Rate this post

هرس درختان انجیر علاوه بر پاکسازی اندام‌های آسیب دیده و یا بیمار؛ منجر به بهبود عملکرد درختان نیز خواهد شد. درختانی که به صورت اصولی و در زمان مناسب هرس شوند؛ اغلب دارای محصول دهی بیشتر و راندمان بالاتری هستند. در این مطلب قصد داریم تا روشهای هرس درختان انجیر و بهترین زمان برای انجام عملیات هرس در درخت انجیر را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

هرس درخت انجیر

هرس درخت انجیر با دو هدف کلی انجام میشود :

  • هرس فرم دهی: این هرس با هدف تشکیل شکل مشخص برای درخت انجام میشود.
  • هرس محصول دهی: این هرس شامل 2 هرس زمستانه و تابستانه میباشد.

که توجه به هدف انجام هرس؛ به شما در آگاهی از نحوه هرس و زمان مناسب انجام آن کمک میکند.

نحوه هرس درخت انجیر

قبل از هرکاری برای نحوه هرس درخت انجیر باید جوانه‌های درخت انجیر به دو صورت مخلوطی و گرد روی شاخه دیده میشوند. جوانه‌های مخلوطی تبدیل به شاخه شده و جوانه گرد میوه تولید میکند. گل‌ها نیز در درون میوه قرار میگیرند.

جوانه ای که در انتهای شاخه قرار میگرد تبدیل به شاخه میشود. و در صورت حذف، به رشد جوانه‌های جانبی کمک میکند.

جوانه‌های جانبی به صورت تک و یا گروه‌های 2 تا 3 تایی در کنار هم روی یک شاخه رشد میکنند. در کنار برگ‌ها نیز جوانه‌های منفرد وجود دارند.

فرم‌های متداول برای شکل دهی به درخت انجیر

  • فرم هرمی
  • فرم جامی
  • فرم شلجمی

میباشد.

در هرس فرم درختان انجیر آنها را به 2 صورت پایه بلند و پایه کوتاه بوته ای هرس میکنند. هرس فرم دهی درختان از سال سوم تا چهارم پس از کاشت آغاز میشود.

برای انجام هرس بوته ای لازم است بدانید

درختان در شکل بوته ای فاقد تنه اصلی بوده و تعداد شاخه و پاجوش آنها زیاد است. تعداد تنه معمولا بیش از 4 عدد بوده و درختان ارتفاع کمتری دارند. اگر قصد احداث باغ انجیر با فرم بوته ای را دارید. در زمان کاشت در هر گودال کاشت بین 4 تا 5 عدد قلمه قرار دهید. در هنگام هرس با فرم بوته ای هرگز نباید پاجوش‌ها را حذف نمود.

  • هرس سال چهارم : (اولین هرس فرمدهی) در این هرس از سال چهارم به بعد هریک از پایه‌های درختان را که بین 80 تا 100 سانتیمتر ارتفاع دارند را شناسایی نموده و 2 تا 3 شاخه را روی هر کدام انتخاب و سایر شاخه‌ها را حذف کنید.
  • هرس سال پنجم : در این سال شاخه‌های اصلی را سر زنی کنید. برای این کار شاخه‌های اصلی که بیش از 30 سانتی متر طول دارند را انتخاب کنید. به این ترتیب از زیر محل برش؛ شاخه‌های جانبی رشد میکنند. شاخه‌های اصلی باید شاخه‌های قدرتمندی باشند. روی هر شاخه اصلی بین 6 تا 8 شاخه فرعی را انتخاب و شاخه‌های اضافه و خم شده را ببرید.

فرم کلی درخت در این سال شکل میگیرد. پس از آن نیز باید با حذف شاخه‌های اضافه؛ بیمار و یا الوده به رشد و فرمگیری بهتر درختان کمک نماییم.

برای انجام هرس پابلند لازم است بدانید

  • هرس پا بلند در سال سوم : (اولین سال هرس فرمدهی) در زمان کاشت در هر چاله بین 2 تا 4 عدد قلمه در نظر بگیرید. در فرم پا بلند تنه اصلی درختان بین 3 تا 5 عدد میباشد. در این روش باید هرساله پاجوش‌های اضافه را ببرید. در سال سوم باید در هر تنه بین 3 تا 4 شاخه را به عنوان شاخه اصلی انتخاب کنید. ارتفاع شاخه اصلی از خاک باید بین 1.2 تا 1.5 متر باشد. شاخه‌های قوی را به عنوان شاخه اصلی انتخاب کنید.
  • هرس در سال چهارم : همه شاخه‌های فرعی بجز شاخه آخر که شاخه پیشاهنگ است؛ باید حذف شوند. بهتر است شاخه پیشاهنگ، شاخه ای قوی و رو به بالا باشد.
  • هرس در سال پنجم : 3 تا 5 شاخه که روی شاخه پیشاهنگ رشد نموده اند؛ شاخه فرعی درخت هستند. در صورتی که درخت شاخه فرعی تولید نکرده است؛ باید شاخه‌های را سر زنی کنید. تا شاخه جدید از محل برش بروید.

