راز داشتن باغی پربار و سالم در کوددهی درختان انار به شکل استاندارد و صحیح  است. در واقع نهال انار برای تغذیه و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها و افات، نیازمند به دریافت عناصر شیمیایی و آلی از طریق کود هستند. به این ترتیب رشد درخت بهتر؛ محصول دهی باغ بیشتر و سلامت درختان نیز بهبود خواهد یافت. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین کودهای شیمیایی و آلی متناسب با باغ‌های انار را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مهم ترین کودهای شیمیایی و آلی برای درختان انار چیست؟

نهال انار برای افزایش باردهی و رشد و سلامتی بیشتر؛ نیازمند به دریافت عناصر معدنی و آلی دارند. آنها این عناصر مهم را از خاک و توسط ریشه و یا از طریق اندام های هوایی درخت دریافت میکنند. کوددهی درختان انار در هر باغی میتواند متفاوت باشد. چراکه نوع خاک و درصد وجود عناصر معدنی در آنها با یکدیگر تفاوت دارد.

نکته مهم: از این رو پیش از انجام هرگونه عملیات کوددهی، باید با بهره گیری از آزمایش خاک، خاک باغ را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر پیشتر باغ خود را احداث نموده اید. میتوانید با انجام آزمایش برگی؛ کمبود مواد معدنی و آلی خاک خود را بیابید. برای آگاهی از نحوه انجام آزمایش خاک و برگ؛ مقاله ای در همین راستا در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

پس از انجام آزمایش خاک و برگ با توجه به نیاز باغ انار؛ اقدام به تقویت آن با استفاده از کوددهی نمایید.

روش کوددهی درخت انار

درخت انار مانند سایر ارقام میوه به 3 روش کوددهی میشود. روش کوددهی درخت انار به صورت زیر است:

  • چالکود
  • آبیاری
  • محلول پاشی

با توجه به نحوه عملکرد کود و همچنین برای افزایش بهره وری از آن؛ یکی از روش‌های بالا برای کوددهی توصیه میشود.

زمانبندی کوددهی به درختان انار از زمان کاشت تا بزرگسالی

نهال انار از 0 تا 2 سالگی

در این سن نهال جوان است. بنابراین برای افزایش توان رشدی درخت به

125 گرم فسفر+ 125 گرم پتاسیم+ 250 گرم نیتروژن+ 5 کیلوگرم کود آلی  نیاز دارد.

نهال انار در 3 سالگی

در سن 3 سالگی درخت انار، با استفاده از کودهای:

125 گرم فسفر+ 250 گرم پتاسیم+ 500 گرم نیتروژن+ 10 کیلوگرم کود آلی

درختان جوان را تقویت نمایید.

نهال انار در 4 سالگی

بهترین کودهای تقویتی برای درخت انار در این سال:

125 گرم فسفر+ 250 گرم پتاسیم+ 500 گرم نیتروژن+ 20 کیلوگرم کود آلی میباشد.

درخت انار در 5 سالگی

در این سال باید براساس نیاز درخت اقدام به کوددهی با استفاده از کودهای:

125 گرم فسفر+ 250 گرم پتاسیم+ 500 گرم نیتروژن+ 20 کیلوگرم کود آلی نمایید.

درخت انار از 5 سالگی به بالا

در این سال‌ها درخت به سن بلوغ رسیده و باید هرساله باردهی حداکثری به همراه داشته باشد. از این رو باید با استفاده از عناصر

250 گرم فسفر+ 250 گرم پتاسیم+ 625 گرم نیتروژن+ 30 تا 40 کیلوگرم کودهای آلی درختان خود را تقویت کنیم.

نحوه کوددهی درخت انار

کوددهی انار علاوه بر اینکه موجب افزایش باردهی و سلامت درخت انار می شود، به مقاوم شدن درخت انار نیز کمک می کند. البته برای مقاوم شدن درخت انار لازم است که نحوه صحیح کوددهی درخت انار را بدانید. نحوه کوددهی درخت انار در ادامه برای شما اورده شده است.

  • اواسط فصل زمستان : با استفاده از روش چالکود و با توجه به آنالیز خاک از کودهای گرانول گوگرد+ کود مرغی ژیگاس+ میکرو معدنی (میکرو کمپلت ژیگاس) استفاده نمایید.
  • زمان متورم شدن جوانه‌ها : از کود فروت ست بین 1 تا 2 کیلوگرم در هر هزار متر مربع به روش محلول پاشی استفاده کنید. همچنین استفاده از کود اوره فسفات ژیگاس+ هیومیک ژیگاس 10 کیلوگرم در هر هکتار به روش آبیاری توصیه میشود.
  • پس از پایان گلدهی اول استفاده از کود فروتالیو+ اسید آمینه بین 2 تا 3 لیتر در هر هزار لیتر به روش محلول پاشی مفید است. همچنین استفاده از کود 20 20 20 ژیگاس بین 15 تا 30 کیلوگرم در هر هکتار به روش ابیاری توصیه میشود.
  • در زمان رویش برگ‌ها با استفاده از روش محلول پاشی 3 کیلوگرم کود NPK 20 20 20 ایتالیا+ یک بسته محرک رشد اکتیواتور + ریز مغذی فول ترک اقدام به کوددهی درختان انار نمایید.
  • در مرحله تشکیل میوه یک کیلوگرم کود کلبر نیچر یونان را از طریق محلول پاشی به درختان اضافه کنید. همچنین در آب آبیاری بین 2 تا 3 کیلوگرم کود اسید هیومیک اوریکس هیوم و یا همین مقدار کود اکتیو هیوم بریزید.
  • در زمان گردویی شدن میوه با استفاده از روش محلول پاشی 5 لیتر گوگرد مایع در 1000 لیتر آب به درختان محلول پاشی کنید. و یا میتوانید گوگرد مایع را 10 لیتر به ازای هر هکتار به روش آبیاری به درختان کوددهی کنید.
  • برای افزایش سایز میوه 3 تا 4 کیلوگرم کود پتاس بالای ایتالیا و یا کود کیو60 به همراه آمینو اسید به درخت محلول پاشی کنید.
  • برای تغییر رنگ و رسیدن میوه لازم است تا 1 کیلوگرم کود پتاس بالای کیو60 و یا سولوپتاس را به درختان محلول پاشی نمایید.
  • پس از برداشت میوه برای افزایش توان درخت در سال بعد بهتر است با محلول پاشی 2 تا 3 لیتر کود مایع فروت ست درختان را تقویت کنید.

نکات تکمیلی در کوددهی باغ انار

کوددهی در فصل پاییز و زمستان با هدف افزایش مقاومت درخت در برابر سرمازدگی انجام میشود. بهتر است در ماه اسفند از روش چالکود استفاده شود.

استفاده از کود آلی در چالکود باعث افزایش احتمال پوسیدگی ریشه درختان انار خواهد شد.

قبل و بعد از گلدهی نوبت به محلول پاشی درخت انار با استفاده از عناصر بر؛ مس و روی، و منگنز میباشد.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش انواع ارقام نهال میوه از جمله نهال انار به سرتاسر کشورمان میباشد. این مرکز با بهره گیری دانش متخصصین حرفه ای؛ اقدام به تولید و پرورش و تولید انواع ارقام نهال انار نموده است.

نهالستان پالیز نهال مرکز تخصصی تولید نهال انار اصلاح شده و پیوندی برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور میباشد. برای کسب اگاهی از نحوه آبیاری درخت انار، هرس درختان انار مقالات ما را در پالیز نهال را دنبال نمائید.

مشاوران تخصصی ما آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و دریافت سفارشات شما هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.