بیماری ها و آفات فندق برای افرادی که آن را پرورش می دهند موضوع مهمی است. درختان در زنجیره غذایی انسان های روی زمین، تاثیر بسیار زیادی دارند. آن ها دی اکسید کربن را گرفته و تبدیل به اکسیژن می کنند و با این عملشان هوای کره زمین را تصفیه می کنند.

این درختان ممکن است همانند انسان ها، دچار بیماری شوند و یا آفات درخت میوه را تجربه نمایند. گاهی ممکن است تک به تک بیمار شوند و گاهی همانند ویروس کرونا به صورت همه گیر باشد و تمام درختان شما آلوده شوند.

در این مطلب قصد داریم تا بیماری ها و آفات فندق همچنین روش های جلوگیری و یا درمان آن ها را به شما عزیزان توضیح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

بیماری های مهم فندق

بیماری‌های مهم فندق، می‌توانند خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی به باغدار و همچنین این نهال وارد کنند. این آفات و بیماری‌ها می‌توانند به برگ‌ها، شاخه‌ها، میوه‌ها و حتی ریشه‌های درخت فندق آسیب برسانند و باعث کاهش عملکرد محصول شوند.

  • شپشک نرم تن

شپشک نرم تن با مکیدن شیره گیاهی موجب تضعیف درخت می گردد و همچنین با ترشح عسلک باعث تجمع گرد و خاک که در سطح برگ، تنه و سرشاخه های درختان و موجب اختلال در فعالیت های فیزیولوژیکی درختان بخصوص فتوسنتز می گردد. برای مبارزه با این آفات می توان از روغن ولک 4 درصد به صورت سمپاشی زمستانه قبل از مرحله تلقیح درختان استفاده نمود.

  • شته فندق

شته فندق به شته هلو شباهت زیادی دارد و مهمترین علامت تشخیص آن فعالیت دسته جمعی آنها در اطراف برگهای اصلی است. خسارت این آفت با ترشح شدید عسلک همراه است که به نوبه خود موجب جلب مورچگان ، زنبور و مگسهای مختلف و تجمع گرد و خاک می شود. این حشرات ممکن است باعث انتقال بیماریهای ویروسی نیز گردند. برای مبارزه با این آفت می توان از سموم مناسب استفاده نمود.

  • کنه جوانه خوار فندق

یکی از بیماری ها و آفات، کنه جوانه خوار فندق می باشد که از مهم ترین آفات نهال فندق به شمار می رود. این آفت ضمن مستقر شدن روی جوانه های تازه، با فروبردن نیش خود موجب تورم و بدشکلی جوانه ها در زمان بازشدن شده، همچنین باعث فساد و خشکیدگی جوانه های گل می گردد. برای مبارزه با این آفت می توان از سموم آندوسولفان، آذینفوس متیل، پودرگوگرد و یا دیازینون در زمان بیدار شدن گیاه و یا زمانی که شاخه ها 2 تا 3 برگی هستند ، استفاده نمود.

بیماری ها و آفات فندق

  • سفیدک پودری فندق

سفیدک پودری فندق یکی از بیماری ها و آفات فندق است که به صورت لکه های تقریباً کروی به رنگ زرد و سفید دیده می شود. در مرکز هر یک از لکه ها اسپورهای قارچ در اواخر فصل به صورت نقطه های سیاه در می آیند. این بیماریها خسارت چندانی ایجاد نمی کند و فقط باعث ریزش  مختصر برگ می گردد.

برای مبارزه با این بیماری، در صورت مشاهده علائم این قارچ روی برگها با در نظر گرفتن  درجه حرارت هوا، می توان از سموم سولفوره (کوزان) با غلظت 2 تا 3 در هزار و یا مانکوزب با غلظت 5/1 تا 2 هزار استفاده نمود.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری سفیدک پودری عبارتند از:

  • کاهش حجم درخت و افزایش تهویه
  • شخم عمیق خاک اطراف درختان
  • جمع آوری بافت های آلوده از سطح خاک

 

  • باکتریوز درخت فندق

باکتریوز درخت فندق (Xanthomonax corylina) یکی از بیماری ها و آفات فندق است که تقریبا بیماری جدیدی است. این باکتری، نخستین بار روی قلمه های فندق و روی میوه های نکروزه به خصوص در رقم فرتیل دکوتارد دیده شد.

