4/5 - (12 امتیاز)

درختان انار یکی از ارقام حساس به آبیاری به شمار میایند. بنابراین توجه به آبیاری درختان به شما در دستیابی به باغی پربار و سودده کمک میکند. آبیاری نهال انار اگر با روش مناسب و در زمان مناسب انجام شود. بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت. از این رو باید ابتدا به میزان بارندگی در منطقه؛ فصل، نیاز درختان و سن درخت توجه نموده و سپس با یک روش با بالاترین راندمان اقدام به آبیاری درختان نمایید. در این بخش قصد داریم تا نکات مهم آبیاری را از 0 تا 100 بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش آبیاری درخت انار

آبیاری درختان انار به عوامل متعددی از جمله شرایط آب وهوایی؛ نوع خاک؛ سن درخت؛ فصل و روش آبیاری آنها وابسته است. روش‌ آبیاری درختان انار به صورت زیر است:

  • روش آبیاری کرتی (غرقابی)
  • روش آبیاری جوی و پشته
  • روش آبیاری قطره ای

اگرچه هزینه‌های راه اندازی سیستم بابلر؛ برای استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای بابلر، در ابتدا هزینه‌های خرید تجهیزات و راه اندازی را برای شما به همراه دارد. اما در طولانی مدت با توجه به راندمان بالای باغ‌هایی با سیستم قطره ای؛ امکان استفاده آسان و مزایای این روش؛ بهترین روش آبیاری برای باغ انار محسوب میشود.

تنش‌های آبی مهم در درختان انار

آبیاری همانقدر که میتواند برای درختان سودمند باشد. در مقاطع حساس زمانی میتواند به رشد درختان؛ میزان باردهی و رشد میوه‌ها اثر منفی وارد سازد. در ادامه به برخی از مقاطع زمانی تنش‌های آبی در درختان انار اشاره مینماییم :

یخ آب زمستانه:

پس از هرس و کوددهی درختان انار در فصل زمستان؛ رطوبت خاک افزایش میابد. در فصل زمستان نیاز به دریافت آب توسط درخت کمتر است. از این رو خاک در غلظت پایدار شده و درختان رفته رفته از خواب زمستانه بیدار میشوند. با بیداری درخت؛ جوانه‌های برگ و گل اولیه شروع به رشد میکنند.

آبیاری در فصل زمستان:

در اواخر فصل زمستان و اواسط ماه اسفند؛ اگر سال کم بارانی را گذرانده اید؛ توصیه میکنیم یک مرتبه آبیاری انجام دهید.

توجه داشته باشید که آبیاری نباید زیاد باشد. چراکه باعث برهم خوردن غلظت شیره گیاهی و رشد بیش از حد شاخه و برگ‌های درخت خواهد شد.

آبیاری در زمان گلدهی:

زمان گلدهی یکی از مقاطع حساس ابیاری به شمار میرود. که بی توجهی به آبیاری و یا ابیاری شدید میتواند موجب ریزش گلبرگ‌های جوان شود. بهتر است در این زمان با استفاده از ابیاری قطره ای؛ رطوبت خاک را تنظیم کنید.

اگر از روش آبیاری کرتی استفاده میکنید. در این دوره باید آبیاری را متوقف نمایید. توصیه میکنیم آبیاری را پیش از باز شدن گلها انجام داده و در طول دوره گلدهی تا زمان گردویی شدن میوه؛ آبیاری نداشته باشید. البته اگر در منطقه ای با بارندگی کمتر قرار دارید؛ برای پیشگیری از بروز اسیب به درختان؛ آبیاری را ادامه دهید. همچنین پس از گردویی شدن میوه نیز با توجه به جنس خاک و میزان رطوبت؛ دما و سن درخت؛ اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری در دوره رشد:

ابیاری در دوره رشد درخت باید به طور کامل انجام شود. به علت گرمای هوا و تعرق شدید و آفتاب سوختگی؛ نیاز درخت به آبیاری افزایش میابد. اگر آبیاری در این دوره به درستی انجام نشود؛ برگ‌ها زرد شده و میوه‌ها میریزند. درخت ضعیف شده و احتمال حمله آفات و بیماری‌ها افزایش میابد.

