Rate this post

بیماری آتشک سیب یکی از مهمترین آفات و بیماری های درخت سیب میباشد. خسارت های این بیماری قابل مقایسه با هیچ یک از بیماری های دیگر نبوده و خسارت وارده بر محصولات باغی در برخی سال ها غیر قابل جبران می باشد.

 علائم بیماری آتشک سیب

علائم بیماری آتشک سیب معمولاً در اوایل بهار درگل ها ظاهر می شود. روی گل ها علائم آبسوخته دیده شده و بعد از پژمرده شدن، به رنگ قهوه ای در می آیند. علائم بیماری سپس روی برگ های اطراف گل آذین و نوک شاخه های جوان ظاهر می شود. بیماری آتشک سیب به سرعت از محل آلودگی گل ها توسعه پیدا کرده و موجب مرگ سرشاخه های جوان می گردد.

روی شاخه های آلوده، شانکر ایجاد شده، پوست شاخه ها فرو رفته و رنگ آنها تیره می شود. حاشیه بخش های آلوده ممکن است ترک بردارد. اگر لایه خارجی پوست شاخه ها درمحل شانکرهای تازه و فعال با چاقو بریده و برداشته شود، رگه های متمایل به قرمز در آنها دیده می شود که وجه تمایز این بیماری با آسیب سرما و دمای پایین است.

قسمت های انتهایی شاخه حالت عصا به خود گرفته و خمیده می شود. دراین مرحله از بیماری، ممکن است تراوشات باکتریایی به صورت قطراتی روی شاخه های آلوده ظاهرشوند.

این تراوشات که حاوی میلیونها باکتری هستند ابتدا شیری رنگ بوده، سپس به رنگ کهربایی متمایل به قهوه ای درمی آیند. این باکتری ها توسط حشرات، پرندگان، انسان، باد و باران به درختان سالم منتقل می شوند.

روی برگ علائم بیماری آتشک سیب به صورت لکه های سیاه درطول رگبرگ اصلی و رگبرگهای جانبی دیده می شود. برگها به مرور  قهوه ای و چروکیده شده و مدتها روی شاخه آلوده باقی می مانند. دراین زمان باغ حالت آتش گرفتگی به خود می گیرد.

چنانچه روی شاخه های آلوده میوه ای تشکیل شود، کوچک باقیمانده، چروکیده، چرمی و سیاه می شود. درهوای مرطوب روی میوه های آلوده، قطره های شیرابه فراوان ترشح می شود که درآغازشیری رنگ بوده، به مرور قهوه ای شده و پس از خشکیدن براق می شوند.

بیماری آتشک سیب

عامل بیماری آتشک سیب

باکتری  Erwinia amylovora، عامل بیماری آتشک سیب می باشد. این باکتری روی میزبان های مختلف خانواده گلسرخ (Rosaceae)، به ویژه گلابی، سیب، به، ازگیل، زالزالک و گلسرخ ایجاد بیماری می کند. باکتری غالباً در تراوشات چسبناک سرشاخه ها، بافت های اطراف شانکرتنه های آلوده و روی سرشاخه ها زمستان گذرانی می کند. چرخه زندگی باکتری شامل دو فاز بهاره و زمستانه می باشد.

  • فاز بهاره: همزمان با آلودگی اولیه در زمان شکوفه دهی و بلایت شکوفه ها می باشد.
  • فاز زمستانه: از اواخر فصل تابستان تا اوایل پاییز همزمان با آلودگی های ثانویه و پیدایش شانکرها شروع می شود.

در آلودگی بهاره ، شانکرها و پوست مردگی های کوچک و بزرگ تنه و شاخه های درخت آلوده مهمترین منبع آلودگی محسوب می شود. در بهار با عمل جذب آب و مساعدشدن شرایط، باکتری عامل بیماری آتشک سیب به سرعت تکثیر پیداکرده و همراه با تراوشات چسبناک از منافذ گیاه به بیرون نشت می کند.

حشرات، پرندگان، باد، باران و انسان در انتقال باکتری از درخت آلوده به درختان سالم نقش دارند. در میانحشرات زنبورها نقش موثری درانتقال عامل بیماری به شکوفه های سالم دارند.هرشکوفه آلوده خود به عنوان یک منبع آلوده کننده ثانویه عمل می کند.

توسعه بیماری به شرایط اقلیمی وابسته است. در روزهای نسبتاً گرم و بارانی بهار که همزمان با مرحله بازشدن گل ها است، خطر زیادی وجود دارد که گل ها مورد حمله باکتری قرار گیرند. در این زمان فعالیت حشرات نیز بیشتر شده و درصورت وقوع طوفان یا تگرگ احتمال بوجودآمدن زخم های فیزیکی نیز افزایش می یابد.

