علت میوه ندادن درخت گیلاس مشکلی است.که بسیاری از باغبانان با آن روبرو هستند. در بعضی موارد ، عدم باردهی.ممکن است به دلیل جوان بودن.درخت باشد. دوره معمول میوه دهی درخت گیلاس بسته.به تنوع و شرایط.رشد آن 3-5 سال است.

دلیل احتمالی دیگر.عدم وجود میوه گیلاس کهولت سن است. پس از 15 سال بهره وری.درخت کاهش می یابد و میوه.کمتری روی شاخه ها دیده می شود.

بسیاری از باغبانان گیلاس را با یک.نظم خاص می کارند و فراموش می کنند.که بیشتر گونه های این درخت به خودی.خود بارور نیستند. اگر گونه ای قادر به میوه.دهی بدون گرده افشان نباشد ، در این صورت.حتی بهترین شرایط نیز آن را مجبور به.باردهی نمی کند.

یک گیلاس فقط در صورت باروری خود می تواند میوه دهد، به همین دلیل توصیه می شود 2-3 نوع مختلف با زمان گلدهی مشابه در کنار یکدیگر کاشته شوند. در این حالت آنها قادر به گرده افشانی یکدیگر خواهند بود.

دلایل میوه ندادن درخت گیلاس

گیلاس از دیرباز به عنوان درختی با باردهی بالا شناخته می شده است. باغبانان گیلاس را به دلیل داشتن مقاومت کافی در برابر یخ زدگی، توانایی احیا کنندگی بعد از هرس و انجماد، بازدهی مناسب و بالا، طعم خوب و وزن میوه های آن دوست دارند.

با این وجود در برخی مواقع ممکن است درخت گیلاس با مشکلاتی رو به رو شود که باعث میوه ندادن آن شود، این که چرا این اتفاق می افتد و در مورد آن چه باید کرد، موضوع اصلی این مقاله است. دلایل میوه ندادن درخت گیلاس می تواند موارد زیر باشد:

  • کاشت نادرست گیلاس
  • عدم گرده افشانی
  • بیماری گیلاس
  • آب و هوای بد
  • فاقد موارد مغذی
  • ضخامت تاج گیلاس

علت میوه ندادن درخت گیلاس

کاشت نادرست گیلاس

اغلب اوقات علت میوه ندادن درخت، به دلیل کاشت نادرست گیلاس می باشد. باغبان هنگام کاشت نباید گردن ریشه گیاه را در خاک فرو کند، این کار نه تنها منجر به تأخیر در رشد گیاه می شود ، بلکه باعث گرم شدن ریشه نیز می شود.

هنگام کاشت نهال گیلاس لازم است اطمینان حاصل شود که پس از فرونشست خاک ، گردن ریشه بر روی سطح خاک و 2 یا 3 سانتی متر بالا تر از سطح خاک باشد.

اگر دلیل عدم باردهی کاشت نادرست باشد، لازم است خاک را تا گردن ریشه حفر کنید در این حالت ، ممکن است درخت در سال بعد یا در یک فصل میوه دهد ، اگر این اتفاق نیفتاد ، ممکن است دلیل متفاوتی داشته باشد.

عدم گرده افشانی

اکثریت انواع گیلاس نیاز به گرده افشانی دارند و عدم گرده افشانی در انواع درخت های گیلاس شما وجود ندارد، می توانید از آلبالو استفاده کنید.

اگر گیلاس شکوفه می دهد، اما میوه ای به همراه ندارد و این موضوع قبلاً چندین فصل نیز تکرار شده است ، بنابراین باید یک یا دو گونه که قابلیت گرده افشانی دارند را در باغ خود بکارید. برای گرده افشانی درختان نیازی به نزدیکی یکدیگر ندارن، کافی است آنها را در فاصله سه الی ده متری قرار دهید.

