گیلاس یکی از خوشمزه ترین میوه هاست که اواخر بهار و اوایل تابستان فصل رسیدن آن است. درخت گیلاس یکی از درختان میوه ای است که بومی مناطق جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی است اما در ایران هم به میزان زیادی کشت می شود. باردهی درخت گیلاس بالغ حدود 50 تن در هر هکتار است اما این در صورتی است که مورد حمله آفات گوناگون قرار نگیرد.

پرندگان یکی از آفات درخت گیلاس هستند که خسارات زیادی را به محصول نهایی وارد می کنند و شما باید روش های  محافظت از درخت گیلاس در برابر پرندگان  را به خوبی یاد بگیرید. زمانی که گیلاس شروع به رسیدن می کند، پرندگان مختلف با نوک زدن به آن ها باعث ایجاد سوراخ یا لکه شده و در مواردی حتی تمام میوه را می خورند. در این مطلب، می خواهیم روش های ساده و البته موثری را به شما معرفی کنیم تا به راحتی بتوانید به مبارزه با پرندگان آفات درخت گیلاس بپردازید.

روش اول: ترساندن پرندگان و دورکردن آن ها

ترساندن پرندگان آفات درخت گیلاس و دورکردن آن ها

قدم اول برای ترساندن پرندگان و دور کردن آن ها است. همیشه حواستان به پرندگان باشد و حتی تعداد آن ها را زیر نظر داشته باشید تا هر زمان تعداد آن ها زیاد شد یا نشانه های نوک زدن روی گیلاس ها را مشاهده کردید، دست به کار شوید.

روش های محافظت از درخت گیلاس در برابر پرندگان و دورکردن آن ها بسیار موثر است اما مقداری زمان می برد؛ بنابراین لازم است زود شروع کنید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که ممکن است پس از مدتی پرندگان به یک روش عادت کرده و دیگر مبارزه با این آفات درخت گیلاس جوابگو نباشد. در این موارد می توانید روش های دیگر را امتحان کنید.

اشیای براق و یا یک چیز روشن دیگر را انتخاب کنید. این یکی از این ایده های اثبات شده برای مبارزه با پرندگان آفات درخت گیلاس است.

  • قالب های آلومینیومی
  • ورق های فویل قلع تکه تکه شده
  • سی دی یا دی وی دی
  • نوارهای پارچه سفید
  • بادکنک

این اشیا را با سیم به شاخه های درخت گیلاس ببندید. طول هر سیم یا نخ باید حدود 15 تا 20 سانتی متر باشد.

اگر از CD / DVD استفاده می کنید، CD دوم را روی جوری قرار دهید که در بالای CD اول قرار گیرد. این کار باعث می شود که هر دو در یک زاویه قرار گیرند و نور را به سمت بالا منعکس کنند.

برای دورکردن پرندگان از درخت گیلاس، چند تا از این اشیا رو دور تا دور درخت گیلاس ببندید. آن ها را با فاصله 5/1 متر از هم قرار دهید و یا فقط به اندازه ای که از هر زاویه قابل مشاهده باشند. پنج یا شش عدد از CD ها باید برای یک درخت کافی باشد، اما یک درخت بزرگ ممکن است به تعداد بیشتری نیاز داشته باشد.

به صورت دوره ای به سراغ سایر اشیا براق بروید (بدین معنی که هر دوره اشیاء براقی را که استفاده می کنید تغییر دهید تا پرندگان به آن ها عادت نکنند). پرندگان بیشتر به سراغ گیلاس های قرمز شیرین می روند و گیلاس های زرد کمتر در معرض خطر پرندگان هستند. برای محافظت درخت گیلاس در برابر این آفات، پیشنهاد ما این است که هر هفته یا هر دو هفته وسیله دافع را عوض کنید.

در صورت لزوم سر و صدا ساز اضافه کنید. باغ های بزرگ گیلاس که اهداف تجاری دارند، اغلب صداهای سازنده ترسناک نیز اضافه می کنند. این کار باعث می شود پرندگان بیشتری دفع شوند اما با این حال در شنوایی این پرندگان هم به مرور زمان عادت ایجاد می شود. اگر درخت گیلاس در باغچه منزلتان دارید، فقط قوطی های آلومینیومی یا دیگر اشیای کم سر و صدا را آویزان کنید. هر چیز بلندتری ممکن است ارزش آزار دهنده بودن در منزلتان را نداشته باشد.

