Rate this post

عامل اصلی ایجاد بیماری پوسیدگی زغالی درخت گردو؛ نوعی قارچ خاکزاد به نام ماکروفومینای فازولینا است. این قارچ در زمین و در نزدیکی ریشه درخت زندگی میکند. با زندگی در بخش ریشه باعث ایجاد اختلال در عملکرد ریشه شده و نوعی پوسیدگی را به خصوص در مناطق با آب وهوای گرم و خشک در خاک ایجاد میکند. این قارچ در زمین‌های خشک طول عمر بالا تا 3 سال دارد. اگر میخواهید بیشتر درباره بیماری پوسیدگی زغالی درخت گردو بدانید؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیماری پوسیدگی زغالی گردو چگونه ایجاد میشود؟

یکی از مضرترین پاتوژن‌های موجود در بذر و خاک؛ قارچ پوسیدگی زغالی با نام علمی ماکروفومینای فازولینا است. که دامنه میزبانی بسیار وسیعی دارد. این قارچ دوره‌های گرم و خشک را میپسندد. و در این دوره، روی گیاهان ضعیف رشد میکند. و یک نوع پوسیدگی خشک را ایجاد میکند. پژمردگی سریع و مرگ زودرس از علائم این بیماری است.

دوره زندگی و علائم بیماری پوسیدگی زغالی گردو چیست؟

قارچ در میکرواسکلروت‌های موجود در خاک و بقایای گیاهی که توسط خود قارچ تولید شده اند؛ زمستان گذرانی میکند. و آن‌ها را تبدیل به یک منبع و عامل بیماری در فصل بهار میکند. این بیماری بدون میزبان تا 3 سال در خاک‌های خشک زنده میماند. این قارچ در خاک‌های مرطوب تا 8 هفته زنده میماند. در صورت وجود زخم و خشکی وارد بافت گیاهی میزبان شده و با ایجاد میکرواسکلروت؛ آوندها را مسدود میکند. به این ترتیب از انتقال آب و مواد غذایی از ریشه به سمت بافت‌های بالایی جلوگیری میکند. همین امر موجب خاکستری یا زغالی شدن بافت‌های آلوده میشود. به دلیل آنکه این بیماری یک بیماری سیستمیک است. گیاه کارایی خود را از دست داده و سریعا پژمرده میشود. و یک مرگ زودرس را تجربه میکند.

پیشگیری و مبارزه با بیماری پوسیدگی زغالی درخت گردو چگونه است؟

تا کنون چندین تکنیک برای مدیریت عفونت‌های ناشی از بیماری پوسیدگی زغالی درخت گردو در دنیا معرفی شده اند.

استفاده از قارچ کش تا حد زیادی به کنترل بیماری کمک میکند. اما بیماری را به طور کامل از بین نمیبرد. قارچ کش‌هایی مثل ایبرودیون، کاربندازیم؛ متالاکسیل برای درمان این بیماری موثرند.

استفاده از روش سولاریزاسیوم نیز برای کنترل و درمان این بیماری مفید است. در این روش یک پلاستیک را روی خاک آلوده قرار میدهید. سپس یک ورق شفاف از جنس پلی اتیلن را روی آن قرار دهید. تا به این ترتیب نور خورشید را جذب کرده و باعث ضدعفونی بیشتر خاک شود.

جمع بندی

بیماری پوسیدگی زغالی درخت گردو دامنه میزبانی گسترده ای دارد. این بیماری در خاک قرار داشته و میتواند از طریق زخم و خشکی وارد بافت ریشه درخت بشود. با گسترش این بیماری در سرتاسر درخت باعث ضعیف شدن و حتی مرگ درخت خواهد شد. تجربه نشان میدهد بیماری پوسیدگی زغالی درخت گردو در مناطق گرم و خشک گسترش بالاتری دارد. از این رو باید با توجه به روش‌های پیشگیرانه مثل تقویت درخت؛ آبیاری و کوددهی به موقع و کافی؛ مقاومت درخت را در برابر این بیماری افزایش داده و در صورت بروز آن، با توجه به روش‌های اعلام شده به مبارزه با بیماری بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تشخیص بیماری و درمان آن؛ شما باغداران محترم میتوانید با کارشناسان گیاهپزشکی ما در نهالستان پالیز در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز با مدریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین مرکز تولید و عرضه و فروش نهال گردو به سرتاسر کشورمان میباشد. نهال‌های موجود در این مرکز همگی دارای شناسنامه معتبر؛ اصلاح شده و دارای گواهی سلامت؛ تاییدیه جهاد کشاورزی، کارت قرنطینه و گواهی عاری از آفات میباشند. نهالستان پالیز کلیه ارقام نهال گردو را به همراه 2 سال گارانتی معتبر از سوی نهالستان برای باغداران محترم در سرتاسر شهرهای کشورمان ارسال میکند.

برای خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو با ما به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری در تماس باشید.