در صورت آن که امکان کاشت درخت گیلاس با قابلیت گرده افشانی را ندارید، گافی است یک یا دو قلمه گرفته شده از گونه های دیگر با همان زمان گلدهی، می تواند در تاج گیلاس پیوند زده شود. پیوند باید در بهار انجام شود. در این حالت ، گیلاس شما بعد از آن که شاخه ها از قلمه های پیوند زده شده در تاج رشد کردند ، شروع به باروری کامل می کنند.

بیماری گیلاس

یکی دیگر از دلایلی که درخت گیلاس ممکن است میوه نداشته باشد بیماری گیلاس است. می توانید درک کنید که یک درخت توسط تعدادی از علائم که به وضوح با چشم غیر مسلح قابل رویت است ، بیمار است. در مورد گیلاس ، در صورت آلوده بودن گیاه ، عدم ثمر میوه مشاهده می شود.

کوکومایکوزیس نوعی بیماری است که منجر به عدم میوه دادن در درخت گیلاس می شود. پیشرفت این بیماری منجر ریختن بسیار زیاد برگ ها ، اختلال در فتوسنتز و عدم میوه دادن می شود. برای درمان این بیماری می توانید از داروهای حاوی مس مثلاً مایع بوردو ، سولفات آهن یا سولفات مس استفاده کنید.

بیماری دیگری که منجر به عدم میوه دادن درخت گیلاس می شود سوختگی یکپارچه است. این بیماری یک نوع بیماری قارچی است. قارچ قادر است در زمان مراحل شکل گیری میوه به تخمدان ها نفوذ کند و منجر به ریختن آن ها شود.

لازم است در چند مرحله با این بیماری مقابله کنید، ابتدا تمام شاخه های مرده را برش دهید و سپس گیاهان را با مواد حاوی مس یا قارچ کش ها درمان کنید.

علت میوه ندادن درخت گیلاس

شرایط نامساعد آب و هوایی

شرایط نامساعد آب و هوایی در هنگام گل دهی گیلاس نیز می تواند رشد لوله ‌های گرده را مختل کرده و باغبان را بدون محصول رها کند. در صورت افزایش رطوبت ، و یا برعکس ، خشکسالی ، می توانید سعی کنید گیاهان را برای تشکیل تخمدان تحریک کنید. این کار را می توان با محلول اسید بوریک انجام داد. اما اگر رطوبت کافی نباشد،  لازم است یک سطل آب در زیر هر درخت گیلاس ریخته شود.

فاقد مواد مغذی بودن گیلاس

بر روی خاک فقیر ، درختان گیلاس می توانند شکوفا شوند ، اما میوه تولید نکنند ، یا رشد کمی ایجاد کنند و به شکل گل یا میوه نباشند. همچنین ممکن است میوه ها به دلیل رطوبت زیاد در خاک شکل نگیرند.

یکی دیگر از علت میوه ندادن درخت گیلاس افزایش اسیدیته آن است. در چنین خاکی، گیاهان ممکن است مواد مغذی را جذب نکنند. با اضافه کردن آرد دولومیت یا آهک می توانید اسیدیته خاک را کاهش دهید. در صورت وجود سطح بالای آب زیر زمینی، ریشه می تواند پوسیده شود و گیاه از این طریق میوه نمی دهد.

ضخامت تاج گیلاس

ضخامت تاج گیلاس  اغلب مشاهده نمی شود، اما در بعضی مواقع ممکن است اتفاق بیافتد. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق ، اوایل بهار لازم است با از بین بردن کلیه شاخه های خشک ، شکسته ، بیمار و یخ زده و همچنین مواردی که در عمق تاج رشد می کند ، هرس بهداشتی انجام شود. هرس نه تنها تاج را روشن تر می کند ، بلکه باعث تحریک گیاه می شود تا شاخه های جدید جوانی ایجاد شود ، که روی آنها گل و میوه ظاهر می شود.

نتیجه گیری

علت میوه ندادن درخت گیلاس ممکن است به غیر از مواردی که ما ذکر کردیم باشد، اما اگر مواقبت های اساسی صورت گیرد و همچنین تحریک به وسیله گرده افشانی انجام شود، می توانید درختان پر بار با میوه های زیادی داشته باشید.