درختان باغ و باغچه علاوه بر نگهداری های متداول مانند هرس کردن و آبیاری نیازمند کود دهی هم هستند. یکی از راه های رشد مناسب و بارور کردن گیاهان و درختان استفاده از کود مناسب است، اما باید مراقب باشید که مقدار و زمان کود دهی را حتما مدنظر قرار دهید، چرا که انجام نادرست این عمل می تواند گیاه را در مقابل آفات ضعیف کرده و نیاز به سمپاشی حس شود. کوددهی درختان زیاد سخت نیست و در ادامه این مقاله شما با نحوه کوددهی درختان اشنا خواهید شد.

کود چیست؟

اگر بخواهیم جواب کود چیست را بدهیم باید بگوییم کود در در واقع به هر نوع ماده آلی یا معدنی یا بیولوژیکی گفته می شود که دارای عناصر مغذی و تقویت کننده برای خاک باشد و موجب بالا بردن حاصلخیزی خاک و همچنین با مراقبت گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول شود. کودها به چند دسته مهم تقسیم می شوند که از جمله آن می توان موارد زیر را بر شمرد.

کود حیوانی

کود حیوانی که یکی از معروف ترین انواع کود است که در زمین و باغچه های بسیاری از ما نیز استفاده می شود، بیشتر از فضولات حیواناتی مانند گاو و گوسفند، اسب و مرغ تهیه می شود که به دلیل مواد مفیدی که برای خاک دارد، می تواند در تقویت زمین های زراعی موثر باشد. کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مود آلی و غذایی باقی مانده که برای غنی کردن خاک مفید است در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است.

کوددهی حیوانی

کود ارگانیک

کود ارگانیک نیز همانطور که از نامش بر می آید، کودی کامل طبیعی بدون افزودن هیچ گونه ماده شیمیایی و مصنوعی است که در واقع از فضولات حیوانی و گیاهی یا ترکیبی از این دو به همراه مواد موجود در طبیعت تولید می شود. این محصول در واقع نوعی کشاورزی ارگانیک را به ارمغان آورده است. به این صورت که با استفاده از آن به جای کود های شیمیایی، از آلودگی محیط زیست و جانداران می توان جلوگیری کرد.

 

کود ارگانیک

 

کود شیمیایی

کود شیمیایی نیز از مواد شیمیایی مختلف و درصد خلوص متفاوت تشکیل شده است که این درصد خلوص بر زمان کوددهی، نحوه پخش و اثربخشی آن روی گیاهان مختلف تاثیرگذار است. بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیایی قبل از انتخاب یا مصرف آنها ضرورت دارد. کود شیمیایی، از مواد معدنی تشکیل ‌شده که به ‌آسانی تجزیه و جذب می‌ شوند و به‌ صورت صنعتی تولید و به اشکال مختلفی مانند پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می شوند.

کود شیمایی

بهترین زمان کوددهی درختان

کود شیمیایی به اشکال مختلفی نظیر پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به درختان و گیاهان خود ابتدا لازم است که خاک خود را بررسی و آزمایش کنید تا دریابید که کدام کود برایش ضروری است. مقدار مناسبی از کود را در فصل بهار یا پاییز اضافه کنید تا موجب بازیابی قوای گیاهان و رشد بهینه آنها شوید.

زمان نیاز به کوددهی درختان

اگر دیدید که درخت شما آسیب دیده یا دچار آفت شده یا رشد ضعیف دارد، نشانگر این است که  زمان نیاز به کوددهی فرا رسیده است. در این زمان درخت مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و نیاز است که از کود مناسب بهره مند شود. از دیگر نشانه ها می توان به کوچک شدن و رنگ پریده شدن برگ ها اشاره کرد. درختان می توانند با قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشن و سرد، انوع آفت ها و بیماری ها یا مواد شیمیایی آسیب ببینند و نیاز به استفاده از کود داشته باشند تا مواد مغذی موجود در کود را برای بهبود خود به کار گیرند.