گاهی اوقات نکروز به ساقه اصلی نهال حمله می کند و در خرداد و تیر ماه سبب ظهور شانکرهای سطحی روی ساقه می شود.

در این مرحله پوست گیاه شکاف های سطح و طولی پیدا می کند و در سایر موارد، بافت های نکروزه فقط به پوست خارجی نهال است، اما در مواقع حاد، این باکتری با تکثیر سریع، موجب تشدید و تسریع در خشک کردن تمام یا قسمتی از نهال ریشه بسته در خاک می شود که به تدریج به پایه مادری سرایت می کند.

محور جوانه ای چوب و خشکیدگی نوجست های غیر خشبی (علفی) در درختان فندق، بر اثر ظهور شانکرهای پیشرفته، سبب شکسته شدن ساقه های یک ساله و خشکیدن شاخه هایی می شود که بزرگ تر بوده و به راحتی قابل دیدن هستند. بیماری نکروز روی درختان جوان می تواند شاخه هایی به بلندی 10 تا 100 سانتیمتر را خشک کند.

برای حفظ و سالم نگه داشتن نهال ها، باید پس از مشاهده نخستین کانون فساد، کلیه کنده های کهنه و آلوده را بلافاصله بدون استثنا از زمین بیرون بیاورید و نابود کنید.

بیماری ها و آفات فندق

نحوه درمان باکتریوز فندق

  • حذف قطبی و کامل کلیه پاجوش های خوابانیده شده حامل علائم آلودگی
  • محو جوانه های چوب، شانکرها و خشکیدگی جست های علفی به نحو مکانیکی
  • لزوم بازدید مکرر و مداوم از جست های جوان یا پاجوش های انتخابی برای خوابانیدن در سال بعد
  • حذف جست های آلوده و مشکوک و سوزاندن فوری آنها پس از قطع از درخت
  • خوابانیدن هر چه دیرتر پاجوش های زیر خاک، زیرا مشاهده های عینی نشان داده اند که انجام این عمل در آغاز ماه های بهمن به علت حساسیت شدید بافت ها در این فصل نسبت به آلوده شدن یا سرایت، رشد و شیوع این بیماری را تسریع می کند.
  • قطع و حذف سیستم آبیاری بارانی به منظور جلوگیری از ایجاد خرد اقلیم مناسب که عامل عمده تکثیر و رشد و نمو سریع این باکتری است.
  • هوا دادن به کنده های مادری با عملیات زراعی و مکانیکی
  • کاهش تعداد قلمه ها هنگام کاشت و افزایش فاصله بین آنها
  • کم کردن میزان سرایت بیماری با محلول پاشی روی برگ ها، از طریق مصرف ترکیبات مسی (200 گرم ماده فعال در یک صد لیتر آب) در تمام سطح خزانه یک بار قبل از بیداری گیاه، سه بار هنگام خوابانیدن پاجوش ها زیر خاک، 4 تا 5 مرتبه در پاییز از شهریور به بعد هر 15 روز یک مرتبه

سخن پایانی

در این مقاله انواع بیماری ها و آفات فندق برای شما شرح داده شد. سایر آفات و بیماری های فندق در ایران خسارت چندانی ایجاد نمی نمایند به همین دلیل فقط به ذکر اسامی آن ها اکتفا می شود.

  • آفات فندق: بالانن، سنها، سوسک چوب خوار فندق، زنبور برگ خوار فندق و کرم سفید ریشه.
  • بیماریهای فندق: شامل باکتریوز، شانکر، گلوسپوریوم، مونیلیا، بوتریتیس.

پالیز نهال بزرگ ترین نهالستان گردو و میوه در کشور و با بیش از نیم قرن تجربه و با همکاری متخصصان و مشاوران مجرب، به ارائه خدمات مرتبط با خرید و فروش نهال و احداث باغ می پردازد؛ از جمله این خدمات می توان به فروش انواع نهال فندق، بادام، هلو، زردآلو و غیر… به صورت حضوری و غیر حضوری برای خرید نهال فندق و یا کسب اطلاعات بیشتر با ما می‌توانید با شماره 09141832393 تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.