بدون شک یکی از ارقام میوه پرسود برای پرورش و احداث باغ، نهال پسته است. نهال پسته به علت میوه‌های پرطرفدار و گران قیمتی که دارد؛ میتواند بهترین انتخاب برای هر باغداری به حساب بیاید. البته پیش از خرید نهال پسته و کاشت آن در باغ، باید به سازگاری پذیری درخت با شرایط آب وهوایی و اقلیمی و همچنین ارتفاع از سطح دریای باغمان توجه داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم تا مهمترین نکاتی که شما باید درباره نهال پسته و کاشت نهال پسته بدانید را بررسی نماییم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

انواع روش کاشت پسته

کاشت پسته و پرورش باغ پسته یکی از بهترین انتخاب‌ها برای زمین‌هایی است که دارای شرایط اقلیمی و آب وهوایی مطلوب هستند. بهتر است بدانید انواع روش کاشت پسته وجود دارد. (برای آگاهی از شرایط اقلیمی و اب و هوایی سازگار با نهال پسته پیشنهاد میکنیم به مقاله اصول احداث باغ پسته در سایت پالیز مراجعه کنید.)

به طور کلی در کشور ایران نهال پسته به 2 روش کشت میشود:

  • کشت بذر پسته در زمین اصلی
  • تهیه نهال پسته و کاشت در زمین اصلی: شما میتوانید نهال پسته را در خزانه؛ گلدان و یا در زمین اصلی بکارید.

هریک از این روش‌ها مزایا و معایب خاصی دارند. شما باید با توجه به نوع نیاز و مدت زمان مدنظرتان یکی از این دو روش را انتخاب نموده و باغ پسته خود را احداث کنید. از مزایای خرید نهال پسته به جای کاشت بذر:

  1. صرفه جویی در زمان حداقل 2 سال
  2. تهیه نهال تضمین شده و سالم عاری از آفات و بیماری‌ها از نهالستان معتبر
  3. برخورداری از پشتیبانی دائمی نهالستان
  4. انجام عملیات پیوند و ضدعفونی و هرس توسط نهالستان
  5. احتمال عدم گیرایی نهال نسبت به بذر کمتر است.

کاشت نهال پسته

پس از خرید نهال پسته نوبت به کاشت آن در باغ میرسد. شما برای کاشت نهال پسته باید ابتدا با تراکتور خاک را شخم عمیق (تا 2 متر) بزنید. تا تمامی لایه‌های سخت و سنگین خاک بشکند و با هم مخلوط شود. با توجه به نقشه زمین و فواصل کاشت درختان و طرح توجیهی باید چاله‌های کاشت نهال را در فواصل مناسب در خاک ایجاد کنید. پس از قرار دهی نهال در خاک آن را با مخلوطی از کود دامی پوسیده و خاک مرغوب پر نمایید. و روی آن با پا فشار دهید تا اکسیژن خاک خارج شود.

نهال پسته به صورت نر و ماده وجود دارد. به ازای هر 15 درخت ماده؛ 1 درخت نر پسته بکارید.

کاشت نهال پسته در گلدان

برای کاشت پسته در گلدان در اوایل فصل بهار کیسه های پلاستیکی سیاه رنگ مناسبی تهیه کنید که قطر آنها بین 10 تا 15 سانتیمتر و ارتفاعی برابر 25 تا 30 سانتیمتر داشته باشند. درون کیسه ها را با کود زراعی + کود گاوی + ماسه پر نمایید. بذرهایی که از قبل خیسانده بودید را در عمق 2 تا 3 متری درون خاک قرار داده و روی آن را با خاک بپوشانید.

کاشت بذر پسته در زمین

بهترین زمان برای کاشت بذر پسته در زمین اواخر اسفند و با اوایل فصل بهار است. ابتدا باید بذرها را بین 24 تا 48 ساعت در آب بخیسانید. سپس آن‌ها را از آب خارج کرده و آبکشی کنید. پس از آن باید با استفاده از سموم قارچ کش یا هیپوکلرید سدیم (مایع سفید کننده) بذرها را ضد عفونی کنید.

بذرها را در یک کیسه پارچه ای قرار داده و بین 4 تا 5 روز مرطوب نگه دارید. دمای هوا برای جوانه زنی بذر بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد است. پس از جوانه زدن آنها باید با استفاده از قارچ کش بذرها را ضد عفونی نموده و سپس میتوانید آنها را بکارید.

در مرحله بعدی در زمین‌هایی که آب و خاک شیرین دارند؛ بذرها را پس از گاورو شدن زمین در باغ میکارند. اگر خاک باغ سنگین است باید داخل گودال را با استفاده از ماسه بپوشانید. این کار باعث افزایش اکسیژن رسانی به ریشه میشود. عمق تقریبی چاله کاشت باید 2 تا 5 برابر بزرگتر از قطر بزرگترین بذر باشد.

فاصله کاشت نهال پسته

درختان پسته دارای تاج بزرگ و گسترده ای هستند. از طرفی ارتفاع درخت در مواردی به 10 متر نیز میرسد. از این رو برای پیشگیری از ایجاد اختلال در دریافت نور خورشید توسط شاخه و برگ‌ها؛ لازم است فاصله کاشت نهال پسته را در فواصل3 تا 4 متر در ردیف‌هایی با فاصله 6 تا 7 متر رعایت کنید.

