Rate this post

همانطور که میدانید کوددهی یکی از بهترین راه‌های تامین انرژی برای رشد درختان است. کوددهی مناسب باعث افزایش قدرت رشد درختان و افزایش باردهی و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و آفات میباشد. از این رو باید با توجه به نیاز درختان و در زمان مشخص انجام شود. تا بهترین تاثیر را داشته باشد. در این مطلب قصد داریم برنامه جامع کوددهی درخت سیب را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

برنامه کوددهی درختان سیب در طول سال چگونه است؟

کوددهی درختان سیب به روش‌های متعددی انجام میشود از جمله:

  • چالکود

  • آبیاری

  • محلول پاشی

بهترین زمان کوددهی و تغذیه درختان سیب از قبل از باز شدن شکوفه‌ها آغاز میشود. در این زمان درخت چرخه رشدی خود را شروع کرده و نیاز به دریافت انرژی بیشتر از منابع خاک دارد.

کود ترکیبی و فروت ست‌ها بهترین کودهای مغذی برای درخت سیب به حساب میایند.

پیش از آغاز عملیات کوددهی باغ سیب باید با انجام آزمایش برگی و خاکی ؛ از جنس خاک؛ شوری، پی اچ و همچنین عناصر آلی و معدنی در خاک آگاه شوید. بعدآ عملیات کوددهی درختان در فواصل معین اقدام کنید.

9 دوره زمانی مهم که درخت سیب نیاز به کوددهی و تقویت دارند؟

کوددهی پاییزه

کوددهی در این فصل برای بازگرداندن تعادل مواد مغذی پس از باردهی درختان باید انجام شود. درختان در این فصل نیاز به کودهای فسفر و پتاسیم دارند. از کودهای ازته در این فصل استفاده نمیشود.

در این فصل از محلول پاشی ترکیب سه عنصر ازت؛ سولفات روی و اسید بوریک (فروت ست) استفاده میشود. این کود به صورت مایع و پودری با دز 2 تا 3 در هزار هستند. این کوددهی باعث افزایش مقاومت جوانه‌های گل در برابر سرمای زمستانه و بهاره خواهد شد.

تغذیه زمستانه

در این فصل به روش چالکود شامل کود دامی پوسیده و یا ورمی کمپوست و همچنین گوگرد گرانوله و کودهای ماکرو (اوره و فسفات و پتاس) استفاده میشود. بهتر است این ترکیب را با هیومیک اسید گرانول و یا پودری مخلوط کنید.

استفاده از چالکود در این مرحله از اواسط ماه آذر تا اواخر اسفند ماه انجام میشود. در چالکود باید کودهای کامل گرانول قرار دهید. چالکود در عمق 30 تا 40 سانتیمتری زمین و در سایه انداز درخت انجام شود.

تورم جوانه‌ها

در زمان تورم جوانه‌ها و پیش از گلدهی از کود فروت ست استفاده کنید. فروت ست باید حاوی عناصر ازت؛ روی و بر باشند. محلول پاشی کود 20 20 20 به همراه میکروفول؛ فول ترک و یا کمبی گرو به همراه آمینوسورن و یا اکتیو فول در این فصل توصیه میشود. آمینو اسید و جلبک دریایی در این مرحله به افزایش مقاومت گیاه در برابر سرمازدگی کمک میکنند.

پس از ریزش شکوفه

در این مرحله به همراه اولین آبیاری؛ از کودهای فسفر بالا به همراه اسید هیومیک استفاده کنید. این کودها به افزایش انرژی گیاه کمک نموده و از ریزش گل و میوه پیشگیری میکند.

هنگام تشکیل میوه

در این مرحله، کوددهی به بزرگتر شدن میوه کمک میکند. استفاده از محلول پاشی کلسیم یا کلسیم بر از ترک خوردگی محصول پیشگیری میکند. این محلول پاشی 2 تا 3 مرحله و به فاصله 30 روز انجام میشود. عناصر ازت؛ بور؛ روی در این مرحله به تشکیل میوه کمک میکنند. کود‌های کامل حاوی عناصر ماکرو و میکرو به روش آبیاری موثرند. کودهای 20 20 20 در این مرحله توصیه میشوند.

فندقی شدن سیب‌ها

در این دوره از کودهای پتاسیم استفاده کنید. این کود؛ برای افزایش رشد و درشت تر شدن میوه و همچنین افزایش قند میوه نیز مفید است. ریز مغذی‌ها در این مرحله به صورت محلول پاشی و کود پتاسیم بالا به صورت آبیاری افزوده میشوند. ریز مغذی مولتی پروپلکس گرومور و کود پتاسیم بالای کامل هورتی گرو 5540 و کود آهن دار دلتا سوییس در این مرحله توصیه میشود.

گردویی شدن سیب

در این مرحله نیز باید از کودهای پتاسیم و کلسیم استفاده کنید. افزودن کود پتاسیم به افزایش سایز میوه و افزایش ماندگاری آن در انبار کمک میکند. در این مرحله استفاده از کود پتاسیم به روش محلول پاشی و آبیاری هر 30 تا 45 روز یکبار و یا محلول پاشی کود گروفلان با دز 1 در هزار مفید است.

قبل از برداشت میوه

در زمان رنگ گیری میوه؛ دو عنصر آهن و پتاسیم نقش موثری دارند. از این کودها را از یک ماه مانده به برداشت میوه تا 10 روز قبل از برداشت میتوانید استفاده کنید. کودهای سولو پتاس به روش آبیاری و همچنین محلول پاشی گروفلان و فسفیت پتاسیم در این مرحله مفید است.

پس از برداشت محصول

پس از برداشت محصول بهتر است از کود اسید هیومیک شوک به روش آبیاری استفاده کنید. به این ترتیب ریشه درخت در فصل پاییز و زمستان رشد بهتری خواهد داشت. همچنین میتوانید از فروت ست در این مرحله استفاده کنید.

نتیجه گیری

کوددهی به درخت سیب به افزایش قدرت رشد و افزایش بهره وری و همچنین درشت تر شدن میوه؛ و آمادگی برای محصول دهی در سال بعد آنها کمک میکند. به شرط آنکه از کود مناسب و در زمان مناسب استفاده نمایید.

در این مطلب کوددهی درختان به صورت عمومی بیان شده است. برنامه کوددهی مخصوص هر باغ باید با توجه به شرایط آب و خاک آن تامین شود. از این رو شما باید پیش از احداث باغ سیب خود؛ خاک باغ را مورد آزمایش قرار دهید. سپس با توجه به نتایج آزمایش؛ خاک باغ خود را تقویت کنید. پس از آن هرساله با استفاده از روش آزمایش برگی از شرایط خاک باغتان آگاه شوید.برای کسب اطلاع از نحوه انجام آزمایش آب و خاک؛ و آزمایش برگی مقاله ای تحت همین عنوان در سایت پالیز بخوانید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تولید و عرضه و فروش انواع ارقام نهال سیب در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی کلیه ارقام نهال سیب را با کیفیت بالا و برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور تولید میکند.برای ارتباط با کارشناسان ما به صورت رایگان؛ از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری با ما در ارتباط باشید.