در این سال فرم کلی درخت شکل گرفته است. و پس از آن برای حفظ شکل کلی درخت باید پاجوش‌ها و شاخه‌های اضافی را حذف نمایید. اغلب باغداران حرفه ای فرم پا بلند را برای درختان انجیر خود انتخاب میکنند.

هرس درخت انجیر در هر فصل

هرس درخت انجیر در هر فصل با هدف حذف شاخه و برگ‌های اضافه که مانع از رشد درخت و عدم رسیدن نور و انرژی کافی به اندام‌های بارده درخت خواهند شد؛ انجام میشود. این هرس هرساله و پس از به بار نشستن درخت انجام خواهد شد. هرس درختان انجیر پس از فرم گیری درختان در دو زمان مشخص انجام میشود:

هرس تابستانه درخت انجیر

در اواخر فصل بهار و یا در اوایل فصل پاییز و پس از برداشت محصول؛ نوبت به انجام هرس تابستانه درخت انجیر میرسد. این هرس معمولا با شدت کمتری انجام میشود. که آسیبی به درخت نرسد. در این هرس باید:

  1. جوانه‌های اطراف جوانه میوه را حذف کنید تا جوانه میوه بهتر رشد کند.
  2. شاخه‌های اضافه و نابارور که از پایه درخت رشد نموده اند را حذف کنید. تا انرژی تولید شده توسط درخت به اندام‌های بارده برسد.
  3. پاجوش‌های اضافه را ببرید.

هرس زمستانه درخت انجیر

هرس زمستانه درخت انجیر در اواخر فصل پاییز و تا اواخر فصل زمستان پیش از آغاز جوانه زنی درخت و بیدار شدن از خواب زمستانه انجام خواهد شد.

  1. شاخه‌های اضافه که مانع از نور رسانی به داخل تاج درخت میشوند را با قیچی و اره باغبانی حذف کنید.
  2. همچنین هرس پنجه شکانی در این زمان توصیه میشود. هرس پنجه شکانی یعنی هرس جوانه‌های جانبی که در اطراف جوانه‌های انتهایی قرار دارند. این هرس با دست انجام میشود.
  3. در هرس زمستانه باید از بین شاخه‌هایی که در فاصله کمتر از 45 درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند؛ یکی را انتخاب نموده و دیگر را ببرید.
  4. در فصل زمستان شاخه‌های خشک و بیمار و شکسته را هرس کنید.
  5. همچنین شاخه‌هایی که باردهی ندارند نیز باید هرس شوند.
  6. شاخه‌های خم شده به سمت پایین فرم درخت را خراب میکنند. بنابراین باید هرس شوند.
  7. شاخه‌هایی که به سمت داخل تاج رشد میکنند باعث در هم تنیدگی تاج شده و از ورود نور خورشید پیشگیری میکنند؛ این شاخه‌های نیز باید هرس شوند.
  8. پاجوش‌ها انرژی تولید شده توسط درخت را هدر میدهند. و باید هرس شوند.

نتیجه گیری

برای پیشگیری از بروز خسارت در درختان و همچنین عدم حذف اندام‌های بارده درخت؛ هرس درختان انجیر باید توسط افراد متخصص انجام شود. شما باغداران محترم میتوانید کلیه سوالات خود را در خصوص هرس؛ آبیاری و کوددهی و نگهداری از باغ‌های انجیر را از متخصصین باغداری ما در نهالستان پالیز جویا شوید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تخصصی تولید انواع ارقام نهال انجیر برای کاشت در کلیه شهرهای کشور میباشد. این مرکز دارای مجوزهای رسمی از سوی موسسه ثبت نهال و بذر و همچنین جهاد کشاورزی میباشد. از این رو کلیه نهال‌های میوه را با توجه به علم روز باغداری و توسط متخصصین خبره تولید و عرضه مینماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری در تماس باشید.