5/5 - (1 امتیاز)

باغ‌های سیب معمولا به دو روش آبیاری دیمی و منظم، آبیاری میشوند. آبیاری منظم و به اندازه درختان، به افزایش کیفیت محصولات باغ و همچنین قدرت رشد درختان کمک میکند. لازم است بدانید؛ درختانی که به روش منظم و کافی آبیاری میشوند؛ کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها و آفات قرار میگیرند. انتخاب روش درست آبیاری یکی از مهم ترین اقدامات در دستیابی به باغی سالم و پربار است. در این مطلب قصد داریم تا درباره آبیاری درختان سیب بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید.

برنامه جامع آبیاری درختان سیب به تفکیک بهار،تابستان،پاییز،زمستان

درخت سیب یکی از ارقام سودآور در بیشتر شهرهای کشورمان به حساب میاید. البته اگر به نحوه آبیاری و تغذیه درختان توجه کنیم. میتوانیم علاوه بر کاهش هزینه‌ها؛ سودآوری درختان را تا 2 برابر افزایش دهیم. به طور کلی نیاز آبیاری درختان سیب به جنس خاک؛ شرایط آب وهوایی و اقلیمی؛ میزان بارندگی و سن درخت، فصل و روش آبیاری وابسته است. در این بخش قصد داریم بهترین روش آبیاری را به شما معرفی نموده و از نیاز آبیاری درختان سیب در هر فصلی آگاه شویم.

بهترین روش ابیاری درخت سیب

درخت سیب به 2 روش آبیاری زیر سطحی و آبیاری قطره ای آبیاری میشود. بهترین روش آبیاری درخت سیب در ادامه معرفی کرده ایم.

آبیاری زیر سطحی

در این روش با استفاده از یک شلنگ؛ چندین درخت به طور همزمان به صورت عمیق آبیاری میشوند. این مورد باعث کاهش سطح اکسیژن خاک؛ شسته شدن مواد معدنی در خاک خواهد شد.

آبیاری قطره ای

در این روش آب درون یک مخزن قرار دارد و از طریق لوله و قطره چکان به درختان منتقل میشود. برای افزایش و یا کاهش آبیاری میتوانید تعداد قطره چکان را افزایش و کاهش دهید. این روش علاوه بر کاهش مصرف آب؛ از خیس شدن طوقه؛ گسترش بیماری و افت در باغ؛ غرق شدن ریشه و کاهش اکسیژن خاک؛ رشد علف هرز در مسیر آب؛ آبیاری بیشتر و یا کمتر درختان در ابتدا و انتهای صف پیشگیری میکند. همچنین در صورت نیاز، کودهای محلول در آب و سموم نیز به راحتی به درختان منتقل خواهند شد.

آبیاری درختان سیب در هر فصل

همانطور که اشاره شد آبیاری درختان سیب به شرایط آب وهوایی و اقلیمی در منطقه؛ میزان بارندگی؛ سن درختان و فصل وابسته است. در این بخش نیاز آبی درختان در هر فصل را مورد بررسی قرار میدهیم.

به طور کلی نیاز آبیاری درختان به دو دسته تقسیم میشود

آبیاری درخت سیب در بهار و تابستان

آبیاری درخت سیب در بهار و تابستان اقداماتی مهم و حیاتی برای آبیاری درختان سیب به حساب میایند. بهار فصل رشد و تابستان فصل گرم سال است. از این رو باید به آبیاری درختان توجه ویژه ای داشته باشیم. درختان سیب را در این 2 فصل هر 7 تا 10 روز یکبار آبیاری کنید. در مناطق گرم و خشک نیاز آبیاری درختان در ماه اردیبهشت بین 150 تا 200 لیتر و در ماه تیر تا زمان برداشت میوه بین 200 تا 250 لیتر میباشد.

آبیاری درخت سیب در پاییز و زمستان

در فصل پاییز و زمستان، درختان در خواب زمستانه قرار دارند. از این رو نیاز کمتری به آبیاری وجود دارد. اگر در منطقه شما بارندگی کافی وجود دارد؛ میتوانید آبیاری درخت سیب در پاییز و زمستان را متوقف کنید. در غیر اینصورت درختان را هر 20 تا 30 روز یکبار آبیاری نمایید.

نکات تکمیلی برای افزایش کیفیت آبیاری درختان

در باغ‌هایی با بارندگی 2.5 سانتی متر در هر 7 تا 10 روز یکبار، میتوانید درختان سیب را به صورت دیمی بکارید. البته باید توجه داشته باشید که درختان سیب در اوایل فصل رشد نیاز بیشتری به آبیاری خواهند داشت.

  • در سال اول و دقیقا پس از کاشت لازم است درختان را در 3 مرحله آبیاری سنگین نمایید.
  • برای پیشگیری از خیس شدن طوقه در هنگام آبیاری بهتر است در اطراف طوقه کمی خاک بریزید تا برجسته باشد. همچنین استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای از خیس شدن طوقه جلوگیری میکند.
  • اولین مرحله آبیاری درختان سیب پیش از تورم جوانه‌ها، در ماه اسفند انجام میشود.

تنش های آبیاری در درختان سیب

در کلیه مراحل رشد میوه باید مراقب تنش های آبی به درختان سیب باشید :

  1. آبیاری درختان در زمان گلدهی باعث ریزش گلبرگ‌ها خواهد شد. بنابراین آبیاری باید پیش از گلدهی انجام شود.
  2. در روزهای گرم تابستان (ماه تیر و مرداد) باید درختان را تا عمق 1 متری آبیاری کنید. به این ترتیب از ایجاد تنش آبی به درختان پیشگیری میشود.
  3. ماه اردیبهشت تا اوایل خرداد؛ دوره رشد درخت به حساب میایند. در این دوره درخت نسبت به آبیاری حساس است. هرگونه تنش خشکی در این دوره میتواند مانع از رشد شاخه؛ ریشه و میوه شود. کوچک ماندن میوه و ریزش آن از عوارض ایجاد تنش خشکی در درختان سیب میباشد.
  4. هرگونه تنش خشکی در ماه خرداد از رشد میوه و جوانه های سال بعد پیشگیری میکند.

نتیجه گیری

آبیاری درختان سیب یکی از مهم ترین مراحل نگهداری از درختان به حساب میاید. که اگر به درستی انجام شود. افزایش باردهی و قدرت رشد درختان را به همراه خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کوددهی؛ هرس و کاشت درختان سیب سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز رسمی فروش انواع ارقام نهال سیب در شمال غربی کشورمان میباشد. این مرکز دارای شناسنامه معتبر؛ تاییدیه از جهاد کشاورزی؛ مجوز از موسسه ثبت نهال و بذر و گواهینامه معتبر میباشد. که بهترین ارقام نهال سیب را برای کاشت در سرتاسر کشورمان تولید مینماید.

برای ارتباط رایگان با مشاوران ما در نهالستان پالیز؛ از طریق تماس تلفنی، آنلاین و حضوری با ما در تماس باشید.