بیماری لکه آجری بادام یکی از بیماری‌های خطرناک درخت بادام محسوب میشود. که با حمله و بروز خسارت در برگ درخت؛ عملیات فتوسنتز و در نهایت محصول دهی درختان را مورد تهدید قرار میدهد. در این مطلب قصد داریم تا همه چیز را درباره این بیماری خطرناک بدانیم. پس با ما همراه باشید.

بیماری لکه آجری بادام

بیماری لکه آجری بادام یکی از بیماری‌های مهم برگ در اکثر مناطق به خصوص در حوزه مدیترانه و خاورمیانه میباشد. از این رو یکی از مهم ترین بیماری‌های بادام به حساب میاید.

علائم بیماری لکه آجری بادام

از علائم بیماری لکه آجری بادام این است که روی برگ‌های بادام لکه‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر میشود. این لکه‌ها رفته رفته به آجری و سرانجام به رنگ قهوه ای درمیایند.

خسارات بیماری لکه آجری بادام

درخت مبتلا به بیماری لکه آجری بادام برگ‌های تازه و گاها گل‌های خارج از فصل و بی موقع تولید میکند. فساد پهنک برگ در اثر وجود لکه اتفاق میوفتد. و همچنین خزان زودرس برگ در درختان مبتلا به این بیماری مشاهده میشود.

از دیگر خسارت بیماری لکه آجری بادام این است که برگ‌ها در درختان مبتلا به این بیماری قادر به انجام صحیح عملیات فتوسنتز نبوده و در عملکرد آنها اختلالات جدی دیده میشود. به این ترتیب محصول دهی درخت نیز با کاهش روبرو خواهد شد. در فصل تابستان این برگ‌ها زودتر از برگ‌های سالم ریزش پیدا مینمایند. همچنین امکان جذب و تبدیل مواد غذایی در تابستان برای تشکیل جوانه و ذخیره زمستانه از انها سلب میکنند. به این ترتیب درخت رفته رفته ضعیف تر شده و مستعد ایجاد سرمازدگی و سایر خسارات فیزیولوژی خواهد شد.

چرخه حیات بیماری لکه آجری بادام

بیماری در برگ‌هایی که در کف باغ افتاده اند؛ زمستان گذرانی میکند. با شروع فصل بهار زمانیکه شرایط مساعد است چرخه بیماری آغاز خواهد شد.

مطالعات نشان میدهد که زیست شناسی قارچ عامل این بیماری شدیدا تحت تاثیر شرایط محیطی به ویژه دما و بارندگی قرار میگیرد. در واقع ارتباط مستقیمی بین چرخه زندگی قارچ و آهنگ رشدی میوه نیز مشاهده میشود. اوج خروج اسکواسپور قارچ عامل بیماری؛ زمان ریزش گلبرگ‌ها است. یعنی از زمان ظهور برگ‌ها تا تشکیل چغاله‌ها را در برمیگیرد.

جلوگیری از بیماری لکه آجری بادام

کاشت ارقام مقاوم که تحمل بیشتری در برابر این بیماری از خود نشان میدهند. بهترین راه برای مقابله و جلوگیری از بیماری لکه آجری بادام به حساب میاید.

پس از خزان برگ‌ها در فصل پاییز؛ برگ‌ها را به طور کامل از باغ جمع آوری نمایید. این برگ‌ها را در محلی خارج از باغ بسوزانید.

در غیر اینصورت شخم زدن کف باغ پیش از جوانه زنی درخت انجام میشود. این کار در کاهش میزان ایناکلوم اولیه بیماری موثر است.

کنترل  بیماری لکه آجری

برای کنترل بیماری لکه اجری لازم است تا 3 مرحله سمپاشی کنید.

  • مرحله اول: زمان ریزش گلبرگ‌ها
  • مرحله دوم: 2 تا 4 هفته بعد
  • مرحله سوم: 14 روز پس از سمپاشی دوم

جمع بندی

بیماری‌های بادام به خصوص بیماری لکه آجری؛ باعث بروز خسارت در اندام‌های درختان و همچنین کاهش محصول دهی درختان خواهد شد. از این رو به محض مشاهده علائم بیماری باید اقدامات مبارزه با این بیماری را آغاز نمایید. برای پیشگیری از بروز بیماری و خسارت در باغ توصیه میکنیم نهال‌های بادام مقاوم تر را در باغتان بکارید. به این ترتیب ریسک‌های احداث باغ به حداقل خواهد رسید.

متخصصین گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز؛ آماده ارائه مشاوره تخصصی در خصوص بیماری شناسی و افت زدایی از درختان بادام و سایر ارقام میوه؛ همه روزه به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری میباشند. همچنین شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید. همچینین در کنار شما برای خرید نهال هستیم.