Rate this post

اگر شما باغ سیب داشته باشید، حتما تجربه کرده اید که محصول بسیار زیادی بیش از تازه خوری و فروش آنی خواهید داشت! خب چاره چیست؟ احتمالا مقداری از آن را نیز به دوست و فامیل خواهید داد، اما باز هم از محصول باغ سیب شما باقی خواهد ماند. درواقع، شما باید به روش درست، محصول را انبار کرده تا ماندگاری سیب بالا رود و سپس در زمان مناسب وارد بازار شود. در این مطلب، در مورد بهترین روش انبارداری و نگهداری سیب صحبت خواهیم کرد.

ماندگاری سیب چقدر است؟

در جواب این سوال که «میزان ماندگاری سیب چقدر است؟» در انبار به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. اولین و مهمترین عاملی که در میزان نگهداری سیب موثر است، زمان برداشت محصول باغ سیب می باشد؛ به طور کلی هر چه در زمان برداشت، میوه رسیده تر باشد، ماندگاری آن در انبار نیز کمتر است. حال سوالی که پیش می آید این است که بهترین زمان برداشت محصول باغ سیب را چطور تعیین کنیم؟

برای فهمیدن زمان مناسب برداشت برای نگهداری سیب در انبار، بهترین راه توجه به رنگ پوسته آن است. برای مثال سیب قرمز زمانی آماده برداشت است که رنگ پوسته آن از سبز به زرد تغییر کند. همچنین بهترین زمان برداشت محصول باغ سیب زرد، زمانی است که رنگ پوسته میوه از سبز به کرم تغییر پیدا می نماید. دقت داشته باشید که سیب از میوه هایی است که پس از برداشت همچنان فرآیند رسیدن را طی می کند، بنابراین ضروری است که برداشت باغ سیب قبل از رسیدن کامل میوه انجام گردد تا ماندگاری سیب به بالاترین میزان ممکن برسد.

نگهداری سیب به صورت صنعتی

همانطور که اشاره شد، برای نگهداری سیب به صورت صنعتی در انبار لازم است که قبل از رسیدن کامل چیده شوند، به طوری که میوه در آن زمان همچنان سفت باشد. در زمان انبارکردن، باید سیب های آفت زده، سرما دیده، ضربه خورده یا ترک دار را از دیگر سیب ها جدا کنید؛ چرا که میزان ماندگاری سیب های آسیب دیده پایین بوده و سبب کوتاه شدن مدت زمان نگهداری سیب های سالم نیز می شود.

جهت طولانی کردن زمان ماندگاری سیب، بایستی آن ها را داخل جعبه های کم ارتفاع چیده و با فویل یا پلاستیکی روی آن ها را پوشاند تا رطوبت داخلی میوه حفظ گردد. نکته نهایی در رابطه با ماندگاری سیب، دما و رطوبت سردخانه یا یخچال است. بهترین شرایط جهت نگهداری سیب در سردخانه، دمای صفر درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی 90 تا 95% است که کیفیت میوه را به طور کامل حفظ می نماید.

نگهداری سیب در منزل

مقادیر کم سیب را می توانید در یخچال خانگی نیز نگهداری نمایید و بدانید که نگهداری سیب در منزل نیز ممکن است، به این صورت که سیب ها را داخل پاکت پلاستیکی گذاشته و درب پلاستیک را کامل ببندید و چند سوراخ کوچک روی آن ایجاد کنید. اگر در منزلتان زیرزمین خنک و مرطوبی دارید، ماندگاری سیب در آن محل نیز می تواند مطلوب باشد.

نهالستان پالیز نهال مرجع تخصصی و تولیدکننده انواع ارقام و مرجع اصلی برای   خرید نهال سیب  پیوندی شناسنامه دار جهاد کشاورزی و همچنین احداث باغات سیب، کاشت، داشت، آبیاری، کوددهی، هرس، آفت زدایی، برداشت سیب و … با کارشناسان پالیز نهال در ارتباط باشید.