Rate this post

به،میوه ای خودبارور و با عطری بسیار خوشبو،دلپذیر و دوست داشتنی است که محبوب فصل پاییز است. درختچه به نسبتا کوچک است وعمر اقتصادی آن از ۲۵ تا ۵۰ سال است . ارتفاع متوسط درختان به بین ۴.۵ تا ۶مترمی باشد.

اگر باغدار هستید و تمایل دارید تا با شرایط ایده آل درختان به آشنا  شوید یا حتی اگر می خواهید برنامه ریزی های دقیقی را برای احداث باغ به اجرا کنید، پیشنهاد می دهیم تا پایان بحث ما را همراهی نمایید.

بررسی اقلیم آب و هوایی احداث باغ به

میوه به، بطور معمول در عرض جغرافیایی ۲۰ – ۳۰ درجه رشد بهینه دارد، اما ۲۳-۳۵ درجه شمالی را هم مناسب کشت این گیاه می دانند. بهترین  اقلیم آب و هوایی برای کاشت به هوای گرمسیری و معتدل است. بهتر است برای داشتن میوه های درشت و مرغوب ارقام مختلف به حداقل دماي مناسب ۷-۱۴ درجه سانتی گراد(برای مناطق سرد وخشک و کوهستانی) و متوسط دماي ۱۲-۲۲ درجه سانتی گراد(مناطق گرم و خشک) رادرنظرداشته باشید. پس در هر اقلیم آب و هوایی از ایران که هستید، اگر بتوانید این شرایط دما را برای پرورش ارقام مختلف به تامین کنید ،قطعا محصولی بی نظیر در انتظار شماست.

نیاز سرمایی ارقام مختلف به

نیاز  سرمایی به به از ۱۰۰ تا ۵۰۰ساعت است و گیاه باید به مدت معینی(معادل ۲۵ روز) در طی پاییز و زمستان در معرض دمای ۰ – ۷ درجه سانتی گراد قرار بگیرد. برای تامین نیاز سرمایی این گیاه می توانیداز نیترات پتاسیم با غلظت ۵ درصد استفاده کنید. همچنین می توانید از روغن های گیاهی مانند روغن ولک و یا روغن آفتاب گردان و سویا نیز با میانگین غلظت ۵ درصد هر ۲۴ ساعت یک روز برای تامین نیاز سرمایی استفاده کنید.

خاک مناسب برای ارقام مختلف به

درخت به  درخاک های شن رسی یا رس شنی قوی و یا در خاک‌های عمیق و لومی بهترین عملکرد را خواهد داشت و خاک این درخت نباید سنگین و آهکی باشد.درختان به در pH ۷/۷-۵/۵ حداکثر رشد را دارند. برای بالا بردن کیفیت خاک می توانیداز کود حیوانی پوسیده، پیت‌ماس و کمپوست  هم در داخل حفره استفاده کنید.

برای آگاهی از جنس خاک و وجود عناصر معدنی در آن لازم است تا یک نمونه از خاک برداشته و به آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید. برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

آبیاری مناسب برای ارقام مختلف به

ریشه درخت به عمیق نیست و به همین علت است که نمی تواند خشکی طولانی مدت را تحمل کند. در مناطق گرمسیری و معتدل  این درخت به ۲-۳ بار آبیاری در هفته و در مناطق سرد و خشک به ۲ بار  آبیاری در طول مدت رشد نیاز دارد. مقدار آب مورد نیاز با سیستم آبیاری ثقلی ۱۰ هزار متر مکعب در هکتار و با آبیاری قطره ای ۵ الی ۶ هزار متر مکعب می باشد.

بررسی شرایط نورخورشیدجهت احداث باغ به

شدت نور در رشد و باروری درختان و ایجاد رنگ در میوه های آنها موثر است .به برای میوه دهی و رشد مناسب به نور کامل آفتاب احتیاج دارد و اگر زیر سایه باشد و مورد اصابت باد های شدید قرار بگیرد محصول آن کاهش می یابد. توجه کنید که بطور متوسط پنج تا هفت ساعت نور خورشید  برای ارقام  مختلف به نیاز است تا محصول مرغوب با کیفیت بالا داشته باشید.

