Rate this post

آیا می‌دانید، زیر درخت گردو چه بکاریم؟ درخت گردو برای اینکه از خود محافظت کند شروع به تولید ژگلون می‌کند؛ ژگلون یک ماده سمی بوده و مانع از رشد دیگر گیاهان می‌شود؛ کشاورزانی که می‌خواهند باغ دو منظوره احداث کرده یا تا آغاز باردهی اقتصادی درخت گردو از باغ خود درآمد کسب کنند، به دنبال کاشت صیفی‌جات، سبزیجات و درختچه‌های میوه در زیر درخت گردو هستند؛ در واقع درخت گردو برای محافظت از خود شروع به عملکرد آللوپاتی می‌کند؛ بهتر است کشاورزان قبل از خرید نهال گردو با این ویژگی آشنایی کافی داشته باشند، در ادامه مکانیسم عملکرد مواد آللوپاتی در گیاهان توضیح داده و خواهیم گفت، ژوگلون چیست؟

مکانیسم عملکرد مواد آللوپاتی در گیاهان

مکانیسم عملکرد مواد آللوپاتی در گیاهان یک مکانیسم دفاعی است؛ آللوپاتی در گیاهان به ویژگی‌ها و رفتارهای شیمیایی آنها اطلاق می‌شود که برای رقابت با گیاهان دیگر یا جلوگیری از رشد و توسعه آنها به کار گرفته می‌شود، آللوپاتی می‌تواند تأثیرات منفی زیادی در گیاهان دیگر و همچنین حشرات و میکروب‌ها داشته باشد؛ چند تأثیر منفی آللوپاتی در زیر آمده است:

  • مهار رشد: برخی درختان مانند درخت گردو می‌توانند ترکیبات شیمیایی خود را در اطراف خود ترشح کرده و رشد گیاهان دیگر را مهار کنند.
  • سمی بودن: برخی گیاهان می‌توانند ترکیبات سمی تولید کرده و سبب کاهش رشد و حتی مرگ گیاهان دیگر شود.
  • مشکلات تغذیه‌ای: برخی گیاهان موادی ترشح می‌کنند که باعث کاهش و جذب ناکافی مواد مغذی در گیاهان همجوار شود.
  • مهار رشد جانوری: تعدادی از ترکیبات آللوپاتیک بر رشد و تکثیر جانوران همجوار تأثیر منفی گذاشته و آنها را بیمار می‌کند.
  •  تاثیرات فراگیر: ترکیبات آللوپاتیک ممکن است به روش‌هایی که زیستگاه، جانوران، و گیاهان به هم تعامل دارند تأثیر گذاشته و از تعادل طبیعی زیستی جلوگیری کنند.

البته در بعضی موارد، آللوپاتی می‌تواند در تعادل اکوسیستم نقش مفیدی ایفا کند و می‌تواند برخی از گیاهان و جانوران را از آسیب‌های بیشتر حفظ کند، آللوپاتی در گیاهان چیست؟ مهمترین آللوپاتی درخت گردو ژوگلون هست؛ ژوگلون ترشح شده از درخت گردو مانع از رشد دیگر درختان و سبزیجات در جوار خود می‌شود؛ در ادامه ژگلون را به شما معرفی کرده و خواهیم گفت زیر درخت گردو چه بکاریم؟ 

کاشت گردو

ژوگلون چیست؟

اکثر کشاورزان و باغداران فکر می‌کنند که درخت گردو مستقیماً مواد سمی بنام ژوگلون  تولید می‌کند، ولی اینگونه نیست؛ درخت گردو برای اینکه در رقابت بین درختان و گیاهان دیگر پیروز شده و مواد غذایی بیشتری را جذب کند، بع ترشح ماده شیمیایی به نام هیدرو ژوگلون می‌پردازد؛ طبق بررسی‌های انجام شده هیدرو ژوگلون به تنهایی سمیتی نداشته و برای جانداران زنده و حتی گیاهان اطراف نیز هیچگونه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ماده شیمیایی بدون ضرر و فاقد بو هست؛ هیدرو ژوگلون زمانی در باغات گردو یک ماده سمی محسوب می‌شود که در مجاورت خاک یا هوا قرار گرفته و اکسید شود؛ در این حالت هیدرو ژوگلون به ماده سمی به نام ژگلون تبدیل شده و به آن آللوشیمیایی می‌گویند؛ از ویژگی‌ها و تاثیرات منفی ژگلون تولیدی از درخت گردو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث مسموم شدن گیاهان اطراف درخت گردو شده و مانع از فعالیت آنها می‌شود.
  • مهمترین تاثیری که ژوگلون بر درختان میوه اطراف دارد، باعث زرد شدن برگ درختان میوه شده و عملیات فتوسنتز آنها را با مشکل ایجاد می‌کند.
  • گاهی این ماده سمی به اندازه زیاد است که توصیه می‌شود نیروی انسانی به هنگام کار کردن در باغات بزرگ و وسیع گردو حتماً اقدامات پیشگیرانه و ایمنی را رعایت کند.

