Rate this post

درخت گلابی پس از درخت سیب؛ مهم ترین درخت با محصول دانه دار در دنیا معرفی شده است. البته این درخت تفاوت‌هایی نیز از نظر شرایط کاشت با درخت سیب دارد. از مهم ترین دلایل اهمیت درختان گلابی؛ تنوع بالای محصول و اندازه میوه؛ طعم و خصوصیات ظاهری؛ قیمت نسبتا بالا و بازار پسندی آن میباشد.

پیش از احداث باغ گلابی باید یک سری از مسائل مهم و تاثیرگذار در رشد بهتر درختان گلابی مورد بررسی قرار گیرد. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین عوامل در رشد بهتر درختان گلابی را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

احداث باغ گلابی به صورت حرفه ای

عوامل مهم و تاثیرگذار در رشد درختان گلابی که در احداث باغ گلابی به صورت حرفه ای تاثیر دارند.

  • اقلیم کاشت

خوشبختانه درخت گلابی در دسته بندی درختانی قرار دارد که با طیف وسیعی از شرایط نامساعد محیطی؛ سازگار میشود. شما میتوانید با انتخاب رقم و پایه مناسب، نهال گلابی را در نواحی بسیار سرد و یا حتی نواحی بسیار گرم بکارید.

درخت گلابی با توجه به نوع رقم باید در فصل زمستان حدود 600 تا 1500 ساعت در دمای 7 درجه سانتی گراد قرار بگیرد. بنابراین نیاز سرمایی این درختان زیاد است. و این موضوع مانع از باز شدن بی موقع گل‌ها در فصل بهار خواهد شد. به این ترتیب به علت دیرگل بودن درخت گلابی؛ کمتر در معرض خطر سرمازدگی فصل بهار قرار میگیرد.

این درخت در فصل زمستان نیز میتواند تا دمای 20- درجه سانتیگراد را تحمل کند. گل‌ها و میوه‌ها نیز در فصل بهار به دماهای نزدیک به صفر حساسیت بالایی نشان میدهند.

  • خاک

درخت گلابی قادر است طیف وسیعی از شرایط خاکی و ناملایمات را تحمل کند.

از نظر بافت خاکی؛ خاک‌های لومی یا خاک‌های لومی شنی؛ برای احداث باغ گلابی مناسب اند. کاشت این درختان در خاک‌های آهکی باعث کم رشدی؛ دیرباردهی و یا کم باردهی درختان خواهد شد. همچنین این درختان مستعد ابتلا به بیماری آتشک خواهند بود.

Ph مناسب برای کاشت درختان و احداث باغ گلابی بین 7 تا 7.5 میباشد. در ph‌های بالاتر شاهد زردی برگ و ضعف درخت خواهیم بود.

عدم وجود زهکشی مناسب در خاک؛ میتواند باعث ایجاد بیماری‌های قارچی و پوسیدگی در ریشه درختان گلابی شود.

برای آگاهی از نحوه انجام آزمایش خاک و آب؛ مقاله تخصصی  آزمون آب و خاک  را مطالعه نمائید

  • ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع از سطح دریا برای هریک از ارقام درخت گلابی متفاوت است. به طور کلی درختان گلابی را میتوان تا ارتفاع 2000 متر از سطح دریا کاشت.

  • آب

درخت گلابی نیاز آبی زیادی ندارد. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه درختان خواهد شد.

در حالت کلی آبیاری درخت گلابی به سن نهال؛ آب وهوا و شرایط اقلیمی و فصل وابسته است. یک درخت بالغ گلابی در اواسط ماه اردیبهشت در هر آبیاری به 150 تا 200 لیتر اب نیاز دارد. در اوایل ماه تیر تا زمان برداشت محصول؛ در هر آبیاری به هر درخت بین 200 تا 250 لیتر آب بدهید.

  • نور

وجود نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت 8 ساعت در روز برای درختان گلابی لازم و ضروری است. پس باید حتما درختان گلابی را در محلی آفتابگیر با نور مستقیم خورشید بکارید.

  • فاصله استاندارد کاشت درخت

رعایت فاصله استاندارد برای کاشت درخت گلابی علاوه بر دریافت نور کافی؛ به ایجاد فضای مناسب برای رشد درختان نیز کمک میکند. البته انتخاب فاصله مناسب برای کاشت به نوع رقم؛ نوع پایه؛ شیب زمین و… وابسته است. به طور کلی فاصله بین درختان گلابی بین 4*4؛ 5*4؛ 5*5 متر مربع در نظر گرفته میشود.

  • شیب

شیب زمین در نوع و زمان تابش نور خورشید و شرایط اقلیمی تاثیر گذار است.

برای مثال در زمین‌های شیب دار با شیب جنوبی، نور خورشید بیشتر به باغ میتابد و احتمال سرمازدگی درختان در اوایل فصل بهار برای ارقام زود گل را افزایش میدهد. چراکه مناطقی که دارای شیب‌های رو به جنوبی هستند. در فصل بهار زودتر گرم شده و باعث بیدار شدن درخت از خواب زمستانه و آغاز گلدهی خواهند شد. گل دهی این درختان در مقایسه با نقاطی که در شیب شمالی قرار دارند، سریعتر انجام میشود. در زمین‌های شیب دار جنوبی به علت دریافت بهتر نور خورشید، میتوانید فواصل کاشت را  کاهش دهید.

  • طراحی باغ گلابی

در عملیات طراحی باغ باید مواردی نظیر مکان یابی؛ تسطیح؛ آماده سازی زمین و پیاده نمودن نقشه کاشت را در نظر داشت.

  • الگوی کاشت

بهترین الگوی کاشت درختان گلابی؛ استفاده از الگوی مستطیلی است. البته اگر باغ در منطقه شیب دار قرار دارد. بهتر است از سیستم کاشتی خطوط تراز استفاده کنید.

  • انتخاب رقم گلابی

برای این کار باید عوامل متعددی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. باردهی؛ عمر اقتصادی؛ نیاز سرمایی؛ ارتفاع از سطح دریا؛ حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل برای درخت و… در انتخاب نهال گلابی مهم اند. همچنین بازار پسندی محصول؛ باردهی بیشتر درخت؛ و سازگاری با شرایط آب وهوایی و اقلیمی در منطقه و باغ؛ میتواند در افزایش سودآوری ما از باغ موثر باشد.

شما باغداران محترم میتوانید با مراجعه به سایت پالیز و مطالعه بخش اطلاعات محصول؛ از ویژگی‌های بهترین ارقام نهال گلابی آگاه شوید.

برای آگاهی از روش کاشت درخت گلابی سایر مقالات ما را دنبال کنید.

جمع بندی

پیش از آغاز عملیات احداث باغ گلابی باید یک سری عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش گیرایی و رشد بهتر درختان را مورد بررسی قرار دهید. آگاهی از ارتفاع از سطح دریا، شرایط آبی و خاکی؛ آب وهوا و شرایط اقلیمی؛ شیب زمین و نور خورشید و… در نحوه احداث باغ و آماده سازی زمین باغ پیش از کاشت موثر است.

نهالستان پالیز؛ بزرگترین مرکز تولید، اصلاح و عرضه نهال گلابی به سرتاسر کشور میباشد. مشاوران ما آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و دریافت سفارشات شما هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 اقدام نمائید.