نماتدهای مهم درختان هلو اگر به خوبی کنترل نشوند، می توانند باعث کاهش عملکرد، کاهش قدرت رشد و حتی مرگ درختان شوند. مدیریت کنترل نماتدها در نهالستان های هلو، با انتخاب صحیح مکان احداث باغ آغاز می شود.

در صورت وجود محدودیت در انتخاب زمین، شناسایی نماتدها و انجام عملیات خاک ورزی، مانند استفاده از نماتد کش ها قبل و پس از کاشت، استفاده از پایه های مقاوم و روش های مختلف کنترل بیولوژیکی برای حذف آنها ضروری است. همچنین استفاده از نهال های سالم عاری از نماتد و ویروس، از آلودگی دوباره ی خاک جلو گیری مینماید.

انواع نماتدهای مهم درختان هلو

همانطور که اشاره شد نماتدها یا کرم‌های کوچک نوک‌پوش (به انگلیسی: Nematodes) گروهی از انگل‌های میکروسکوپی هستند که در خاک زندگی می‌کنند و ممکن است به گیاهان آسیب بزنند. برخی از انواع نماتدها نیز ممکن است درختان هلو را تحت تأثیر قرار دهند. در زیر، چند نمونه از انواع نماتدهای مهم درختان هلو ذکر شده است:

نماتد مولد گره ریشه 

نماتد مولد گره ریشه به عنوان یکی از خسارت زاترین نماتدهای مهم درختان هلو در سراسر دنیا مورد توجه است. این نماتد، به صدها گونه ی گیاهی از خانواده های مختلف حمله می کند و باعث کاهش شدید عملکرد درختان هسته دار به خصوص هلو می شود.

نماتد مولد گره، یک پارازیت داخلی بوده و با ایجاد گال با گره روی ریشه، باعث توقف رشد درختان جوان هلو می شوند. حمله ی این نماتد در اوایل رشد ریشه، می تواند به مردگی سریع درخت منجر شود. علائم روی درخت، به صورت کاهش رشد رویشی، ریزش زودهنگام برگها و کاهش عملکرد است.

در باغ هایی که بافت خاک شنی دارند، تنش آب تشدید می شود. این نماتدها به صورت تخم در داخل گرهها، قادرند به مدت چند سال باقی بمانند و چون چند میزبانه هستند، در علف های هرز نیز زندگی می کنند.

مبارزه با این پاتوژن قبل از کاشت انجام می گیرد، زیرا پس از ورود و آلوده شدن خاک، حذف آن بسیار مشکل خواهد بود. اگرچه، نماتد کش هایی مانند متیل بروماید قبل و بعد از کاشت می توانند جمعیت آنها را کاهش دهند، ولی به دلیل تأثیر سوء این مواد روی لایه ی زن، استفاده از آن ممنوع است.

بهره گیری از روش های تلفیقی، می تواند آستانه ی خسارت را کاهش دهد. آیش زمین یا کاشت گیاهان غیر میزبان و دفع علف های هرز، قبل از احداث باغ، یکی از روش های بسیار خوب برای مبارزه با این پاتوژن است. اما استفاده از پایه های مقاوم، اقتصادی ترین و بهترین گزینه برای درختان هلو می باشد.

برخی از کلونهای میروبالان به این نماد مقاومت خوبی دارند و قادرند این صفت را به زیر جنس های خود منتقل نمایند. این کلونها، دارای خصوصیات زراعی خوبی بوده و با هلو نیز سازگارند.

نماتدهای مهم درختان هلو

نماتدهای حلقوی

نماتدهای حلقوی یکی از نماتدهای مهم درختان هلو  است کهدر سراسر دنیا انتشار دارند و خسارت آنها از نظر اقتصادی در باغهای هلو اهمیت زیادی دارد. علائم شاخص بیماری در تاج درختان 3 تا 6 ساله و حتی درختان پیرتر نیز مشاهده می شود.

برگ درختان آلوده، در بهار ناگهان می ریزد و در صورت مواجهه با تنش خشکی، درختان به سرعت از بین رفته و فقط یک یا دو شاخه باقی می ماند. در آلودگی های بسیار شدید، هیچ جوانه ی گل یا برگی باز نمی شود.

آلودگی به شانکر، معمولا با تأخیر در گل دهی یا برگ دهی قسمتهایی از درخت همراه است و روی شاخه به طور متناوب، لکه های تیره و بافت سالم با ترشح مقداری صمغ دیده می شود.