ارتفاع از سطح دریا

در مناطق و اقلیم های با ارتفاع ۱۳۰۰ الی ۲۲۰۰ متر از سطح دریا می توانیم بهترین عملکرد را از نهال های ارقام مختلف به انتظار داشته باشیم.

شیب زمین برای احداث باغ

زمین‌هاي هموار تا شیب های کمتر از ۴۰ درصد  برای درختان به مناسب هستند.

الگوی کاشت برای احداث باغ

در ابتدا نیاز اقتصادی منطقه خودتان و وضعیت پسند بازار را از نظر رقم به انتخابی بررسی کنید.  در طراحی باغ  بهتر است، الگوی مستطیلی و مربعی در نظر گرفته شود. بین هر ردیف از درختان، حدود ۵ یا ۶ متر فاصله در نظر گرفته شود و در هر ردیف نیز حدود ۳ متر بین دو درخت فاصله باشد. حفظ فاصله به سلامت درختان و برخورداری‌ بهتر از مواد مورد نیاز که از خاک تأمین می‌گردد، کمک می‌کند. همچنین با این روش هر درخت از نور بیشتری بهرمند می شودو همچنین از سطح باغ به دلیل تراکم مناسب درختان نهایت بهره اقتصادی حاصل خواهد شد.بهتر است کاشت نهال به در زمانی انجام شود که هوا خشک و گرم نبوده و در عین حال وزش باد زیاد و یا سرمای بهاری نیز وجود نداشته باشد.

انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ

برای انتخاب ارقام مختلف به باید به شرایط آب و هوایی، تحمل در برابر خشکی و شرایط نامساعد خاک و سازگاری با منطقه توجه کنید. همچنین به میزان بارندگی، ارتفاع از سطح دریا و میزان تابش نورخورشید در باغ خود آگاهی داشته باشیدو سپس ارقام مورد نیاز خود را شناسایی نمایید و با توجه به میزان محصول دهی، پسند بازار اقتصادی و کیفیت محصولات،  پرسودترین نهال ها را برای کاشت در باغ سفارش دهید. شما می توانید، اطلاعات کامل کلیه ارقام نهال به را در  سایت پالیز مطالعه فرمایید.

آماده سازی زمین برای احداث باغ

پیش از خرید نهال به باید آزمایش خاک را انجام دهید تا به این ترتیب از جنس، pH، اسیدی یا بازی، وجود عناصر معدنی و محتویات خاک آگاه شوید و با توجه به نیاز درخت، اقدام به اصلاح خاک با استفاده از کود شیمیایی و آلی نمایید.مرحله دوم در آماده سازی زمین،ترکیب خاک و شخم زنی و زهکشی مناسب خاک است. با شکستن لایه‌های مختلف خاک و ترکیب خاک بخش‌های مختلف با یکدیگر، خاک یکدست و عمیق و غنی از مواد معدنی ایجاد نماییدتا ریشه نهال پس از کاشت در باغ به خوبی بتواند رشد نموده و از منابع خاک بهره مند شود.

جمع بندی

میوه به یکی از میوه‌ های قدیمی و باستانی بوده و به خاطر رایحه دلپذیر خودگزینه مناسبی برای کاشت در کشور و همچنین صادرات به کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان است و طرفداران زیادی بدلیل استفاده درانواع غذاهای محلی،  شیرینی ها ، مربا و دمنوش ها دارد.

برای خرید انواع ارقام نهال به از نهالستان مجوزدار پالیز با مشاوران ما به صورت آنلاین و تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه؛ به عنوان بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان شناخته میشود. این نهالستان با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی و با بهره گیری از کادر مجرب و امکانات به روز باغداری و کشاورزی؛ اقدام به تولید انواع ارقام نهال به اصلاح شده و متناسب با اکثر شهرهای کشورمان نموده است.

برای ارتباط رایگان و همه روزه با مشاوران ما درباره نحوه احداث باغ به؛ نحوه آبیاری و کوددهی و هرس و… با ما در تماس باشید.