Rate this post

آلو یکی از میوه های  مشهور، با طعم های ترش، شیرین و ملس معروف به میوه پرآب و فیبرتابستان و ابتدای پاییز  با رنگ های زرد و قرمز و بنفش است .عمر اقتصادی درختان آلو بین ۲۰-۳۰  سال است و ارتفاع آنها به طور متوسط ۱۰-۱۵ متر است.

اگر می خواهید باغ آلو احداث کنید تا پایان این مطلب با ما همراه باشیدتا به راحتی بی نظیرترین و بهترین تولید میوه آلو را یاد بگیرید.

بررسی اقلیم آب وهوایی احداث باغ آلو

درختان آلو با شرایط محیطی بیشتر مناطق ایران سازگاری دارند. این درختان در منطقه وسیعی از عرض هاي جغرافیایی ۳۰تا ۵۰ درجه شمالی و جنوبی بهترین رشد را دارند.

بطور معمول نیاز گرمایی آلو حدود ۴۰۰-۳۰۰ درجه سانتی گراد  درروز می باشد.نکته مهم دراحداث باغ آلو، قراردادن این درختان در مکان هایی است که در سمت جنوبی و یا غربی باغ و بدور از وزش شدید باد باشند، تا کیفیت میوه ها بالا باشد.

بطور کلی دمای قابل تحمل برای درخت آلو در بیشتر اقلیم های ایران بین ۲ تا ۱۴ درجه سانتی گراد می باشد . اما چنانچه ساکن مناطق سرد وخشک و یا مناطق کوهستانی ایران هستید، اگر بتوانید دماي ۷-۹ درجه سانتی گراد را فراهم کنید، رشد بهینه و میوه  های مرغوب در انتظار شماست.

نیاز سرمایی ارقام مختلف آلو

توجه به نیاز سرمایی ارقام مختلف آلو برای عملکرد و جوانه زنی آن ها در اردیبهشت و خردادماه ضروری است. درختان آلو تحمل سرمایی خوبی دارند(بین ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر را می توانند تحمل کنند).نیاز سرمایی آلو ، بطور معمول بین ۲۸۰ الی ۱۲۰۰ ساعت (بستگی به رقم انتخابی )در دمای منفی ۷ درجه سانتی‌گراد است، تا درخت گلدهی خوب و میوه درشت و مرغوب داشته باشد.

خاک مناسب ارقام مختلف آلو

کیفیت خاک برای داشتن یک محصول سالم و باکیفیت بالا بسیار مهم است. برای درختان آلو خاک لوم شنی  و لوم ریز با رس کم مناسب است. خاک های عمیق با جنس شنی لومی بهترین خاک برای درختان آلو است. خاک های با مقدار رس بالا و همچنین خاک های آهکی برای درختان آلو مناسب نیستند. بهترین رشد درختان آلو در  خاک های اسیدی تا خنثی با ۵-۷pH است. اگر باغ شما خاک قلیایی دارد، می توانید pH را با ترکیب گوگرد و یا کود حاوی سولفات آمونیوم قبل از کاشت کاهش دهید.در صورتیکه اطلاعی از شرایط خاک منطقه ندارید بهتر است، نمونه خاک را به آزمایشگاه بفرستید تا بدقت خاک شناسایی شود . پس از مشخص شدن جواب آزمایش خاک باغ، کودهای موردنظر و تقویت کننده لازم را  استفاده کنید، تا کیفیت محصول شما بالا باشد.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله آزمون آب و خاک در سایت مراجعه بفرمایید.

آبیاری مناسب برای ارقام مختلف آلو

درختان آلو نیاز به مقدار آب بالایی دارند. بطور معمول با توجه به سیستم آبیاری که استفاده می کنید بین ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ متغیر است. بهترین روش آبیاری برای این درختان ۲ بار در هفته است(معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ لیترآب در هفته). اما در اردیبهشت ماه نیاز آبیاری این درختان بیشتر است(بهتر است در مناطق گرم و خشک ۴ بار درهفته و مناطق معتدل و سرد کوهستانی ۲ بارآبیاری انجام شود). بطور کلی نیاز آبی برحسب شرایط اقلیمی منطقه بین ۸ (مناطق معتدل و سرد کوهستانی)تاحداکثر ۱۲ هزار مترمکعب(مناطق گرم و خشک)برای هر هکتار در سال می باشد تا میوه های درشت و مرغوب۴۰ الی ۵۰ تن در هکتار داشته باشید.

