Rate this post

 زرشک  از جمله محصولات کشاورزی است که درآمد اقتصادی قابل توجهی را برای باغداران به همراه دارد. با بالا رفتن سن، مقدار محصول درختچه های آن زیادتر شده و بیشترین باردهی آن از حدود ۱۳ سالگی شروع می شود وعمر اقتصادی آن تا ۸۵ سالگی ادامه دارد.

بطور معمول، از هر ۳ کیلو زرشک تازه می توان یک کیلو محصول بهینه و با کیفیت بالا به دست آوردو به همین دلیل محصول مناسبی برای كشاورزانی است كه به منابع كمتری دسترسی دارند.

از آنجایی که ارقام مختلف زرشک، به دلیل رنگ و طعم دلپذیرش به عنوان مكمل برنج و زعفران در بسیاری از غذاهای رسمی و محلی ایرانی استفاده می شود و همچنین ارقام دیگر آن به طور سنتی،به عنوان چاشنی در تهیه غذا یا برای تزیین و نیزدر تهیه آب زرشک کاربرد فراوان دارد، به شما باغدارو کشاورز عزیز پیشنهاد می کنیم تا چنانچه تمایل به احداث باغ زرشک دارید،  یا برای توسعه باغتان حتما تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید تا بهترین نکات را در این زمینه به شما آموزش دهیم.

1.بررسی اقلیم آب و هوایی احداث باغ  زرشک

درختچه های زرشک قدرت و توانایی رشد در همه شرایط آب و هوابیی را دارند.همه ارقام زرشک نسبت به زمستانهای طولانی مقاوم هستند.رشد رویشی گیاه زرشک معمولا در دمای ۲۰-۱۳ درجه سانتیگراد است و در مناطق مختلف آب و هوایی ایران از اواخر اسفندماه تا نیمه اردیبهشت آغاز می شود. بهترین دما برای داشتن محصول بهینه در هرکجای ایران که هستید بین۲۴-۱۵ درجه سانتیگراد است.

2.نیاز سرمایی زرشک

زرشک با شرایط محیطی سازگاری بالایی دارد. نیاز سرمایی زرشک یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در زمان گلدهی همه ارقام زرشک است و بطور معمول نهال باید در دمای کمتر از ۷ درجه سانتیگراد قرار بگیرد تا نیاز سرمایی آن برطرف شود.

3.خاک مناسب ارقام مختلف زرشک

مناسبترین وضعیت خاک برای رشد و نمو بهینه همه ارقام  زرشک، خاکهای آهکی با بافت لومی، لومی- شنی و یا شنی – لومی با درصد کمتر شن است . زرشک در خاکهای آهکی سبک به خوبی رشد می کند و نسبت به شوری آب و خاک سازگار است .  این گیاه می تواند خاکی با pH حدود ۶/۸ تا ۷/۹ را تحمل کند.

اگر از خاک منطقه و باغتان اطلاعات کافی ندارید، برای آگاهی از جنس خاک و وجود عناصر معدنی در آن لازم است تا یک نمونه از خاک برداشته و به آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید. برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

4.آبیاری درخت زرشک

نیازهای آبی زرشک در مناطقی با بارندگی ۳۵۰۰-۱۰۰۰ میلی متر  معمولا  بصورت هفتگی و یکبار می باشد. در مناطقی با ۳۰۰-۱۰۰ میلی متر بارندگی برای داشتن محصول مرغوب و باکیفیت بالا بهتر است دو بار آبیاری در هفته انجام شود.توجه داشته باشید که اگر چه زرشک از گیاهان مقاوم به کم آبی است، ولی در ۴ سال ابتدای کاشت، بسته به بافت خاک و شرایط آب و هوایی آبیاری آن هر ۷ تا ۱۰ روز ۲بار و با روش آبیاری قطره ای مناسب است. در سال های بعد، باغ زرشک معمولا هر ۱۴ تا ۱۶ روز یک بار آبیاری نیاز دارد. گاهی در مناطق سرد و خشک با توجه به بارندگی ها بهتر است هر ۱۵ روز یکبار آبیاری انجام شود. در مناطق کوهستانی و خشک بهتر است هفته ای ۳  مرتبه آبیاری انجام شود تا میوه های درشت تر ،گوشتی و مرغوب داشته باشید. در تابستان و در مناطقی که آفتاب سوزان دارد ،حتما هرهفته ۳ مرتبه آبیاری را انجام دهید و به رطوبت خاک توجه کنید. در مناطقی که هوا بسیار سرد وخشک است، بهتر است  تا اواخر اردیبهشت ماه هر ۲۱ تا ۲۵روز یکبار آبیاری درختچه های زرشک انجام شود.

بطور کلی، اگر برای آبیاری درخت زرشک از روش آبیاری قطره ای استفاده می کنید نیاز خالص سالیانه آبیاری ارقام مختلف زرشک حدودا ۹۸۰۰متر مکعب در هکتار است که در روش های سنتی آبیاری و روش غرقابی این مقدار ۲ برابر بیشتر(حدودا۶۰۰/۱۹متر مکعب در هکتار) است.