البته فراموش نکنید ژگلون به تنهایی برای خود درخت گردو بسیار مفید بوده و به عنوان یک سیستم دفاعی قوی و نیرومند عمل می‌کند! چون یک ماده شیمیایی آفت کش بوده و مانع از آفت زدگی درخت گردو می‌شود؛ طبق آزمایشات فراوان مشخص شده میزان ژگلون تولیدی در درختان آمریکایی که جزو گردوهای سیاه محسوب می‌شود بیشتر از درختان ایرانی هست.

سبزیجات و گیاهان سازگار با درخت گردو

در جواب به سوال « زیر درخت گردو چه بکاریم؟» باید گفت سبزیجات و گیاهان سازگار با درخت گردو عبارتند از:

  1. انواع پیاز و چغندر
  2. کدو و هویج
  3. خربزه
  4. سبزی لوبیا
  5. گل شقایق و گل زنبق
  6. گونه‌های مختلف گل لاله
  7. گل همیشه بهار و گل داوودی

توصیه می‌کنیم برای حفظ اقتصادی بودن باغ گردو از کاشت سبزیجات و گیاهان دارویی در زیر درخت گردو اجتناب کنید و در ادامه دلیل آن را خواهیم گفت.

سبزیجات و گیاهان دارویی را زیر درخت گردو کاشت نکنیم؟

وقتی صحبت از این می‌شود که زیر درخت گردو چه بکاریم باید گفت سبزیجات و گیاهان دارویی قابل کاشت در زیر درخت گردو هستند؛ البته مهندسین نهالستان به هنگام فروش نهال گردو تاکید می‌کنند از کاشت سبزیجات و علف‌های دارویی در کنار درختان گردو پرهیز کنید، شاید در سال‌های اولیه فروش سبزیجات و گیاهان دارویی باعث افزایش سوددهی باغ گردو  شود، ولی مشکلات زیادی نیز به همراه خواهد داشت که عبارتند از:

  • معمولا سبزیجات و علف‌های دارویی مکان تجمع انواع آفات و حیوانات کوچک جونده هستند؛ با کاشت سبزیجات زیر درختان امکان شیوع آفت زدگی و صدمه به نهال‌های تازه کاشته شده افزایش می‌یابد.
  • به طور معمول برای آبیاری نهال‌های تازه کاشته شده شما یک روتین خاصی را باید رعایت می‌کنید، در حالی که شرایط آبیاری و میزان رطوبت سبزیجات و علف‌های دارویی کاملاً متفاوت است، اگر آبیاری بیش از حد باشد باعث پوسیدگی ریشه نهال شده و نهال شما بعد از یک الی دو سال تلف می‌شود.
  •  معمولاً مهندسین نهالستان به هنگام فروش نهال گردو تاکید می‌کنند تا نیاز آبی، همچنین کودهای مناسب را برای رشد و ارتقا سیستم دفاعی آن استفاده کنید؛ به این موضوع توجه داشته باشید کودهایی که برای سبزیجات به کار می‌رود شاید با درخت گردو سازگاری نداشته باشد.
  • مهمترین دلیلی که توصیه می‌شود به هنگام احداث باغ گردو از کاشت سبزیجات و علف‌های دارویی در بین درختان گردو اجتناب کنید، ایجاد رقابت بین نهال جوان گردو و آنها هست؛ مسلماً ریشه درخت جوان گردو بسیار ضعیف بوده و در این رقابت شکست خواهد خورد، همین امر باعث کند شدن رشد نهال و به تاخیر افتادن دوره بازدهی درخت گردو می‌شود.
کاشت نهال زیر درخت گردو

کاشت هلو و شلیل در باغ گردو

البته ناامید نشوید! شاید کاشت سبزیجات و گیاهان دارویی در زیر درخت گردو چندان اقتصادی و با صرفه نباشد، ولی شما اجازه کاشت هلو و شلیل در باغ گردو را دارید؛ نه تنها هیچ مشکلی برای باغ گردو به وجود نمی‌آید، بلکه سوددهی باغ گردو را تضمین می‌کند؛ بنابراین شما با خرید نهال گردو همچنین خرید نهال شلیل و هلو همزمان می‌توانید باقی دو منظوره را راه‌اندازی کنید؛ پس اگر شخصی از شما مشاوره خواست و پرسید زیر درخت گردو چه بکاریم؟ جواب شما حتما نهال شلیل و نهال هلو باشد.

