Rate this post

پوسیدگی رزلینیایی نوعی بیماری قارچی درختان به حساب میاید. این قارچ در ابتدا به ریشه درخت حمله نموده و نوعی پوسیدگی سفید رنگ را برروی آن برجای میگذارد. درختان میوه دانه دار و هسته دار، دانه ریز و گلهای زینتی و درختان غیر مثمر مهم ترین میزبان‌های این بیماری به حساب میایند. این قارچ ممکن است به درختان خشکبار از جمله پسته و گردو و بادام نیز حمله کند. و باعث بروز خسارات زیادی برروی آنها بشود. البته درخت فندق؛ مقاومت مناسبی در برابر این بیماری از خود نشان میدهد.
در این مطلب قصد داریم چرخه زندگی و مبارزه با بیماری پوسیدگی رزلینیایی را برروی درخت بادام بررسی نماییم.

علائم بیماری پوسیدگی رزلینیایی

آلودگی در باغ در ابتدا برروی یک درخت ظاهر شده و رفته رفته در سطح باغ گسترش یافته و سایر درختان را نیز مبتلا میکند.

از مهم ترین علائم بیماری پوسیدگی رزلینیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنک شدن تاج درختان
  • درجاتی از کم رشدی و یا توقف رشد برروی درختان مبتلا دیده میشود.
  • سر خشکیدگی
  • ریز شدن، خزان زودرس و ریزش برگ‌ها
  • باردهی کمتر درختان نسبت به سال قبل
  • کاهش کیفیت میوه‌ها و ریز و نارس شدن آنها

به تدریج درخت قوای خود را از دست میدهد. و در فصل بهار جوانه و شکوفه رشد نمیکند. در طی یک تا دو سال و یا به طور ناگهانی در همان سال اول؛ و در پی یک شوک دمایی یا شروع میوه دهی، درخت سبز خشک شده و میوه‌ها نارس تا فصل پاییز برروی شاخه‌ها باقی میمانند.

این قارچ در ابتدا به ریشه‌های مویی درخت حمله نموده و یک شبکه کرکی سفید رنگ را برروی آن ناحیه ایجاد میکند. که باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. این شبکه کرکی سفید رنگ در نهایت گسترش یافته و رنگ آن تیره تر میشود. سپس به ریشه‌های اصلی نفوذ نموده و باعث تخریب آنها خواهد شد. با تخریب فیزیکی ریشه؛ آوند آبکش نیز صدمه میبیند. خروج صمغ در محل آلودگی دیده میشود.

نحوه انتشار بیماری پوسیدگی رزلینیایی

خاک‌های سنگین و با رطوبت بالا و دمای پایین به گسترش بیشتر این بیماری کمک میکنند. این بیماری در ابتلا از طریق علف‌های هرز به ریشه درختان میرسد. البته درختان ضعیف تر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. از طریق تماس ریشه درخت به سایر درختان باغ؛ این بیماری رفته رفته در باغ گسترش میابد.

پیشگیری و کنترل بیماری پوسیدگی رزلینیایی

  • کاشت ارقام مقاوم؛ احتمال ابتلای درختان به این آفت را کاهش میدهند.
  • با مشاهده علائم ابتلای یک درخت به این بیماری؛ حتما باید ریشه‌های درخت آلوده را به طور کامل از خاک خارج نموده و بسوزانید. در اطراف درخت کانالی ایجاد کنید که مانع از ارتباط ریشه‌ها با یکدیگر شود.
  • در آن ناحیه میتوان از سموم شیمیایی بهره برد. نکته مهم در استفاده از سموم شیمیایی؛ نفوذ سم تا عمق 90 سانتی متری خاک است.
  • استفاده از روش آبیاری قطره ای و یا نشتی به جای روش غرقابی؛ از گسترش این بیماری در سطح باغ پیشگیری میکند.
  • مجموع روش‌های سموم و گرما درمانی خاک و هرس ریشه‌های آلوده و هوادهی به ریشه‌ها؛ تقویت درخت باید با هم انجام شود. تا بیماری از باغ ریشه کن شود.

جمع بندی

منشا اصلی بیماری پوسیدگی رزلینیایی درختان میوه نوعی قارچ است. که در اثر وجود رطوبت در خاک‌های سنگین و دمای پایین به درختان حمله میکند. این بیماری از طریق تماس ریشه‌ها با یکدیگر انتقال میابد. از این رو در صورت مشاهده بیماری برروی یک درخت؛ به سرعت باید اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش آن را به انجام برسانید.

نهالستان پالیز بزرگترین نهالستان تخصصی واقع در شمال غربی کشورمان میباشد. این مرکز بهترین و مجرب ترین کارشناسان بیماری شناسی و آفت زدایی را گردآوری نموده است. تا به شما در تشخیص و مبارزه با انواع بیماری‌ها و آفات کمک کنند. شما میتوانید کلیه سوالات و ابهامات خود را در حوزه بیماری و افت از متخصصین گیاهشناسی ما از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و مراجعه حضوری جویا شوید. همچنین ما برای انتخاب و خرید نهال میوه و گردو نیز در کنار شما هستیم.