بیماری آتشک سیب

راه های پیشگیری و کنترل بیماری آتشک سیب

  • از کاشت توام چندین گیاه میزبان باکتری مانند سیب، به و گلابی در یک باغ خودداری شود.
  • از کاشت درختان بسیار حساس به این باکتری مانند به و زالزالک به‌عنوان بادشکن در اطراف باغ‌ها خودداری شده و به‌جای آن‌ها از درختان غیر مثمر استفاده شود.
  • انواع مقاوم به بیماری‌ به ‌تدریج جایگزین انواع حساس شوند.
  • مصرف کودهای ازته به حداقل برسد.
  • حساسیت به بیماری آتشک سیب در خاک‌های اسیدی بیشتر است. توصیه می‌شودPH خاک‌ها در باغ‌های جدید قبل از کاشت نهال‌ها با افزودن آهک کنترل و تنظیم شود.
  • عملیات هرس کردن می‌بایست تا حد امکان در فصل زمستان انجام گیرد.
  • از انجام عملیات هرس در روزهای بارانی و مرطوب جداً خودداری شود.
  • هرس‌ های صحیح بسته به میزان و شرایط آلودگی بین 15 تا 30 سانتی‌متر پایین تر ازمحل مشاهده علائم ظاهری بیماری الزامی است.
  • با بازدید نهال‌ها، سرشاخه‌های درختان و گیاهان زینتی میزبان مانند رز، سعی شود بیماری در آلودگی‌های اولیه کشف و ریشه‌ کن شود.
  • به‌ محض مشاهده علائم اولیه بیماری آتشک سیب شاخه‌های آلوده درختان بیمار به‌ سرعت هرس و سم‌پاشی شوند.
  • شاخه‌های هرس شده منبع مهم آلودگی هستند، لازم است این شاخه‌ها فوراً و بااحتیاط در خارج از باغ سوزانده شود.
  • با هر عمل هرس روی شاخه‌های آلوده درختان بیما، ابزارهای هرس کاملاً با بردوفیکس رقیق نشده ضدعفونی شود.
  • در صورت شدت آلودگی و رسیدن شانکر یا پوست مردگی به تنه‌ اصلی ، درخت باید به‌طور کامل حذف و سوزانده شود.
  • شکوفه ‌های ثانویه درختان حذف گردند.
  • جهت جلوگیری از زمستان گذرانی باکتری در محل پوست مردگی‌ها یا شانکرها، این محل‌ها باید دقیقاً روی درختان آلوده شناسایی، حذف و بعد از رسیدن به بافت سالم، گیاه با بردوفیکس رقیق نشده پانسمان گردد.

سم پاشی های دوره ای با بردوفیکس

سم پاشی درختان با بردوفیکس 5 در هزار بلافاصله بعد از هرس و یا پس از وقوع باران شدید، تگرگ، طوفان و هرعامل تنش زای دیگر برای پیشگیری از بیماری آتشک سیب باید انجام گیرد که به شرح زیر می باشد:

  • سمپاشی با بردوفیکس 10 در هزار پس از ریزش 70 درصد برگ ها در پاییز
  • سم پاشی با بردوفیکس 10 در هزار قبل از تورم جوانه ها
  • سمپاشی با بردوفیکس 5 در هزارهنگام بازشدن ۵ درصد، 50 درصد و 100 درصد شکوفه ها
  • در صورت وجود آلودگی، سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از گلدهی در سه نوبت با فواصل 10 روزه تکرار شود.

کلام آخر

اگر تصمیم به خرید بهترین ارقام نهال سیب گرفته اید نهالستان پالیز با تولید و فروش نهال سیب با کیفیت بالا آماده همکاری با شما می باشد و البته خوب است که شما درباره بیماری آتشک سیب اطلاع داشته باشید. قابل ذکر است قیمت این نهال در این نهالستان چون به صورت خرید مستقیم از نهالستان می باشد و واسطه حذف گردیده است مناسب می باشد.

ارقام نهال سیب در این نهالستان جزء بهترین ها است که با کیفیت بالا تولید میگردد و نظرات مثبت مشتریان طی سال ها خرید گویای این امر می باشد. ما از کاشت تا برداشت پاسخگوی شما خواهیم بود ، جهت خرید اینترنتی نهال سیب با کارشناسان ما در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگ ترین نهالستان شمال غربی ایران است که در شهر میاندوآب واقع شده است. این نهالستان فعالیت خود را از سال 1310 در حوزه پرورش ارقام نهال آغاز نموده و طی این مدت موفقیت های بسیاری را در این زمینه کسب کرده است.

هدف اصلی نهالستان پالیز، تولید باکیفیت ارقام نهال است. افزون بر این، تنوع بالای نهال در این نهالستان باعث امتیاز این نهالستان نسبت به سایر رقبا شده است.

نهالستان پالیز با پشتیبانی 24 ساعته، جهت خرید، پشتیبانی محصول، اطلاع از قیمت انواع نهال و مشاوره رایگان، آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی است.