از آنجایی که خاک از صدمه ی سرما به ریشه جلوگیری می کند، ریشه ها زنده مانده و پاجوش ها شروع به رشد می کنند. این نماتد از طریق خاکهای آلودهی روی وسایل و ادوات کشاورزی و یا پای حیوانات و علفهای هرز آلوده به درخت منتقل میشود.

بیماری کوتاهی عمر در طی سال های مختلف خسارت های متفاوتی داشته است. مدیریت کنترل نماتد، اگر چه ممکن است به طور کامل این عارضه را از بین نبرد ولی تا حدود زیادی می تواند آن را کنترل نماید.

یکی از نکات مهم، ضدعفونی خاک، قبل و پس از کاشت می باشد. طبق قوانین بین المللی، استفاده از نماتد کش هایی مانند متیل بروماید و فنامیفوس ممنوع است. بنابراین توصیه می شود، از روش های جایگزین مانند سولاریزاسیون، کاشت گیاهان پوششی غیر میزبان مانند گندم به تنهایی یا به همراه سورگوم، به مدت 3 سال استفاده شود.

نماتد عامل زخم ریشه

در سراسر دنیا، حداقل ۹ نماتد متعلق به این جنس روی درختان هلو فعالیت و ایجاد آلودگی می کنند. این نماتدها یکی از نماتدهای مهم درختان هلو پارازیت های داخلی هستند، که درون و بین سلول ها حرکت می کنند و از کورتیکول ریشه تغذیه کرده و خسارت های شدیدی را به ریشه وارد می کنند.

در نتیجه حمله ی این پاتوژن، علائم در روی تاج درخت، به صورت کمبود مواد غذایی، کاهش رشد شاخه ها، کاهش قدرت رویشی و کوچک شدن اندازه میوه ظاهر می شود. در ریشه نیز علائم به صورت از بین رفتن تارهای کشنده و ریشه های فرعی، تیرگی ریشه و لکه های زخم است. نماتد عامل زخم ریشه جز متدول ترین نماتد ها هستند که مبارزه با ان کار سختی نیست.

نماتدهای خنجری 

نماتدهای خنجری ییک از نماتدهای مهم درختان هلو و از نوع پارازیت های خارجی بوده و عامل انتقال نپوویروس هایی هستند که به درختان هسته دار حمله می کنند. بیش از 280 نماتد در این خانواده وجود دارد، ولی فقط 7 جنس آن روی درختان هسته دار فعالیت می کنند.

بیشتر درختان هسته دار حساس به این نماتدها هستند، که روی نوک ریشه های فرعی، ایجاد گال کرده و ریشه حالت فر خورده و پیچیده پیدا می کند. علائم حمله ی نماتدهای خنجری روی درخت، به صورت رشته ای شدن تنه، کوتولگی و بد شکلی برگ ظاهر می شود.

چون این نماتد روی تمام درختان خانوادهی گل سرخیان فعالیت می کند، خطر آلودگی به آن هم بالا می باشد. ضدعفونی خاک قبل از کاشت، می تواند انتقال ویروس و نماند را محدود نماید. البته، در بین هسته دارها، برخی پایه های مقاوم به نماتدهای خنجری وجود دارد، اما با هلو سازگاری خوبی ندارند.

کلام آخر

اگر تصمیم به خرید نهال هلو گرفته اید باید از نماتدهای مهم درختان هلو که یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو است و روش های کنترل و مبارزه با آن ها اطلاع داشته باشید. نهالستان پالیز با تولید و فروش نهال هلو با کیفیت بالا آماده همکاری با شما می باشد. قابل ذکر است قیمت این نهال در این نهالستان چون به صورت خرید مستقیم از نهالستان می باشد و واسطه حذف گردیده است مناسب می باشد.

ارقام نهال هلو در این نهالستان جزء بهترین ها است که با کیفیت بالا تولید میگردد و نظرات مثبت مشتریان طی سال ها خرید گویای این امر می باشد. ما از کاشت تا برداشت پاسخگوی شما خواهیم بود ، جهت خرید نهال هلو با کارشناسان ما در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگ ترین نهالستان شمال غربی ایران است که در شهر میاندوآب واقع شده است. این نهالستان فعالیت خود را از سال 1310 در حوزه پرورش ارقام نهال آغاز نموده و طی این مدت موفقیت های بسیاری را در این زمینه کسب کرده است.

نهالستان پالیز با پشتیبانی 24 ساعته، جهت خرید، پشتیبانی محصول، اطلاع از قیمت انواع نهال گردو و مشاوره رایگان، آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی است.