Rate this post

گلدهی درختان بادام بسته به نژاد و شرایط آب و هوایی منطقه­ای که در آن کاشته می­شوند در زمان­های مختلفی از فصل بهار اتفاق می­افتد و در ابتدا به صورت متورم شدن جوانه­ها خود را نشان می­دهد، یکی از مسائل بسیار مهمی که در زمان گلدهی برای باغداران مطرح می‌شود این است که میزان و دور آبیاری در زمان گلدهی درخت بادام باید به چه صورت باشد؟ در این خبر نامه شما را با اصول صحیح آبیاری درخت بادام در زمان گلدهی آشنا می‌کنیم.

اصول مهم در آبیاری درختان بادام

آبیاری درختان بادام از اصول بسیار مهمی پیروی می­کند که از مهم­ترین اصول می­توان به تنظیم دور و میزان درست آبیاری بر اساس شرایط اقلیمی، میزان بارندگی و بافت خاک و البته سن درخت اشاره کرد، زمانی که شما اقدام به خرید نهال بادام می­کنید باید در مورد میزان نیاز آبی رقمی که خریداری کرده­اید اطلاعات کامل را کسب کنید.

اگر در مورد میزان نیاز آبی درختان بادام خود اطلاع دقیقی ندارید می­توانید به وبسایت نهالستان­هایی مانند پالیز نهال مراجعه کرده و با کلیک کردن بر نام رقم بادام خود تمام نیازهای آن از جمله نیاز آبی رقم بادام خود را مطالعه کنید و از آن آگاه شوید.

آبیاری درختان بادام

در نظر داشته باشید که دور آبیاری که در خصوصیات هر رقم ذکر شده است می­تواند بر اساس خصوصیات خاک مانند بافت خاک و سن درخت متفاوت باشد، در تعیین دور و میزان آبیاری درختان بادام شرایط اقلیمی هر منطقه بسیار تاثیر گذار است، بنابراین برای تعیین دور آبیاری درختان خود باید با کارشناسان مشاور مشورت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای صفر تا صد کاشت نهال بادام 

اهمیت رعایت اصول آبیاری درختان بادام

در صورتی که اصول آبیاری از قبیل تعیین دور و میزان آب مورد نیاز درختان بادام به درستی صورت نگیرد و از همه مهمتر در صورتی که درختان بادام را به صورت نامنظم آبیاری کنید درختان دچار تنش آبی شده و تنش آبی پیامدهای بسیار بدی را به نبال خواهد داشت.

از جمله پیامدهای عدم رعایت اصول آبیاری درختان بادام و ایجاد تنش آبی ضعیف شدن درختان در برابر حمله­ی آفات مکنده و چوبخوار است، در باغاتی که دچار تنش آبی باشند آفاتی مانندشته­ها، کنه­ها، چوبخوارها و پوستخوارها به شدت جولان می­دهند.

پیامد دیگر عدم رعاین اصول آبیاری درختان بادام کاهش کمی و کیفی باردهی آنها خواهد بود که به هر روی این مورد برای باغداران بسیار با اهمیت است.

آبیاری درختان بادام

میزان و دور آبیاری درختان بادام در زمان گلدهی

نکته­ی بسیار مهمی که در زمان گلدهی درختان بادام وجود دارد این است که شکوفه­ها به آب زیاد حساس بوده و ریزش می­کنند، یعنی آبیاری به صورت غرقابی و در حجم زیاد به جای تقویت شکوفه­ها سبب ریزش آنها می­شود، کارشناسان فروش نهال بادام همواره به این نکته­ی بسیار مهم تاکید دارند که برای اینکه از کاهش عملکرد درختان خود جلوگیری کنید از زمان تورم جوانه­ها تا زمان ریزش گلبرگ­ها از آبیاری کردن درختان بادام خود داری کنید.

شرایط آب و هوایی موثر بر آبیاری درختان بادام در زمان گلدهی

با توجه به تاثیر منفی آبیاری در زمان گلدهی درختان بادام ممکن است این سوال مطرح شود که آیا شرایط آب و هوایی می­تواند بر این موضوع اثر داشته باشد یا خیر؟ در واقع آیا بارندگی در زمان گلدهی می­تواند تاثیر منفی بر عملکرد درخت بادام شود یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت از آنجایی که در بسیاری از مناطق بارندگی در زمان گلدهی درختان بادام پراکنده و به حجم کم صورت می­گیرد تاثیر منفی بر عملکرد درختان بادام نخواهد داشت، از طرفی همان بارندگی پراکنده می­تواند نیاز آبی اغلب ارقام تجاری بادام را مرتفع کند.

یکی از دلایل اختلاف در قیمت نهال بادام اختلاف در میزان نیاز آبی آنها است، در صورتی که از ارقام کم نیاز به آب مانند نهال بادام آذر خوشه­ای استفاده کرده باشید نگرانی از بابت تشنه ماندن درختان تا زمان ریزش گلبرگ­ها نخواهید داشت.

آبیاری درختان بادام

کلام آخر

همانطور که دیدید آبیاری کردن درختان از زمان تورم جوانه­ها تا زمان ریزش گلبرگ­ها تاثیر منفی بر عملکرد درختان بادام دارد و بارندگی پراکنده­ای که در زمان گلدهی صورت می­گیرد می­تواند نیاز آبی درختان بادام را مرتفع کند و در صورتی که بارندگی رخ نداده باشد می­توانید از حجم بسیار کم آب در حد مرطوب شدن خاک اطراف ریشه کمک بگیرد و در نهایت استفاده از ارقام کم آب خواه نگرانی باغداران را از بابت تشنه ماندن در زمان گلدهی از بین خواهد برد.