5/5 - (1 امتیاز)

احداث باغ بادام سالم و پربار یکی از بهترین روش‌های سودآوری بالا و درآمدزایی به حساب میاید. به شرط آنکه نهال بادام سالم بوده و به خوبی از آنها نگهداری و مراقبت کنید. یکی از مهم ترین نکات نگهداری درخت بادام؛ آبیاری منظم و کافی درختان است. در این مطلب قصد داریم تا درباره روش اصولی آبیاری درخت بادام بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید.

آبیاری درختان بادام

از آنجایی که بادام پیوند شده روی پایه بذری نسبت به درجه حرارت بالای تابستان و رطوبت پایین بسیار مقاوم است. این رقم نسبت به سایر میوه‌های معتدله بهتر عمل میکند.

البته درخت بادام نسبت به سرما و گرما و خشکی و کم آبی نیز مقاومت مناسبی دارد. اما برای رسیدن به محصولی با توجیه اقتصادی و سودآوری بالاتر، بهتر است تا آبیاری درختان بادام به صورت منظم انجام شود.

البته در مناطقی که میزان بارندگی بین 300 تا 500 میلیمتر است. میتوانید باغ بادام را به صورت دیمی پرورش دهید. در مناطقی با بارندگی کمتر از 250 میلی متر، بهتر است درختان را به صورت منظم آبیاری نمایید.

تحقیقات انجام شده نشان میدهد براساس آمار درختانی که به صورت منظم آبیاری میشوند بین 2 تا 3 برابر باردهی بیشتری دارند.

روش‌های استاندارد آبیاری درختان بادام چگونه است؟

آبیاری درختان بادام به صورت سطحی و قطره ای انجام میشود.

ابیاری باغ بادام به روش قطره ای

بهترین روش آبیاری استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای است. چراکه مقدار آب مورد نیاز در این روش نسبت به آبیاری سطحی کمتر است. در باغ‌های بزرگ بهتر است از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید. در این سیستم همچنین میتوانید کوددهی کارآمدتری از طریق سیستم تزریق نیز داشته باشید.

آبیاری باغ بادام به روش سطحی

ابیاری سطحی نیز به 2 صورت غرقابی و تشتکی انجام میشود. استفاده از روش تشتکی اغلب متداول تر است. چراکه هدر رفت آب در این روش به نسبت کاهش میابد. همچنین آب به تنه درخت برخورد نمیکند.

نیاز آبیاری درختان بادام در روش آبیاری قطره ای بین 4 الی 5 هزار متر مکعب در سال است. در روش آبیاری سنتی نیز بین 6 تا 8 هزار متر مکعب آب در سال نیاز داریم.

فواصل زمانی آبیاری درخت بادام براساس سن درخت چگونه است؟

در مناطق خشک برای رشد بهتر بادام‌های کاشته شده تا سن 5 سالگی بهتر است بسته به نوع بافت خاک و رقم؛ هر 6 الی 12 روز یکبار در فصل رشد درختان بادام خود را آبیاری نمایید. در سن 5 سالگی به بعد نیز باید دوره آبیاری هر 9 الی 18 روز یکبار انجام شود.

به بیان دقیق تر، اولین دوره آبیاری از زمان تورم جوانه‌ها آغاز میشود. در زمان گلدهی درختان آبیاری انجام نمیشود. زیرا باعث ریزش گلها و کاهش محصول دهی خواهد شد. بعد از گلدهی درختان تا اواخر خرداد ماه در فواصل 9 الی 14 روز یکبار درختان را آبیاری کنید.

با شروع ماه مرداد فواصل زمانی آبیاری به همین صورت میباشد اما باید حجم آبیاری را کاهش دهید.

پس از برداشت محصول نیز آبیاری منظم درختان به افزایش باردهی در سال بعد موثر است. در غیر اینصورت تعداد شکوفه و میوه در سال آینده کاهش میابد. آبیاری درختان تا ماه آبان ادامه میابد. اما حجم آبیاری باید کمتر و کمتر شود. در فصل زمستان درختان بادام نیازی به آبیاری ندارند.

نکته مهم در آبیاری درختان در مناطق خشک

در این مناطق عدم آبیاری (آبیاری نکردن درختان) بهتر از آبیاری فقط یکبار است. چون عدم آبیاری باعث افزایش مقاومت درختان در برابر تنش‌ها خواهد شد. اما یکبار آبیاری از این مورد جلوگیری میکند. و درخت در برابر شرایط محیطی ضعیف خواهد شد.

جمع بندی

همانطور که میدانید در مناطقی که بارندگی کمتر است. باید با استفاده از آبیاری منظم به کمک درختان برویم. درختان برای تولید انرژی و ادامه حیات خود نیاز به ابیاری دارند. آبیاری درختان در طول فصل رشد و فصل گرم سال انجام میشود. در فصل پاییز رفته رفته آبیاری را کاهش داده و میتوانید در فصل زمستان آبیاری را متوقف نمایید. بهترین روش برای ابیاری درختان بادام استفاده از آبیاری تحت فشار قطره ای است. این روش به کاهش مصرف آب و همچنین افزایش راندمان آبیاری شما کمک میکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه رسیدگی و نگهداری؛ آبیاری و کوددهی و سمپاشی صحیح درختان بادام با کارشناسان ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین و معتبرترین نهالستان تخصصی انواع ارقام نهال بادام و سایر ارقام میوه میباشد. این مرکز با بیش از نیم قرن تجربه بهترین ارقام نهال بادام را به همراه شناسنامه رسمی؛ گواهی سلامت و گواهی عاری از آفات و کارت گارانتی معتبر 2 ساله برای شما باغداران محترم ارسال میکند.

برای خرید نهال بادام و یا کسب اطلاع از قیمت نهال بادام با ما در تماس باشید.