بیماری اسکب بادام (Almond Scab) یکی دیگر از بیماری‌های مهم و خطرناک در درختان بادام است. این بیماری چرخه بیماری زایی خود را با تولید اسپور از ضایعات پیشین سال گذشته آغاز میکند. به بافت سالم منتقل شده و آن را نیز آلوده کرده و عملکرد درخت را کاهش خواهد داد. نام دیگر این بیماری؛ لکه سیاه بادام میباشد.

علایم  بیماری اسکب بادام

در اواخر فصل بهار یا اوایل فصل تابستان که هوا گرم میشود. از علائم بیماری اسکب بادام می توان به لکه‌های نرم و صاف و چرب که برجسته هم نیستند روی میوه و برگ و شاخه دیده میشود.

خسارت بیماری اسکب بادام

خسارت بیماری اسکب یادام می تواند منجر به زودرس شدن میوه بادام و ریزش برگها خواهد شد. همچنین کیفیت محصول کاهش چشمیگیری میابد.

زمستان گذرانی بیماری اسکب بادام

بیماری سرتاسر فصل زمستان را در درون زخم‌های که روی شاخه‌ها وجود دارند سپری میکند.

 کنترل بیماری اسکب بادام

برای کنترل بیماری اسکب بادام در فصل پاییز و در زمان ریزش هفتاد درصد برگها باید درخت را با استفاده از قارچ کش و ترکیبات مسی در دو ‌مرحله سمپاشی کنید. همچنین باید برگهای بیمار را جمع آوری و معدوم سازید.

برای کنترل بیماری در فصل خواب استفاده از روغن و ‌مس موثر خواهد بود.

برای پیشگیری از ابتلای درختان به این بیماری؛ پس از ریزش گلها  از قارچ کش‌های تماسی استفاده کنید.

به محض مشاهده بیماری برروی اندام‌های درخت با استفاده از قارچ کش‌های سیستمیک اقدام به مبارزه با آنها بنمایید.

فراموش نکنید به محض مشاهده بیماری باید مبارزه را اغاز کنید. در غیر این صورت بیماری به وسیله ابیاری و بارندگی به  راحتی در سرتاسر باغ شیوع یافته و غیر قابل کنترل میشود.

جمع آوری

ابتلای درختان به بیماری اسکب بادام؛ علاوه بر ایجاد خسارت برروی درخت، باعث کاهش محصول دهی و کاهش کیفیت محصولات نیز خواهد شد. مبارزه با این بیماری با صرف هزینه و زمان زیادی همراه است. و در مواردی ممکن است بیماری به طور کامل بهبود نیابد. نکته قابل توجه در این بیماری شیوع سریع بیماری در سرتاسر باغ است. از این رو باید به محض مشاهده و شناسایی بیماری اسکب بادام با استفاده از روش های توصیه شده؛ اقدام به مبارزه با آن بنمایید.

برای شناسایی و تشخیص انواع بیماری برروی درختان بادام؛ شما باغداران محترم میتوانید با متخصصین گیاه شناسی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید. کارشناسان ما همه روزه و به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری آماده خدمت رسانی به شما باغداران محترم میباشند.

نهالستان پالیز؛ بزرگترین مرکز تخصصی تولید و عرضه انواع نهال بادام در سرتاسر کشور میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره رایگان سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرموده و با ما در ارتباط باشید.