چرا خرید نهال هلو و شلیل و کاشت آنها در باغ گردو سودآور هست؟

چرا خرید نهال هلو و شلیل و کاشت آنها در باغ گردو سودآور هست؟ ما در ادامه مقاله می‌خواهیم دلایل سودآور بودن خرید نهال شلیل و هلو همچنین کاشت آنها در مزارع گردو را به شما توضیح دهیم:

  • کمترین فاصله کاشت نهال گردو مربوط به نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ هست؛ فاصله کاشت این درختان ۶ متر هست؛ از طرف دیگر به خاطر پایه کوتاه بودن درختان شلیل و هلو فاصله‌ای که برای کاشت آنها در نظر گرفته‌اند ۳ متر است؛ یعنی شما در حد فاصل دو ردیف درخت گردو می‌توانید یک ردیف هلو یا شلیل را کاشت کنید.
  • درختان گردو برای رسیدن به بلوغ ۱۰ الی ۱۵ سال زمان نیاز دارند تا تاج آنها کاملاً گسترده شود، در حالی که عمر اقتصادی درختان هلو و شلیل تنها ۱۰ الی ۱۵ سال هست؛ یعنی زمانی که باغ گردو به بلوغ کامل رسید شما می‌توانید درخت شلیل و هلو را از باغ ریشه کن کرده و فضا را برای گسترش درختان گردو آماده کنید.
  • درختان هلو و شلیل زود بازده هستند، اولین باروری آنها یک الی دو سال بعد و باردهی اقتصادی آنها در سال سوم و چهارم آغاز می‌شود؛ همین امر باعث می‌شود تا از سال سوم و چهارم شما با فروش اقتصادی میوه شلیل و هلو بیشتر هزینه‌های باغ گردو را تامین کنید.
  • با خرید نهال هلو و نهال گردو همزمان می‌توانید ۲۶۰ اصله نهال گردو و ۲۶۰ اصله نهال شلیل یا هلو را در باغ خود کاشت کنید؛ همین امر باعث می‌شود تا با کمترین هزینه بیشترین درآمد را داشته باشید، در واقع شما اصل تراکم سازی باغات مدرن و حرفه‌ای را رعایت می‌کنید.
زیر درخت گردو چه بکاریم؟
  • برنامه آبیاری درختان هلو و شلیل و گردو همزمان هست، یعنی احتیاجی به تفکیک کردن نوع آبیاری آنها نیست؛ در سال اول هفته‌ای دو بار از سال دوم هر هفته یک بار آبیاری درختان انجام می‌شود.
  • نوع کودی که برای درختان گردو و درختان هلو و شلیل استفاده می‌شود یکسان بوده و مهم‌ترین آن کود حیوانی پوسیده هست.
  • چون ریشه‌های درخت شلیل و هلو به صورت سطحی رشد می‌کند، ریشه کن کردن آنها در سن ۱۰ الی ۱۵ سالگی هیچ صدمه‌ای به ریشه درختان گردو وارد نمی‌کند.

در واقع کاشت نهال شلیل و هلو به همراه کاشت گردو هیچ خللی در رشد آنها ایجاد نمی‌کند، مهندسین نهالستان به هنگام فروش نهال گردو به کشاورزان پیشنهاد می‌دهند برای تامین هزینه‌های مربوط به نگهداری باغ گردو، نهال شلیل یا نهال هلو را به عنوان محصول دوم در باغ خود کاشت کنند؛ اگر شما هم مشتاق دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید می‌توانید به سایت paliznahal.ir مراجعه کرده و به صورت تلفنی و آنلاین با کارشناسان نهالستان در تماس باشید تا آنها به صورت علمی و تخصصی اطلاعات لازم را به شما ارائه دهند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین طرح باغ دو منظوره را به شما معرفی کنیم، مطمئناً اگر مراحل احداث باغ گردو و هلو یا شلیل را طبق نظر کارشناسان و مهندسین نهالستان طی کنید، سوددهی باغات شما تضمین شده بوده و می‌توانید به کسب درآمد میلیاردی برسید؛ منتها حتماً به روش تکثیر درختان توجه کنید، زمانی باغ دو منظوره شما سوددهی خواهد داشت که درختان گردو و شلیل پایه کوتاه بوده و بعد از رشد و شاخه برگ گرفتن تاج آن‌ها هیچ خللی در نفوذ نور خورشید وارد نشده و بین ریشه درختان نیز رقابتی ایجاد نشود.