1/5 - (1 امتیاز)

یکی از شایع ترین و شناخته شده ترین بیماری‌های درختان بادام بیماری مرگ طلایی درختان بادام است. این بیماری با آلوده سازی بخشی از درخت؛ رفته رفته در تمام آن گسترش یافته و در نهایت باعث نابودی کامل درختان خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره بیماری مرگ طلایی درخت بادام بدانیم. پس با ما همراه باشید.

چگونه با بیماری مرگ طلایی بادام مبارزه کنیم؟

مرگ طلایی بادام؛ یکی از بیماری‌های مهم در درختان بادام محسوب میشود. این بیماری باعث کاهش عملکرد و قدرت درختان میشود. عامل اصلی ایجاد این بیماری نوعی باکتری است. که در آوند چوب زندگی میکند. این باکتری مانع از نفوذ آب به برگ شده و در نهایت باعث مرگ درختان خواهد شد.

علائم بیماری مرگ طلایی بادام

علائم بیماری مرگ طلایی بادام در فصل تابستان زرد تا خاکستری شدن نوک برگ‌های درخت است. در اطراف لکه‌ها ممکن است یک‌هاله زرد رنگ نیز مشاهده شود. این علائم در ابتدا برروی یک برگ دیده میشود. سپس برگ‌های دیگر در شاخه را نیز آلوده میکند. رفته رفته با گسترش بیشتر بیماری در درخت، تمام آن را درگیر خواهد کرد. در انتها تمامی برگ‌های درخت به رنگ طلایی در میایند. علت نامگذاری بیماری مرگ طلایی نیز همین مورد است. در میانه فصل تابستان درخت به طور کامل لخت شده و میمیرد.

به علت شباهت علائم ظاهری ابتلای درخت به این بیماری با بیماری سوختگی نمک، به محض مشاهده علائم بیماری؛ برگ درختان را مورد آزمایش قرار دهید. لازم است توجه داشته باشید که علائم سمیت نمک در ابتدا در کل درخت دیده میشود. اما این بیماری در ابتدا برروی یک شاخه دیده میشود.

خسارت بیماری مرگ طلایی

خسارت بیماری مرگ طلایی باردهی درختان آلوده پس از چند سال به طور کامل متوقف میشود. سپس درخت به طور کامل خشک شده و میمیرد.

نحوه انتقال بیماری مرگ طلایی درخت بادام

آب و هوای گرم به گسترش بیشتر این بیماری کمک میکند. زنجرک‌ها و اندام‌های تکثیری نیز میتوانند باعث انتقال بیماری به درختان سالم بشوند.

پیشگیری بیماری مرگ طلایی درخت بادام

شدت ابتلای درخت به این بیماری به نوع رقم و میزان مقاومت آن در برابر بیماری وابسته است. هرچه نگهداری و مدیریت باغ و تغذیه درختان بهتر انجام شود. از احتمال ابتلای درختان به این بیماری میکاهد.

پیشگیری بیماری مرگ طلایی درخت بادام کنترل علف‌های هرز نیز از گسترش بیشتر بیماری در سطح باغ جلوگیری میکند.

نهال بادام باید مرتبا تقویت شده و نیازهای آنها برطرف شود.

کنترل بیماری مرگ طلایی درخت بادام

در باغ‌های جوان که سن آنها کمتر از 10 سال است. به محض شناسایی بیماری برروی یک درخت؛ آن درخت را به طور کامل حذف کنید.  در باغ‌های مسن تر؛ نوک شاخه‌های آلوده را از 10 سانتی متر پایین تر از محل آلودگی برش زده و جدا کنید. بخش‌های آلوده را در خارج از باغ بسوزانید. همچنین محل بریدگی را با خمیر مخصوص پانسمان بپوشانید. زخم‌ها و بریدگی‌ها برروی اندام‌های درخت میتوانند محلی برای نفوذ انواع بیماری و آفت باشند.

جمع بندی

بیماری مرگ طلایی بادام یکی از بیماری‌های شایع و خطرناک در باغهای درختان بادام است. که در اثر عدم مراقبت صحیح از باغ و کاشت ارقام ضعیف تر در باغ رخ میدهد. همانطور که اشاره شد باید با آبیاری؛ کوددهی و سمپاشی و همچنین نگهداری از درختان بادام؛ از احتمال ابتلای درختان به این بیماری بکاهید. همچنین به محض مشاهده علائم ظاهری این بیماری؛ باید به سرعت اقدامات مقابله با آن را آغاز نمایید.

متخصصین گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز در تمامی مراحل از تشخیص تا مبارزه با انواع بیماری‌ها و آفات همراه شما خواهند بود. شما باغداران محترم میتوانید همه روزه و به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری با ما در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی؛ بزرگترین نهالستان تخصصی واقع در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با دارا بودن کلیه مدارک رسمی و معتبر از سوی موسسه ثبت نهال و بذر و جهاد کشاورزی، اقدام به تولید و اصلاح و توزیع انواع ارقام نهال میوه در سرتاسر کشور نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.