5.بررسی شرایط نورخورشید جهت احداث باغ زرشک

اگر بتوانید روزانه حداقل ۶ ساعت نور خورشید، برای درختچه های زرشک در باغ تامین کنید، آنگاه خواهید دید که محصول بسیار باکیفیت و خوشرنگ نصیب شما خواهد شد که پسند بازار اقتصادی است. بهتر است برای دریافت نور مناسب هنگام کاشت گیاه، نقطه‌ای نورگیر در جهت جنوبی یا غربی را در باغ در نظر بگیرید.

6.ارتفاع از سطح دریا

برای همه ارقام زرشک ارتفاع  از سطح دریا، بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ متر است،  اما در ارتفاعات بالاتر هم قابلیت کشت وجود دارد.

7.شیب زمین برای احداث باغ

زرشک در شیب های مختلفی کاشته می شود، اما برای داشتن محصول بهینه معمولا شیب بین ۷ تا ۱۴ درصد مناسب ترین است.

8.الگوی کاشت برای احداث باغ زرشک

برای کاشت ارقام مختلف زرشک بهتر است، در ابتدا نیاز اقتصادی منطقه خودتان و وضعیت پسند بازار را از نظر رقم انتخابی بررسی کنید. در طراحی باغ  بهتر است، الگوی مستطیلی و مربعی در نظر گرفته شود. اگر سیستم مستطیلی را انتخاب می کنید،  بهتر است (مثلا ۴ در ۳متر) فاصله بیشتر (۴ متر) در جهت جنوبی و غربی در نظر گرفته شودتا هر درختچه از نور بیشتری بهرمند شود.

اگر ارقام مختلف زرشک را در نیمه آبانماه تا انتهای آذرماه بکارید،در همان سال اول هم می توانید میوه دهی مناسب داشته باشید. دقت کنیدکه برای درختچه های زرشک معمولا در سال اول نیاز به کوددهی ندارید، چون نهالها هنوز كوچك هستند و ریشه های آنها توانایی جذب مواد غذایی و عناصر بیش از حد را ندارند.

9.انتخاب بهترین ارقام زرشک

برای انتخاب بهترین ارقام زرشک ابتدا باید مشخص کنید که هدف شما از کاشت زرشک در باغتان چیست و اینکه شرایط محیطی و آب و هوایی منطقه شما با کدام رقم یا ارقام سازگار است. خوشبختانه همه ارقام زرشک سازگار با همه نوع شرایط آب و هوایی هستند و اگر هدف شما پیشرفت در بازار اقتصادی صادرات این محصول می باشد، بهتر است رقم هایی را انتخاب کنید که زودبارور هستند. اگر بتوانید شرایط خوبی را برای کاشت و نگهداری از نهال های زرشک فراهم کنید، قادر هستید تا بیش از ۲ تن در هکتار محصول بهینه و مناسب بازار برداشت کنید که برای این گیاه یک شرایط بی نظیر محسوب می شود.

برای آنکه انتخاب درست و پرسودی داشته باشید،می توانید اطلاعات کامل کلیه ارقام  نهال زرشک  را در  سایت پالیز مطالعه فرمایید.

10.آماده سازی زمین برای احداث باغ زرشک

پیش از خرید نهال زرشک باید آزمایش خاک را انجام دهید تا به این ترتیب از جنس، pH، اسیدی یا بازی، وجود عناصر معدنی و محتویات خاک آگاه شوید و با توجه به نیاز درختچه های زرشک، اقدام به اصلاح خاک نمایید.مرحله دوم در آماده سازی زمین،ترکیب خاک و شخم زنی و زهکشی خاک است. بهتر است خاک یکدست و عمیق و غنی از مواد معدنی ایجاد نماییدتا ریشه نهال پس از کاشت در باغ به خوبی بتواند رشد نموده و از منابع خاک بهره مند شود.

دقت کنید که برای كشت ارقام مختلف زرشك باید شخم  زدن زمین عمیق باشد و از سال دوم از كود حیوانی به همراه ۱۵ تا ۲۰  تن كود پوسیده و حدود ۱۵۰ كیلوگرم كود شیمیایی فسفات آمونیم در یك هكتار زمین استفاده کنید و با  استفاده ازگاو آهن به عمق خاك منتقل نمایید. برای تسطیح زمین بهتر است از شخم سطحی استفاده کنید.

جمع بندی

زرشک بعنوان یک محصول بی نظیرو ویژه از نظراقتصادی جایگاه مهمی در صنعت صادرات ایران دارد.از آنجاییکه بازار رقابتی و مشتری پسند در داخل و خارج از کشور برای همه ارقام زرشک وجود دارد، بخش مهمی از انگیزه افراد برای پرورش زرشک، به میوه خوش طعم و رنگ آن مربوط می‌شود.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه؛ به عنوان بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان شناخته میشود. این نهالستان با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی و با بهره گیری از کادر مجرب و امکانات به روز باغداری و کشاورزی؛ اقدام به تولید انواع ارقام نهال زرشک اصلاح شده و متناسب با اکثر شهرهای کشورمان نموده است.

جهت خرید و استعلام انواع ارقام نهال زرشک و دریافت مشاوره تخصصی می توانید فرم درخواست مشاوره را پر کنید تا همکاران در اسرع وقت با شما در تماس باشند. همچنین میتوانید با شماره 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.