آبیاری در زمان محصول دهی:

در این زمان هوا کمی خنک تر شده است. آبیاری مناسب در این دوره باعث رنگ پذیری و افزایش آب میوه خواهد شد. درختانی که به خوبی آبیاری میشوند؛ میوه‌های درشت و با کیفیت بالاتری خواهند داشت. در مقابل درختان با آبیاری نامناسب میوه‌های ترک خورده داشته و به علت کیفیت کمتر؛ از سهم بازار پسندی کمتری برخوردار خواهند بود.

آبیاری درخت انار در بهار و تابستان

در فصول پاییز و زمستان به علت بارندگی کافی و همچنین کاهش نیاز درختان انار به آبیاری؛ نیازی به انجام عملیات آبیاری توسط باغدار وجود ندارد. اما در فصل بهار و تابستان که دوره رشد درخت و محصول به شمار میایند. باید درختان انار را به طور منظم آبیاری نمایید. زمان مناسب برای ابیاری درختان زمانی است که خاک پای درخت خشک میشود. به طور متوسط هر 7 تا 10 روز یکبار؛ باغ خود را ابیاری نمایید.

نکات تکمیلی آبیاری درخت انار

  • بهترین زمان برای آبیاری درختان انار؛ در ساعات اولیه صبح است. آبیاری در عصر و شب احتمال بروز قارچ و بیماری را در درخت افزایش میدهد.
  • هنگام آبیاری خاک پای درخت در قسمت سایه انداز را آبیاری کنید. و از خیس شدن طوقه و شاخه و برگ‌ها خودداری نمایید.
  • عدم توجه به آبیاری منظم در درختان انار باعث ترک خوردن میوه‌های آن خواهد شد.
  • آب مورد نیاز سالیانه برای هر هکتار باغ انار به روش ابیاری کرتی حدود 21000 متر مکعب میباشد. از معایب استفاده از این روش میتوان به رشد علف‌های هرز؛ احتمال خفگی ریشه؛ حمله قارچ‌ها به ریشه؛ حرکت کودها؛ بیماری‌ها؛ شوری خاک و املاح معدنی در مسیر آب؛ خیس شدن طوقه و افزایش احتمال بیماری در باغ اشاره نمود.
  • استفاده از روش جوی و پشته معمولا مصرف آب کمتری نسبت به روش آبیاری کرتی دارد.
  • در روش آبیاری قطره ای برای هر هکتار باغ انار به 7000 متر مکعب آب نیاز داریم.
  • مصرف آب با استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای بین 30 تا 60 درصد کمتر از روش غرقابی است.

جمع بندی

ابیاری درختان انار به خصوص در فصل رشد درخت؛ علاوه بر حفظ سلامت درختان و جلوگیری از خشکی آنها؛ در افزایش کیفیت میوه و درشت و آبدار شدن میوه‌های انار نیز تاثیرگذار است. درختان انار را در فواصل زمانی تعیین شده و با استفاده از روش آبیاری استاندارد آبیاری نموده و با نگهداری از درختان به افزایش طول عمر آنها کمک نمایید.

نهالستان پالیز نهال بزرگترین و معتبرترین مرکز فروش نهال انار با مجوز رسمی از جهاد کشاورزی میباشد. این مرکز بهترین ارقام نهال انار پیوندی؛ اصلاح شده را برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور تولید مینماید.

نهالستان پالیز نهال مرکز تخصصی تولید نهال انار اصلاح شده و پیوندی برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور میباشد. برای کسب اگاهی ازنحوه کوددهی درخت انار،  هرس درختان انار  مقالات ما را در پالیز نهال را دنبال نمائید.

مشاوران تخصصی ما آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و دریافت سفارشات شما هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.