Rate this post

بیماری ها و آفات در درختان مهم ترین دشمنان آنها به حساب میایند. که میتوانند خسارات زیاد و جبران ناپذیری را به درخت میزبان وارد سازند. همچنین با انتقال در سطح باغ؛ کلیه درختان را مبتلا و از بین ببرند. از این رو باید هوشیارانه کلیه علائم بیماری و آفت را بشناسیم. تا بتوانیم از بروز آنها پیشگیری و یا مبارزه نماییم. بیماری جاروک بادام یکی از بیماریهای باکتریایی و خطرناک درختان بادام است. در این مطلب قصد داریم تا درباره روش های شناخت و مبارزه با این بیماری بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید.

همه چیز درباره بیماری جاروک درخت بادام

جاروک یکی از بیماری های مهم و اقتصادی درخت بادام در ایران شناخته میشود. از علائم مهم این بیماری جارویی شدن شاخه ها میباشد. عامل اصلی ایجاد بیماری جاروک بادام؛ نوعی باکتری به نام فیتوپلاسما است. توجه اصلی این باکتری به آوند آبکش است. و مهم ترین میزبان های این بیماری هلو؛ شلیل و بادام است.

علائم بیماری جاروک بادام

علائم بارز این بیماری شامل رشد تعداد زیادی شاخه باریک با برگ های بسیار ریز در محل جوانه ای شاخه های اصلی؛ تنه و طوقه است. همچنین زردی و سرخشکیدگی؛ زوال و مرگ گیاه از علائم این بیماری به حساب میاید. از سایر علائم بیماری جاروک بادام تغییر رنگ برگ ها از سبز کمرنگ تا زرد و در نهایت قرمز شدن آنها است. بافت مردگی آوند آبکش در درختان مبتلا به این بیماری دیده میشود. در درختان مبتلا که این علائم را ندارند معمولا نشانه هایی از کمبود مواد غذایی دیده میشود.

انتقال بیماری جاروک بادام

بیماری جاروئک بادام در ابتدا توسط یک ناقل به درخت منتقل میشود. ناقل اصلی این بیماری نوعی زنجرک است. سپس از طریق پیوند و پاجوش و سایر اندام های تکثیری از درخت بادام آلوده به درخت بادام سالم منتقل میشود.

روش های پیشگیری از بیماری جاروک بادام

خرید نهال بادام سالم

برای پیشگیری از این بیماری در ابتلا باید نهال سالم را خریداری نمایید.

توجه به محل احداث باغ

باغ بادام نباید در کنار درختان بادام وحشی احداث شود.

پایش باغ

در ماه خرداد و شهریور پایش باغ ها انجام شود. به محض مشاهده علائم بیماری جاروئک بادام؛ درخت را حذف کنید.

درمان بیماری جاروک بادام

متاسفانه مهم ترین روش شناخته شده برای درمان بیماری جاروک بادام حذف درخت از باغ است. بنابراین در ماه های خرداد و شهریور بازدید انجام شده و درختان آلوده را پس از ریشه کنی، بسوزانید. پس از ریشه کنی آنها باید علیه ناقل یک سمپاشی کلی انجام دهید. این سمپاشی بر علیه ناقل باید به صورت مرتب و ماهی یکبار انجام شود.

شما باید تا 2 سال به طور مکرر برروی درختان نظارت داشته باشید.

جمع بندی

بیماری جاروک بادام به سایر درختانی از جمله شلیل و هلو نیز حمله نموده و با تغذیه از آوند آبکش برروی آنها علائمی نظیر تغییر رنگ و بافت و همچنین سرخشکیدگی شاخه ها و نازک شدن آنها میباشد.

متاسفانه تا کنون روش مبارزه قطعی با این بیماری معرفی نشده است. و درختان بیماری باید به طور کامل از باغ ریشه کن و سوزانده شوند.

برای کسب اطلاع از انواع بیماری ها و آفات درختان سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه نموده و یا با متخصصین گیاهشناسی ما همه روزه و به صورت آنلاین؛ حضوری؛ تلفنی  برای خرید نهال بادام در ارتباط باشید. نهالستان پالیز بزرگترین و معتبرترین نهالستان تخصصی واقع در شمال غربی کشورمان میباشد.

این مرکز بیش از نیم قرن سابقه موفق در حوزه تولید و توزیع انواع ارقام نهال میوه را در کارنامه خود ثبت نموده است. نهالستان پالیز کلیه مدارک رسمی از جمله تاییدیه رسمی؛ مجوز از موسسه ثبت نهال و بذر؛ گواهی فعالیت و شناسنامه رسمی را دارا بوده و کلیه ارقام نهال میوه شناسنامه دار را با کیفیت بالا و اصلاح شده تولید مینماید.