احداث باغ گردو توسط متخصصین ما به صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین) و دریافت مشاوره‌های تخصصی در حوزه نحوه سمپاشی و استفاده از سموم و مبارزه با بیماری‌ها و آفات بهره مند شوید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش انواع ارقام نهال گردو شناسنامه دار؛ بادام؛ هلو؛ زردآلو و… به صورت حضوری و غیر حضوری میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر  و خرید نهال با کارشناسان ما به صورت تلفنی؛ حضوری و آنلاین در تماس باشید.