درختان پسته در طول سال آفات و بیماری های زیادی ندارند که باعث آزار آن ها شود. در اینجا فقط چند مورد ذکر شده است که از بقیه مهمتر بوده و باید به خاطر بسپارید.

پوسیدگی ریشه‌ای فیتوفتورا

پوسیدگی ریشه ای فیتوفتورا یک بیماری قارچی ناشی از خاک است که به ریشه ها حمله کرده و آن ها را ضعیف می کند. این قارچ می تواند آب و مواد مغذی مورد نیاز برای انتقال از ریشه به قسمت بالای درخت را مسدود کرده و در نهایت پوسیدگی ریشه، رشد نهال پسته و بازدهی آن را کاهش می دهد.

گال تاجی پسته

گال تاجی پسته یکی از انواع مهم آفات درخت پسته هستند که باکتریایی بوده و در نقاط مختلف ساقه و ریشه درخت رشد می کنند. گال ها در ابتدا برآمدگی های روشن و برجسته ای هستند که به مرور بزرگتر و تیه تر می شوند. بیماری گال تاجی پسته بسیار مهم است زیرا می تواند سبب آسیب به تنه و شاخه درخت پسته شده و حتی به مرور زمان خشک شدن آن ها را ایجاد کند. راه حل مبارزه با گال، خارج کردن کامل گال و در مواردی که گال بسیاری بزرگ شده و به طور کامل دور شاخه را گرفته است، یریدن کامل آن است. پس از این مرحله، جهت ریشه کنی کامل گال، تیمار محل برش ساقه درخت پسته با بکسیتین می تواند موثر باشد.

آفت آلترناریا

آفت آلترناریا نیز مانند فیتوفتورا یک بیماری قارچی است که باعث ایجاد ضایعات سیاه روی برگ ها یا مغزهای نارس درخت پسته می شود. هجوم شدید این بیماری به درخت می تواند باعث زود از بین رفتن برگ ها شود که نشانه تشخیصی آن است.

کنترل این آفت می تواند سخت باشد. قارچ کش های مناسب منطقه خود را امتحان کنید و از روش های آبیاری مناسب که باعث کاهش رطوبت زمین در اطراف درخت می شود، استفاده کنید. علف های هرز و بقایای اطراف درخت را نگه دارید و شاخه های مرده یا در حال مرگ را هرس کنید تا احتمال شیوع آفات قارچی درخت پسته کاهش یابد.

لکه برگی سپتوریا

یکی دیگر از بیماری های قارچی درخت پسته، لکه برگی سپتوریا است که اغلب با بیماری دیررس آلترناریا همراه است. در این حالت، روی برگ ها لکه های کوچک و گردی ایجاد می شود که می تواند باعث ریزش زودرس آن ها گردد. جهت درمان این نوع قارچ نیز به همان روشی که درخت را به هنگام دچار شدن به آفت آلترناریا کنترل می کردید، مدیریت نمایید.

کپک پودری

کپک پودری باعث ایجاد لکه های کوچک سفید و پودری روی برگ ها و میوه ها می شود و کل برگ را می پوشاند. در بیشتر موارد، علت ایجاد آفت کپک پودری در درخت پسته، گردش ضعیف مواد در تنه و سایه بیش از حد روی درخت است. البته این آفت خوشبختانه صدمه شدیدی به محصول پسته وارد نمی کند.

پسته پسیلد

پسته پسیلد می تواند باعث زرد شدن و نکروز شدن برگ ها شود. شاید تا به الان در هنگام پرورش درخت پسته، متوجه پیچیدگی و خشک شدن برگ هایی شوید که قبل از موعد از درخت می ریزند. علاوه بر این، ممکن است برگ ها ماده ای عسلک چسبناک داشته باشند. بهترین راه حل برای کنترل این آفت، استفاده از حشره کش ها است اما برخی از این آفات نسبت به گزینه های حشره کش استاندارد مقاومت نشان داده اند که در این حالت توصیه ما این است که از یک متخصص باتجربه کمک بگیرید.

پژمردگی ورتیسیلیوم

پژمردگی ورتیسیلیوم یک مشکل جدی برای تولیدکنندگان پسته تجاری در کالیفرنیا است. Vert قارچی است که از تبادل آب داخل درخت جلوگیری می کند.

پسته دایبک

پسته دایبک باعث ایجاد لژیون های دوده ای و مقدار زیاد صمغ روی درختان می شود. برای جلوگیری از شیوع این آفت که عموما از طریق هرس کردن اشتباه درخت پسته ایجاد می شود، حتماً از ابزارهای بهداشتی و به روش مناسب استفاده کنید.

سفارش بهترین و پر بازده ترین انواع نهال های پیوندی از نهالستان پالیز

در این مقاله با انواع آفات و بیماری های درخت پسته آشنا شدیم. آفات درختان پسته جزو دغدغه های بزرگ کشاوران بشمار میرود امیدواریم با شناخت کافی از هر نوع آفت در توسعه باغات پسته خود نقش بسزایی بازی کنید.

نهالستان پالیز (سعید قاسمی) افتخار دارد که با سابقه درخشان چندین ساله موفق، برترین نهال های میوه را به مشتریان ارائه کند. جهت خرید نهال میوه و کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان ما در واحد فروش با شماره 09021832393 تماس حاصل فرمایید.