Rate this post

کاشت نهال سیب و احداث باغ سیب به صورت صحیح و اصولی یکی از مهم ترین اقدامات ابتدایی در پرورش درختان به حساب میاید. لازم است بدانید درخت سیب اگر به صورت صحیح کاشته نشود، محصول دهی درخت در سنین بلوغ کاهش چشمگیری یافته و یا حتی ممکن است درخت به طور کامل بسوزد. از این رو پیش از انجام هرگونه اقدامی باید از راه و روش احداث باغ سیب و کاشت درخت سیب آگاه شوید. با ما همراه باشید.

نحوه کاشت نهال سیب

همانطور که میدانید کاشت نهال سیب یکی از مهم ترین اقدامات ابتدایی پرورش درختان در هر باغی محسوب میشود. (برای کسب اطلاع از اصول اولیه احداث باغ سیب؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال کنید.) درختان سیب اگر به صورت اصولی و استاندارد کاشته نشوند؛ در کمتر از 2 تا 3 سال پس از کاشت ممکن است به طور کامل بسوزند. از این رو پیش از احداث باغ باید نحوه کاشت نهال سیب را آموخته باشید.

زمان کاشت نهال سیب

زمان کاشت نهال سیب مانند اکثر ارقام میوه در اواخر اسفند ماه و یا اوایل فصل بهار انجام میشود. البته با کاشت نهال سیب در فصل پاییز؛ نهال شما 1 سال زودتر باردهی خود را آغاز مینماید.

فاصله کاشت درخت سیب

بهترین الگو برای کاشت ارقام نهال سیب الگوی مربعی و مستطیلی میباشد. بهترین فاصله کاشت درخت سیب 5 در 5 متر مربع است.

اندازه گودال

گودال‌های کاشت را در فواصل اعلام شده نسبت به یکدیگر در خاک ایجاد نماید. اندازه گودال باید 2 برابر اندازه ریشه باشد. تا در هنگام کاشت به ریشه درختان فشاری وارد نشود. گودال را تا عمق 80 تا 110 سانتی متر حفر نمایید. خاک بخش عمقی را با خاک سطحی مخلوط نکنید.

عملیات پرالیناژ یا ضد عفونی

عملیات ضد عفونی ریشه و یا پرالیناژ در ارقام ریشه لخت با هدف افزایش گیرایی نهال انجام میشود. برای ضد عفونی درختان یک محلول مخصوص به نام پرالیناژ آماده نموده و از ریشه تا قسمت طوقه درختان را به این محلول آغشته نمایید.

مواد لازم برای تهیه محلول پرالیناژ

  • 75 گرم قارچ کش کاپتان
  • 5 کیلوگرم خاک رس الک شده
  • 5 کیلوگرم کود دامی الک شده
  • 50 لیتر آب

کوددهی قبل از کاشت نهال سیب

در ابتدا شما باید 20 سانتیمتر از چاله را با استفاده از مخلوط خاک و اسید هیومیک پر کنید. خاک مورد استفاده شما در این مرحله همان خاکی است که پیشتر از چاله خارج نموده اید.

افزودن اسید هیومیک به خاک در این مرحله به گیرایی بهتر نهال‌های سیب کمک میکند. همچنین مواد آلی در خاک افزایش یافته و درختان ریشه دوانی بهتری خواهند داشت.

لازم است بدانید در هنگام کاشت نهال هرگز از کودهای شیمیایی و دامی استفاده نکنید. چراکه افزودن کود به ریشه در زمان کاشت نهال سوزش ایجاد میکند. باقی مانده گودال را با خاک سست پر کنید و فشار دهید. محل پیوند نهال باید 5 سانتیمتر بالاتر از خاک باشد.

نهال را در وسط گودال قرار داده و اطراف آن را با استفاده از خاکی که پیشتر از گودال خارج نمودید پر کنید. روی خاک ضربه بزنید تا کاملا سفت و فشرده شود.

آبیاری موقع کاشت نهال سیب

نهال‌های جوان را پس از کاشت در 3 مرحله آبیاری کنید. مرحله اول دقیقا پس از کاشت نهال با 10 لیتر آب به ازای هر نهال، آنها را آبیاری کنید. برای جلوگیری از خیس شدن طوقه؛ اطراف طوقه را کمی بیشتر خاک بریزید تا 5 سانتی متر از سطح بلندتر باشد. پس از آبیاری اول صبر کنید تا آب به طور کامل جذب شود. آبیاری باعث نشست زمین میشود. از این رو باید دوباره به اطراف نهال خاک اضافه کنید. به فاصله 7 روز یکبار؛ درختان را 2 مرتبه دیگر آبیاری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با روند آبیاری درختان سیب به سایر مقالات ما در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

عملیات هرس و سربرداری حین کاشت

پس از کاشت، نهال‌های سیب را از 40 سانتیمتری هرس کنید تا گیرایی آنها بهتر شود.

پس از گذشت 1 سال نهال‌ها را از ارتفاع 2 متری سربرداری کنید.

محافظت از نهال سیب

برای محافظت از نهال‌های سیب در برابر حشرات و همچنین سرما و گرمای شدید؛ از ترکیب چسب؛ رنگ استفاده میکنیم. ترکیب از درختان در مقابل آفتابسوختگی در فصل تابستان؛ محافظت میکند.

برای محافظت درخت سیب در برابر بادهای تند و سرد و کاهش تبخیر سطح چاله؛ باید نهال را 30 سانتیمتر پایین تر از سطح دامنه بکارید. همچنین در این مناطق از قیم استفاده کنید تا بادهای شدید موجب خم شدن نهال‌های جوان نشوند. قیم باید بین 1.5 تا 2 متر طول داشته باشد. قیم را با طناب به نهال ببندید.

برای جلوگیری از تبخیر سطحی و کاهش دمای خاک؛ در مناطق سردسیری و گرمسیری از مالچ استفاده کنید.

انواع مالچ :

  • سنگریزه
  • شاخه درختان
  • لاش برگ
  • کاه شوکلش

در این بخش بهترین روش کاشت نهال سیب را به شما معرفی نمودیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ارتباط با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان؛ همه روزه میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز پرورش و فروش انواع ارقام نهال سیب میباشد. این مرکز دارای بیش از نیم قرن تجربه بوده و با استفاده از کادر مجرب و پیشرفته و بهره گیری از امکانات به روز کشاورزی؛ بهترین ارقام نهال سیب؛ نهال سیب اصلاح شده و پایه بذری و گلدانی را برای کاشت در سرتاسر کشورمان تولید میکند.

نهال‌های سیب تولید شده در نهالستان پالیز دارای کارت سلامت و گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه و ضمانتنامه معتبر 2 ساله از سوی نهالستان پالیز میباشند. شما میتوانید همه روزه به صورت حضوری؛ آنلاین و تلفنی با ما در ارتباط باشید.