نهال‌های انجیر یکی از ارقام با سازگاری بسیار عالی با اکثر نقاط کشورمان هستند. این ارقام سالیانه سوددهی بسیار عالی را برای شما به ارمغان خواهند داشت. به شرط آنکه در هنگام احداث باغ و کاشت نهال انجیر استانداردهای لازم را رعایت فرمایید. با کاشت اصولی نهال انجیر به افزایش گیرایی و همچنین افزایش محصول دهی و سودآوری درختان کمک خواهید نمود. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین نکات در هنگام کاشت نهال انجیر را بررسی نماییم.

روش کاشت نهال انجیر

لازمه ی داشتن یک باغ پربار انجیر؛ توجه به اصول استاندارد در هنگام کاشت نهال انجیر و احداث باغ است. البته نگهداری صحیح از باغ نیز در افزایش بهره وری و کیفیت محصولات موثر خواهد بود. بنابراین بهترین روش کاشت نهال انجیر به شیوه زیر است:

بهترین زمان برای کاشت نهال انجیر

بهترین زمان برای کاشت نهال انجیر و احداث باغ انجیر از اوایل ماه اسفند تا نیمه اول فصل بهار است. در این زمان آب وهوا و شرایط اقلیمی در منطقه به افزایش گیرایی نهال کمک میکند.

فاصله کاشت درخت انجیر

درختان انجیر تاج بزرگ و گسترده ای دارند و باید فاصله کاشت درخت انجیر رعایت شود.  با توجه به آنکه تمامی شاخه و برگ‌های درخت باید از نور خورشید و اکسیژن کافی بهره مند شوند. لازم است تا نهال‌های انجیر را در فواصل منظم و استاندارد بین 4 تا 5 متر مربع نسبت به یکدیگر بکارید.

گودال

گودال کاشت نهال باید به گونه ای حفر شود که به ریشه در هنگام کاشت فشاری وارد نشود. بنابراین گودال باید 2 تا 3 برابر بزرگتر از ریشه باشد. عمق و قطر گودال باید بین 80 تا 110 سانتیمتر باشد.

عملیات پرالیناژ یا ضد عفونی

انجام عملیات پرالیناژ یا ضد عفونی نهال انجیر علاوه بر انجام عملیات ضد عفونی برای از بین بردن انواع بیماری‌ها و آفت در ریشه؛ به سبب افزایش گیرایی نهال نیز انجام میشود. بهترین ترکیب برای درختان انجیر استفاده از اسید هیومیک است.

برای تهیه محلول پرالیناژ باید 75 گرم از نوعی قارچ کش مثل کاپتان را با 5 کیلوگرم خاک رس الک شده ترکیب کنید. به این ترکیب باید 2.5 کیلوگرم کود دامی الک شده و 50 لیتر آب بیافزایید. تا بتوانید ریشه نهال تا قسمت طوقه را در آن فرو نموده و به محلول پرالیناژ آغشته سازید.

آبیاری نهال انجیر

نهالی که تازه کاشته شده است را باید مرتب آبیاری نمایید، تا ریشه آن تثبیت گردد. زمانیکه سطح خاک کاملا خشک شد؛ زمان آبیاری فرا رسیده است. به این ترتیب در مناطق گرمسیری به علت تبخیرهای سطحی و افزایش نیاز درخت به آب، باید فواصل آبیاری را کاهش دهید. در زمان آبیاری نهال انجیر تا عمق رشد ریشه گیاه باید سیراب شود. به طور متوسط ارقام انجیر را 3 مرتبه و به فاصله هر 7 روز 1 بار آبیاری نمایید.

برای کسب اطلاع از نحوه دقیق انجام آبیاری درختان انجیر؛ به مقاله ای در همین خصوص در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

هرس نهال انجیر

درختان انجیر نیازی به انجام عملیات سربرداری در زمان کاشت ندارند. اگر در زمان کاشت اقدام به هرس نهال انجیر نمایید، نهال پس از کاشت کاملا خشک میشود.

کوددهی نهال انجیر

اغلب کوددهی نهال انجیر در هنگام کاشت نهال انجیر توصیه نمیشود. شما باید با توجه به نتایج آزمایش خاک باغ خود از وجود عناصر آلی و معدنی در خاک آگاه شده و با توجه به آن؛ کودهای شیمیایی و آلی مورد نظر را به خاک بیافزایید. البته افزودن اسید هیومیک و کودهایی که ریز مغذی هستند و به گیرایی نهال کمک میکنند.

محافظت از نهال انجیر

برای محافظت از نهال انجیر در مناطقی با تابش آفتاب شدید؛ تنه را با ترکیبی از چسب و رنگ بپوشانید.

نتیجه گیری

کاشت نهال انجیر نیازمند آگاهی و تخصص لازم است. تا نهال‌ها به خوبی رشد نموده و باردهی خود را آغاز نمایند. عدم رعایت هریک از نکات مطرح شده در بخش قبلی؛ میتواند زمان باردهی و کیفیت محصولات را با اختلال مواجه سازد. از این رو به شما توصیه میکنیم برای احداث بهترین باغ انجیر باید نهال‌ها را به شیوه مطرح شده در باغتان بکارید.

در صورت وجود هرگونه سوال در کاشت و پرورش و احداث باغ انجیر؛ میتوانید با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان تماس بگیرید.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه بزرگترین نهالستان میوه در شمال غربی کشورمان واقع در شهر میاندوآب است. که ارقام نهال انجیر مناسب برای کاشت در کلیه شهرهای کشورمان را تولید و به سرتاسر کشور ارسال میکند.

نهال‌های انجیر موجود در نهالستان پالیز همگی دارای کارت سلامت؛ کارت گارانتی 2 ساله معتبر؛ شناسنامه نهال و گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه میباشند.شما میتوانید به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری با ما در ارتباط باشید.