اگر باغ گیلاس با تعداد درخت زیاد دارید، ارزان ترین دستگاه های تجاری برای ترساندن پرندگان، نویز سازهای دستی هستند که یک ماده منفجره کوچک و بلند را شلیک می کنند. این موارد نیاز به گشت زنی مکرر دارد. برای صرفه جویی، یک توپ گاز ثابت یا سیگنال رعب آور (ترسناک) الکتریکی خریداری کنید. این وسایل را بالای سایبان و به ازای هر 2000 متر یک عدد قرار دهید.

روش دوم: پوشاندن درخت گیلاس با تور

در ادامه باید بدانید که روش دوم پوشاندن درخت گیلاس با تور است این کار را فقط برای درختان کوچک تا متوسط ​​انجام دهید. قبل از اینکه تور خود را خریداری کنید، مطمئن شوید که می توانید آن را روی درخت قرار دهید. پوشاندن درختانی که بیش از 3 متر ارتفاع دارند، سخت بوده و از لحاظ هزینه نیز گران می شود. برای درختان نزدیک به این ارتفاع، از نردبان و یا وسیله ای استفاده کنید که می تواند تور را روی یک تیر بلند کند و آن را در تمام دور درخت گیلاس پخش نماید.

توری مشبک و سبک بخرید. برای دور کردن این آفت درخت گیلاس می توانید تور پرنده بخرید، اما تور معمولی نیز کار خواهد کرد و مناسب است. تور باید به اندازه کافی ظریف باشد تا بتواند جلوی حمله پرندگان را بگیرد. تورهایی با پنجره های 6 تا 12 میلی متر برای این کار مناسب می باشند.

تمام درخت را بپوشانید. این قسمت از کار می تواند پر زحمت باشد و برای درختان بیشتر و بزگتر حداقل به دو نفر نیاز دارید. صبر کنید تا گیلاس ها شکل بگیرند و زمانی که شروع به تغییر رنگ می کنند، تورها را بیاورید.

برای محافظت از میوه در برابر تور، میله هایی را در اطراف درخت بکارید تا تور را روی آن بیندازید و به این ترتیب وزن تور روی شاخه های کوچک و ضعیف تحمیل نمی شود.

پایه تور را در زمین محکم کنید. پرندگان می توانند در زیر تور پرواز کنند و به تغذیه از گیلاس ها بپردازند.

روش سوم: استفاده از روش های دیگر

برای محافظت از درخت گیلاس در برابر پرندگان، می توانید استفاده از روش های دیگر را نیز امتحان کنید. همچینن می توانید درختان توت را بکارید. پرندگان میوه خوار درخت توت را دوست دارند. یک درخت توت ماده در نزدیکی درخت گیلاس بکارید و خواهید دید که تا زمانی که درخت توت میوه دارد، پرندگان به آن نزدیک می شوند و درختان گیلاس را راحت می گذارند!

برای تیراندازی یا به دام انداختن پرندگان حتما تأییدیه بگیرید. برخی از باغداران، پرندگان آفات درخت گیلاس مانند زاغ ها، کلاغ ها، سارها و سایر پرندگان کوچک را به دام می اندازند که این کار ممکن است به تأییدیه دولت نیاز داشته باشید.

جمع‌بندی

پرنده گان در برخی موارد تأثیر بسیار زیادی بر روی کاهش عملکرد محصولات کشاورزی بخصوص نهال گیلاس (خصوصاً غلات و میوه‌ها) دارند. به‌خاطر خصوصیات ویژه‌ای مثل توانایی پرواز تا فواصل زیاد و سرعت عمل بالای آنها، مبارزه با آن‌ها بسیار حساس و دشوار است و پیش از انتخاب روش مبارزه باید تمام جوانب کار در نظر گرفته شود تا بتوان به نتایج مناسب دست‌یافت.

با وجود روش‌های متعددی که برای مبارزه با پرنده‌های آفت محصولات کشاورزی معرفی شده است اما هیچ‌یک از این روش‌ها به طور کامل نمی‌توانند مشکل را برطرف نمایند و بهترین راهی که برای مبارزه کارآمد با این پرندگان توصیه می‌شود، تلفیقی از چند روش است تا علاوه بر تنوع‌بخشی به تکنیک‌های مبارزه و عادت نکرده پرندگان به این روش‌ها، از آسیب به نهال میوه جلوگیری گردد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله جهت خرید نهال میوه به‌خوبی از کشت و کار خود در مقابل پرندگان آفت محصولات کشاورزی محافظت نموده و این مقاله مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد.

اگر تجربه و پیشنهاد کاربردی و جدید در رابطه با محافظت از درخت گیلاس در برابر پرندگان دارید یا تصور می‌کنید که ما نکات مهم دیگری را فراموش کرده‌ایم، خوشحال می‌شویم نظرات شما را در این رابطه بدانیم. برای ما کامنت کنید.