Rate this post

بیماری گال طوقه و ریشه نام یکی از بیماری‌های خطرناک در درختان میوه است. این بیماری در اثر نفوذ DNA نوعی باکتری به درخت ایجاد میشود. امروزه این بیماری در اکثر باغهای کشور گزارش میشود. و باعث بروز خسارت و حتی مرگ درختان میوه خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر با بیماری گال ریشه و طوقه در درختانمیوه آشنا شویم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیماری گال طوقه و ریشه در اکثر درختان میوه گزارش شده است. این بیماری اغلب به درختان جوانتر حمله ور میشود. عامل اصلی ایجاد بیماری گال ریشه و طوقه نوعی باکتری به نام Agrobacterium Tumefacians است. این باکتری باعث ایجاد گال در قسمت ریشه و یا طوقه، تنه و یا حتی شاخه‌های درخت خواهد شد. باکتری باعث تجزیه بافت گیاه شده و DNA خود را به درخت میزبان تزریق میکند. در نتیجه درخت دچار تومورهای ناخوشایند و تغییر متابولیسم خواهد شد.

علائم بیماری گال طوقه

از مهم ترین علائم بیماری گال طوقه می توان به مواردی که در ادامه معرفی می کنیم اشاره کرد:

  • ایجاد تورم در قسمت ریشه و یا طوقه (به بخشی از تنه که در نزدیکی خط خاک قرار دارد؛ طوقه گفته میشود.)
  • این تومورها ممکن است در اندام‌های هوایی درخت نیز دیده شوند.
  • با برش بافت تومور؛ به بافت کرم رنگ و نرمی میرسیم. این تومورها رفته رفته بزرگ شده و شکل نامنظمی به خود میگیرند. رنگ این بخش‌ها نیز تیره تر خواهد شد.
  • این تومورها ممکن است به صورت جداگانه رشد نموده و فقط اتصال کوچکی با میزبان داشته باشند. حتی ممکن است تومور؛ یک بخش از ساقه و یا ریشه باشد. یعنی به طور کامل در داخل بافت میزبان رشد نموده باشد.
  • در برگ‌ها نیز علائم کلروتیک دیده میشود.

درحالت کلی رشد درخت کاهش یافته و درخت ضعیف میشود. در موارد شدیدتر رشد درخت به طور کامل متوقف میشود. این درختان دیگر قادر به مقاومت در برابر تنش‌های محیطی نخواهند داشت.

 بیولوژی بیماری گال طوقه و ریشه

این باکتری در خاک زندگی میکند. و میتواند در اثر آب و ادوات کشاورزی نیز جابجا شود. در صورت وجود زخم در ریشه و یا طوقه؛ وارد بافت گیاه خواهد شد. سپس DNA خود را وارد نموده و باعث تولید انبوهی از هورمون‌های سایتوکنین و اکسین میشود. در این شرایط تمامی مواد مغذی و هورمون‌های رشدی درخت میزبان در اختیار عامل بیماری خواهند بود.

فصل زمستان را نیز در گال‌هایی که ایجاد نموده است؛ سپری میکند. در مناطقی که زمستان‌های بسیار سردی دارند؛ این بیماری بیشتر مشاهده میشود.

نحوه انتشار بیماری گال طوقه و ریشه

همانطور که اشاره شد عامل اصلی این بیماری نوعی باکتری است. این باکتری به وسیله آبیاری ناصحیح و یا ادوات کشاوری جابجا شده و از طریق زخم؛ DNA خود را وارد بافت میزبان میکند.

درمان بیماری گال طوقه

همانطور که می دانید این بیماری ممکن است آسیب جدی به باغ و درختان برساند. به همین دلیل مهم است که با درمان بیماری گال طوقه آشنا شویم.

  • استفاده از ارقام مقاوم میتواند از بروز این بیماری در باغ پیشگیری نمایند.
  • حتما در هنگام کاشت نهال؛ آن را بررسی نموده و فقط ارقام سالم و عاری از بیماری را در باغ بکارید.
  • آبیاری به روش غرقابی میتواند باعث حرکت باکتری و گسترش بیماری در سطح باغ شود. بهترین روش برای آبیاری درختان میوه؛ آبیاری تحت فشار قطره ای است.
  • در هنگام هرس درختان؛ مرتبا ابزار هرس را استریل و ضد عفونی کنید.
  • از بروز صدمات مکانیکی و جراحات ناشی از سرما جلوگیری نمایید.
  • در صورت ایجاد زخم در اثر ابزار آلات کشاورزی برروی درختان؛ محل زخم را با چسب مخصوص باغبانی بپوشانید.

کنترل بیماری گال طوقه و ریشه درختان میوه

کنترل این بیماری بسیار سخت و با هزینه‌های زیادی همراه است. حتی اگر موفق به کنترل بیماری شوید نیز این بیماری تا 2 سال به صورت خاموش در درخت باقی میماند. و ممکن است مجددا فعالیت خود را آغاز نماید.

اگر گال به طور کامل وارد درخت میزبان شود؛ دیگر نمیتوان با آنها مبارزه نمود.

اگر گال‌ها محل اتصال کوچکی با درخت دارند؛ میتوانید یک نایلون را زیر درخت پهن نموده و با استفاده از چاقوی ضد عفونی؛ بخش آلوده را بتراشید و زخم ایجاد شده را با ترکیبات مسی پوشانده و با چسب باغبانی پانسمان کنید.

جمع بندی

بیماری گال طوقه و ریشه یکی از بیماری‌های خطرناک و غیر قابل درمان درختان میوه به حساب میاید. این بیماری از طریق زخم‌های موجود در اندام‌های درخت میتواند وارد بافت میزبان شود. و DNA خود را وارد درخت نماید. در صورت ابتلای کامل درخت به این بیماری؛ هیچ روش درمانی برای آن وجود ندارد. از این رو باید با مراقبت از درختان؛ از ابتلای آنها به این بیماری پیشگیری نماییم.

نهالستان پالیز متشکل از متخصصین گیاهشناسی آماده ارائه انواع مشاوره و خدمات در حوزه بیماری شناسی و آفت زدایی از درختان میباشد. شما باغداران محترم میتوانید کلیه سوالات خود را از مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین حضوری و تلفنی بپرسید. همچینن ما اماده ارائه خدمات در زمینه قیمت نهال، خرید نهال و .. هستیم.