بهترین زمان کاشت پسته

بهترین زمان کاشت پسته در مناطق گرمسیری نهال‌ها را در فصل پاییز و در مناطق سردسیری در اواخر فصل زمستان نهال پسته را در باغ و یا زمینتان بکارید.

عمق گودال نهال پسته

در خاکهای نامناسب باید گودالی به قطر نیم تا 1 متر و عمق 1 و نیم متر در خاک ایجاد نمایید. سپس در چاله خاک مرغوب و کمی اسید هیومیک بریزید.

در خاک‌های مرغوب باید عمق گودال نهال پسته بین 40 تا 50 سانتیمتر قطر و بین 50 تا 60 سانتیمتر عمق داشته باشد. تا به ریشه نهال پسته در هنگام کاشت فشاری وارد نشود.

کوددهی نهال پسته

کوددهی نهال پسته باید دو بار در سال انجام شود. کود را باید در زیر خاک و در فاصله 25 تا 30 سانتیمتر از درخت چال کنید.

بهترین کود برای این درختان در فصل پاییز تا زمستان؛ کودهای حیوانی مثل کود گاوی و گوسفندی است. در دوره آبیاری درختان نیز بهتر است از کودهای شیمیایی ازت و فسفره استفاده کنید.

ضدعفونی

ضدعفونی یکی از مراحل مهم پیش از کاشت نهال و بذر پسته است. این کار از احتمال ابتلای درخت به بیماری‌ها و آفات میکاهد.

برای ضدعفونی نمودن بذر پسته پیش از کاشت، از سموم قارچ کش مثل کاربوکسین تیرام؛ بنومیل و… به نسبت 52/5 تا 3 در هزار استفاده نمایید. بعد از جوانه زدن بذرها نیز از قارچ کش PCNB یا بنومیل 4 در 1000 استفاده کنید.

نحوه کاشت نهال پسته

نحوه کاشت نهال پسته باید نهال نر و ماده را به نسبت 15 به 1 (15 درخت ماده؛ 1 درخت نر) خریداری نمایید. سپس با توجه به فاصله کاشت در فصل مناسب نهال ها را در خاک قرار دهید. توجه کنید که محل کاشت باید به خوبی نور خورشید را دریافت نماید.

آبیاری نهال پسته

درخت پسته مقاومت بسیار عالی در برابر خشکی از خود نشان میدهد. در مناطقی با بارندگی مطلوب نیازی به آبیاری درختان پسته وجود ندارد. البته در فصول گرم سال که بارندگی کمتر و یا صفر است. لازم است درختان پسته را هر 2 هفته یکبار آبیاری کنید.

هرس نهال پسته

هرس نهال پسته در دو نوع انجام می شود: هرس فرم و هرس جامی.

در هرس فرم شاخه‌های اضافه را اصلاح میکنیم. و در هرس جامی شکل کلی درخت را به صورت یک جام درخواهیم آورد. در هرس جامی پایین درخت نازک و بالای آن بزرگتر است.

مهمترین شاخص‌های استاندارد نهال پسته

نهال‌های پسته را حتما از یک نهالستان معتبر و دارای مجوزهای قانونی در کشور خریداری نمایید. نهال‌های پسته باید دارای شاخص‌های استاندارد زیر باشند:

  • نهال پسته استاندارد باید شناسنامه معتبر و گواهی سلامت بهداشت داشته باشد.
  • طول نهال پسته حداقل به 40 سانتیمتر برسد.
  • هرگونه بیماری؛ آفت؛ شکستگی و یا تغییر رنگ و شکل در نهال پسته را جدی بگیرید.
  • قسمت پایه و پیوند درخت باید کاملا عمود باشد.
  • در بخش پیوند نهال هیچگونه برامدگی و یا زخم خوردگی دیده نشود.
  • ریشه‌های نهال باید کاملا سالم و قوی باشند.

برای خرید نهال پسته استاندارد شما باغداران محترم میتوانید به مراکز معتبر فروش نهال پسته که دارای مجوز از موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر و جهادکشاورزی هستند؛ مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

در این مطلب روش‌های شناخت یک نهال استاندارد پسته را با یکدیگر بررسی نمودیم. با انواع روش کاشت نهال پسته آشنا شده و سپس نهال پسته مورد نظر خود را در باغ کاشتیم. برای کسب اطلاعات بیشتر شما میتوانید به سایر مقالات ما در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال پسته در شمال غرب کشورمان است. این مرکز کلیه ارقام نهال پسته را با کیفیت بالا و اصلاح شده؛ متناسب برای بیشتر شهرهای کشورمان تولید و عرضه نموده است.

نهالستان پالیز به همراه کلیه ارقام نهال پسته؛ گواهی سلامت؛ ضمانتنامه کتبی معتبر 2 ساله؛ کارت عاری از آفات، تاییدیه جهاد کشاورزی و گواهی قرنطینه نهال را ارائه میدهد. به این ترتیب شما میتوانید بهترین نهال پسته را از نهال فروشی پالیز تهیه نمایید.

جهت خرید نهال پسته و یا کسب اطلاع از قیمت نهال پسته با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری در ارتباط باشید.