Rate this post

هرس درخت انار علاوه بر حذف اندام‌های بیمار و شکسته و آسیب دیده درخت؛ به فرمگیری بهتر نهال در اوایل دوره رشد و همچنین در بهبود جریان انرژی تولید شده توسط ریشه به سایر اندام‌های درخت کمک میکند. از این رو هرس صحیح و اصولی درخت؛ یکی از مراحل مهم در باغداری و نگهداری از باغ به حساب میاید. در این بخش قصد داریم تا با نحوه انجام هرس در درختان انار بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روش هرس درخت انار

به طور کلی روش هرس درخت انار با 2 صورت انجام میشود:

  • هرس فرمدهی: هرس فرم درختان انار برای ایجاد یک شکل منسجم به درخت از 1 تا 5 سالگی نهال انار انجام میشود. در این هرس علاوه بر فرمگیری بهتر درختان؛ به نوررسانی به شاخه و برگ‌های درونی تاج نیز توجه میشود.
  • هرس باروری و سالیانه: این هرس شامل 2 هرس سبز و هرس خشک میشود.

هرس فرم دهی انار

هرس فرم دهی انار با هدف فرم دهی بهتر به درخت؛ دریافت نور توسط همه شاخه و برگ‌ها؛ کوتاه نگهداشتن درخت برای برداشت آسان تر محصول و افزایش استقامت درختان؛ دستیابی بهتر انرژی توسط شاخه‌های بارده؛ و از همه مهم تر افزایش راندمان باغ انجام میشود.

بهترین فرم‌ها برای درخت انار

هرس فرم درختان انار از زمان کاشت نهال تا آغاز محصول دهی درخت (سن 5 سالگی) انجام میشود. در این هرس با توجه به فرم انتخابی درخت انار؛ مراحل هرس را سالیانه تکرار میکنیم. معمولا برای درختان انار فرم‌های تک درخت؛ دو تنه؛ سه تنه؛ چهار تنه؛ جامی و باد بزنی انتخاب میشود.

در سال اول

سال اول در واقع همان سال کاشت نهال است. در ماه فروردین زمانیکه درخت جوانه زنی را آغاز نمود باید نهال انار را سربرداری کنید.

  • در فرم تک تنه باید نهال را از ارتفاع 1 متری سربرداری کنید.
  • در فرم چهار تنه و جامی باید نهال را از ارتفاع 30 سانتی متری سربرداری کنید.

در سال دوم

در این سال باید با توجه به روش فرمدهی انتخاب شده در سال قبلی؛ فقط شاخه‌های اضافه را هرس نمایید.

هرس درختان در ماه‌های خرداد؛ تیر و مرداد؛ انجام نمیشود. هرس در این ماه‌ها به خصوص در نواحی گرمسیری باعث افزایش احتمال آفتاب سوختگی در درخت خواهد شد.

در سال چهار و پنجم

در این سالها باید علاوه بر انجام هرس معمول که شامل حذف شاخه‌های اضافه و پاجوش و تنه جوش‌ها و… میشود. باید ارتفاع درخت را کنترل کنید.

نکته: تاج تنه را خالی نکنید. این کار باعث افزایش احتمال افتاب سوختگی درختان میشود.

هرس باردهی انار

هرس باردهی انار هرساله با هدف افزایش محصول دهی درختان انجام میشود. به طور کلی هرس باردهی خود شامل 2 دسته

  • هرس خشک
  • هرس سبز

میباشد.

هرس خشک درخت انار

در اواخر فصل زمستان (ماه‌های بهمن و اسفند) پیش از بیدار شدن درختان از خواب زمستانه هرس خشک انجام میشود. این هرس با هدف حذف شاخه‌های اضافه و سرمازده و خشک انجام میشود. برای رشد بهتر شاخه‌های بارده و دستک‌ها؛ باید شاخه‌های اضافه و مزاحم را هرس کنید.

همچنین شاخه و تنه‌های خشک و سرمازده را حذف کنید. تا از حمله آفات؛ سوسک‌ها و حشرات مزاحم و خروج شیره گیاهی جلوگیری شود.

محل هرس را با استفاده از چسب پیوند بپوشانید. تا از ورود آفات و قارچ‌ها و باکتری‌ها به درون زخم پیشگیری نمایید.

هرس سبز درخت انار

هرس سبز در دوره رشد درخت انجام میشود. ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان برای انجام هرس سبز درخت انار محسوب میشوند.

در هرس سبز شاخه‌های مزاحم و نرک‌ها و پاجوش‌ها را هرس نمایید. توجه نمایید که پاجوش‌ها و نرک‌های اضافه به علت تغذیه از انرژی تولید شده توسط ریشه؛ به هدر رفت بیشتر انرژی کمک میکنند. از این رو با یک هرس تابستانه؛ این اندام‌های اضافه را جدا نموده و بر روی محل زخم؛ چسب مخصوص پانسمان بزنید.

جمع بندی

هرس درخت انار یکی از اقدامات حساس و حیاتی برای درخت محسوب میشود. که اگر توسط یک متخصص و به درستی انجام شود. میتواند بالاترین محصول دهی و سودآوری را برای شما به همراه داشته باشد. در مقابل هرس غلط و غیر اصولی باعث حذف اندام‌های بارده و یا توقف باردهی درخت خواهد شد. از این رو برای انجام هرس؛ باید از نیروی فنی و متخصص بهره گیرید.

نهالستان پالیز نهال؛ بزرگترین مرکز تخصصی تولید و پخش نهال انار به سرتاسر شهرهای کشور میباشد. این نهالستان دارای گواهی فعالیت؛ مجوز از موسسه ثبت نهال و بذر و جهاد کشاورزی میباشد. این مرکز کلیه ارقام نهال انار پیوندی؛ اصلاح شده را با کیفیت بالا برای کاشت در کلیه شهرهای کشور تولید و عرضه مینماید.

نهالستان پالیز نهال مرکز تخصصی تولید نهال انار اصلاح شده و پیوندی برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور میباشد. برای کسب اگاهی از نحوه آبیاری درخت انار؛ کوددهی درختان انار؛ مقالات ما را در پالیز نهال را دنبال نمائید.

برای خرید نهال انار و یا استعلام قیمت با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.