زمان مناسب برای کوددهی درختان

بسیاری بر این باورند که زمان مناسب برای کوددهی اوایل بهار و اواخر زمستان قبل از شکوفه دهی درختان است، اما اگر این زمان را از دست دادید، می توانید اوایل تابستان نیز این کار را انجام دهید. توجه کنید که اوایل پاییز یا اواخر تابستان زمان مناسبی برای کوددهی نیست. لازم به ذکر است که درختان سالم اغلب به مواد مغذی اضافی نیاز ندارند. اضافه کردن کود به خاک درختی که رشد خوب دارد می‌تواند نسبت مواد مغذی مورد نیاز را از حد لازم فراتر ببرد و موجب رشد افراطی گیاه و ضعیف شدن تنه شود. اما برای کود دهی درختان ضعیف تر مراحل زیر را دنبال کنید.

تست خاک قبل از کوددهی درختان

پیش از کود دهی گیاه را بررسی کنید که آیا اصلا به کود دهی نیاز دارد یا خیر. تست خاک قبل از کوددهی به شما کمک خواهد کرد تا مطمئن شوید که زمان کوددهی فرا رسیده است. همچنین می توانید مقداری از خاک را آزمایش کنید تا دریابید که چه میزان مواد مغذی در آن وجود دارد. برای به دست آوردن تعادل مناسب خاک می توانید کیت تست خاک را از فروشگاه های مربوط به لوازم باغبانی خریداری کنید و میزان PH خاک را اندازه بگیرید. pH خاک باید بین ۶ تا ۶٫۵ باشد. خاک هایی که در میزان pH آنها بین این محدوده نباشد، نیاز به کود دارند.

توجه به سن درخت

توجه به سن درخت هنگام کوددهی الزامی است. مسلما درخت جوانی که تنها یک یا دو سال از کاشت آن گذشته است، نیاز به کود دهی را حس نمی کند و به جایش بهتر است که بر کنترل علف های هرز و رطوبت کافی آن تمرکز کنید.

انتخاب کود مناسب

انتخاب کود  مناسب، مهم اصلی ترین و مهم نرین کاری است که برای شروع کوددهی باید انجام دهید. با توجه به نوع درخت و خاک و همچنین تست های مختلف و کمک از متخصصان نوع کود مناسب درخت باغ یا باغچه خود را انتخاب کنید. کودهای تولید شده متعادل کنونی حاوی مقادیر مساوی از نیتروژن، فسفر و کلسیم هستند که روی برچسب آنها نوشته شده و برای هر نوع درخت میوه ای مناسب هستند.

نحوه کوددهی درختان

مخلوط کردن کود با آب

قبل از مخلوط کردن کود با آب حتما دستکش به دست کنید و میزان مناسبی از کود را با آب مخلوط کنید. می توانید به دستورالعمل های ذکر شده روی کیسه کود در خصوص میزان اضافه کردن آب توجه کنید. اگر کود شما پودری نبوده و دانه ای است می توانید آنها را به همان صورت دانه ای دور درخت بپاشید. کود را در فاصله ۱ -۲ فوت یا حداقل ۳۰ سانتی متری از دور درخت بریزید تا به تنه آن آسیب نرسد و ریشه ها را درگیر کند. برای میزان دقیق کود مصرف شده حتما به سن درخت و دستورالعمل ها در زمان کوددهی توجه کنید تا از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

پالیز نهال تولید کننده بهترین انواع نهال گردو و میوه در کشور

مجموعه پالیز نهال از طریق مشاوره رایگان به صورت حضوری و غیرحضوری (آنلاین) می‌تواند خدمات خود را به باغداران عزیز در رابطه با کلیه اقدامات مرتبط با فروش بهترین انواع نهال گردو شناسنامه دار و میوه و (باغداری از جمله نحوه احداث باغ ، نگهداری کاشت، داشت و نحوه رسیدگی بیماری و آفات زدایی، کوددهی، هرس….) ارائه دهد تا گام مؤثری در توسعه کشت و نگهداری این انواع درختان برداشته باشیم.