با یک روش ساده می توانید کم آبی و یا آب زیاد را در درختان آلو متوجه شوید.اگر مشاهده کردید که برگ‌های درخت آلو قهوه ای شده نشان دهنده این است که گیاه در کم آبی است. اگر پوست در قسمت پایه درخت از قهوه ای روشن به قهوه ای تیره تغییر پیدا کند، از نشانه های دریافت آب بیشتر از حد لازم است. اگر تمایل دارید آبیاری بادقت و با صرفه جویی داشته باشید از روش  آبیاری تحت فشار یا بابلر استفاده کنید. این روش باعث می شود آبیاری کافی و منظم داشته باشد و در مصرف آب هم صرفه جویی  می شود.

ارتفاع از سطح دریا

در مناطق و اقلیم های با ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۸۰۰متری از سطح دریا می توانیم بهترین و بیشترین عملکرد را از نهال های ارقام مختلف آلو  انتظار داشته باشیم.

بررسی شرایط نور خورشید جهت احداث باغ آلو

دقت کنید که اگر محصول عالی و با کیفیت بالا می خواهید برای کلیه ارقام آلو در هرمنطقه از ایران که هستید بطور متوسط روزانه پنج تا هشت ساعت نور خورشید نیاز است .

شیب زمین برای احداث باغ آلو

برای احداث باغ آلو بهتر است زمین های هموار و تخت با شیب زمین ۱۵ درصد را انتخاب کنید.

الگوی کاشت برای احداث باغ آلو

ابتدا باید زمین را بدقت بررسی کنید تا در جاهایی که ناهمواری وجود دارد زمین را تسطیح نمایید.‌در مرحله بعد زمین را باید شخم عمیق زد چون درختان آلو به خاک عمیق نیاز دارند.در طراحی باغ آلو  بهتر است، الگوی مربعی در نظر گرفته شود. فاصله را باید ۴ در ۴ متر انتخاب کنید. اگر در مناطقی از ایران هستید که نمی توانید نیاز نوری درخت را تامین کنید روش مستطیلی را انتخاب کنیدتا درختان شما از نور بیشتری استفاده کنند.

انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ آلو

ارقام مختلف آلو این توانایی را دارند که در هر شرایط آب و هوایی از ایران به نحو مطلوبی رشد کنند. مهم‌ترین انواع آلو در ایران شامل قطره‌طلا، بخارا، آلو سیاه، آلو سانتروزا، آلوخاکی، آلو برغان وشابلون است که اگر بدرستی اصول آب دهی و خاک و نور و سایر موارد گفته شده در بالا را رعایت کنید، چه در مکان سرد وخشک و کوهستانی باشید یا در اقلیم گرم و سوزان ایران فرقی نمی کند، شما می توانید بهترین ومرغوب ترین میوه های آلو را داشته باشید.

آماده سازی زمین برای احداث باغ آلو

 ابتدا بایدخاک مکانی که می خواهید  ارقام مختلف آلو را بکارید از یک ماه زودتر آماده کنید. حتما آزمایش خاک را انجام دهید تا به این ترتیب از جنس، pH، اسیدی یا بازی، وجود عناصر معدنی و محتویات خاک آگاه شوید و با توجه به نیاز درختان آلو، از کود شیمیایی و آلی  استفاده نمایید تا رشد درختان بهینه باشد. اگر در مناطق معتدل و گرم ایران هستید بهتر است در فصل پاییز اقدام به کاشت نمایید و اگر در مناطق سردسیر،خشک و کوهستانی هستید در اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین زمان است. بهتر است درخت کاری در زمانی که هوا ابری است و باد نمی وزد یا ملایم است انجام شود، چون وزش باد شدید  به ارقام مختلف آلو صدمه می زند. توجه داشته باشید که در هنگام درخت کاری ارقام مختلف آلو میانگین درجه حرارت حداقل هفت درجه سانتی گراد باشد.

جمع بندی

آلو میوه محبوب و دلپذیری است که یکی از پر محصول ترین و بهترین محصولات باغی  در ایران است. از آنجاییکه  مهم‌ترین ترکیب هسته،در همه ارقام نهال آلو، روغن معروف آن می‌باشدودر صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد، حائز اهمیت است. انواع آلو  به صورت تازه، خشک، کمپوت و کنسرو و له‌‌شده آن را به صورت لواشک مصرف فراوان دارد. قیسی و آلو خورشتی جزو بهترین محصولات صادراتی کشور هستند. بنابراین با توجه به جایگاه ویژه ای که دارد و به راحتی می توان آن را در همه شرایط آب و هوایی کشت نمود،به شما پیشنهاد می کنیم تا حتما احداث باغ آلو را مد نظر قرار دهید و از  نهالستان پالیز کمک بگیرید تا در هر منطقه ای که هستید، بهترین ارقام آلو را برای شما انتخاب کند.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم اول شرایط منطقه خود را بسنجید . نیاز بازار اقتصادی و رقم مشتری پسند مکانی که هستید را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید نهال های مورد نیاز نمایید.