Rate this post

در مطالب پیشین از شرایط محیطی مهم و تاثیرگذار در کاشت نهال گردو آگاه شدیم. در این مطلب قصد داریم بدانیم نهال گردو مرغوب چیست؟ و چگونه باید یک نهال گردو مرغوب را بکاریم. همچنین نکات مربوط به نحوه پرورش و نگهداری و رسیدگی از درختان گردو را بررسی نماییم.

نهال گردو مرغوب

به طور کلی یک نهال گردو مرغوب باید دارای مشخصات زیر باشد.

  • نهال گردو باید دارای شناسنامه و گواهی سلامت بهداشت باشد.
  • نهال مرغوب گردو حداقل باید دارای 40 سانتیمتر طول باشد.
  • پایه و قسمت پیوند آن باید عمود باشد.
  • قسمت پیوند نهال نباید دارای زخم زدگی و برآمدگی نا متعارف باشد.
  • نهال باید کاملا سالم و عاری از هرگونه رنگ پریدگی و بیماری و آفت باشد.
  • نهال باید دارای ریشه‌های قوی باشد.

نکته: پیش از خرید نهال گردو مرغوب از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.

شما میتوانید نهال استاندارد را از مراکز معتبر فروش نهال گردو که دارای مجوز از موسسه ثبت گواهی نهال و بذر هستند؛ خریداری نمایید.

نکته: هنگام خرید نهال گردو؛ باید رقم گرده زای سازگار با نهال را نیز خریداری نمایید. نهال گردو گرده زا را به نسبت 1 به 10 در هر ردیف بکارید.

بهترین زمان کاشت نهال گردو

نهال های گردو به 2 صورت ریشه لخت و گلدانی وجود دارند و بر این اساس باید بهترین زمان کاشت نهال گردو را برای این نهال ها انتخاب کنید.

  • نهال‌های گردویی که دارای ریشه‌های لخت هستند باید در فصل خواب درختان کاشته شوند. بهترین زمان برای کاشت نهال گردو دارای ریشه لخت؛ فصل پاییز و زمستان (اواخر آذر ماه و ماههای بهمن و اسفند) است.
  • ارقام گلدانی نهال گردو را میتوانید از ماه اردیبهشت تا اوایل آذر ماه بکارید.

بنابراین اواخر فصل پاییز بهترین زمان برای احداث باغ گردو در بیشتر شهرهای کشورمان است. چراکه با کاشت درخت در فصل پاییز به علت بارش پاییزی محصول‌دهی درختان 1 سال زودتر انجام میشود.

فاصله کاشت نهال گردو

فاصله کاشت نهال گردو براساس نوع رقم و نقشه زمین و شیب زمین و شرایط اقلیمی متفاوت است. به طور مثال در رقم نهال گردو چندلر فواصل کاشت نهال 7 متر مربع مناسب است. این فاصله برای نهال گردو ژنوتیپ پالیز 6 متر مربع است. شما میتوانید اطلاعات مربوط به هریک از ارقام نهال گردو را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

اندازه گودال کاشت نهال گردو

در فواصل مناسب کاشت نهال گردو؛ گودال‌های مناسب را حفر میکنیم. اندازه گودال کاشت نهال گردو باید بین 80 تا 110 سانتی متر باشد. تا به ریشه هنگام کاشت فشار وارد نشود. گودال‌ها را یک فصل پیش از خرید و کاشت نهال گردو حفر نموده و 1 روز پیش از کاشت نهال گردو؛ گودال را آبیاری کنید.

نکته: زمانیکه گودال را با خاک پر میکنید همزمان اسید هیومیک را نیز به آن اضافه کنید، تا بستر کشت آماده شود.

عملیات پرالیناژ ریشه نهال گردو

عملیات پرالیناژ  ریشه نهال گردو معمولا برای گیرایی بهتر نهال گردو انجام میشود. یعنی اگر نهال شما یک رقم ریشه لخت است، ریشه را باید با یک ترکیب خاص آغشته نمایید. برای نهال‌هایی با پایه گلدانی ترکیب قارچ کش را به همراه اسید هیومیک به قسمت روی گلدان اضافه کنید.

نحوه تهیه محلول پرالیناژ: 75 گرم کاپتان (قارچ کش)+ 5 کیلوگرم خاک رس (الک شده)+ 2.5 کیلوگرم کود دامی (الک شده)+ 50 لیتر آب.

ریشه نهال را تا قسمت طوقه با محلول پرالیناژ آغشته کنید. (طوقه به محلی گفته میشود که ریشه‌های مویی در آن ناحیه وجود دارند.)

آبیاری نهال گردو

پس از کاشت نهال گردو نوبت به آبیاری نهال میرسد. آبیاری نهال گردو باید در 2 مرحله انجام شود. در هر مرحله 10 لیتر آب به قسمت پای نهال گردو اضافه میکنید. پس از پایان مرحله اول آبیاری اجازه دهید تا آب به خوبی نشست نموده و در خاک فرو رود. سپس مرحله دوم آبیاری را به آن اضافه میکنیم. در این مرحله باید خاک را به خوبی سیراب نمایید. به فاصله 6 روز تا 3 مرحله نهال گردو را آبیاری کنید. برای پیشگیری از خیس شدن طوقه هنگام آبیاری نهال گردو؛ بهتر است اطراف طوقه را کمی خاک بریزید تا بالاتر از سطح آب قرار بگیرد.

هرس نهال گردو

هرس نهال گردو نباید در زمان کاشت آن انجام شود. بلکه پس از گذشت 1 سال عملیات سربرداری نهال از ارتفاع 2 متری آن انجام میشود.

مراقبت از نهال گردو

برای مراقبت از نهال گردو بهتر است پس از قراردهی نهال در گودال و اضافه نمودن خاک؛ برای پیشگیری از سوختن نهال گردو در اثر گرمای شدید تابستان و سرمای شدید در فصل زمستان، شما میتوانید تنه نهال را با رنگ و چسب، آغشته نمایید. (از قسمت پیوند تا بالای تنه)

برای جلوگیری از شکستگی و کج شدن نهال در اثر بادهای شدید میتوانید از قیم استفاده کنید. طول قیم بهتر است بین 1.5 تا 2 متر باشد. قیم را در نزدیکی نهال در زمین فرو نموده و با استفاده از طناب به نهال گره بزنید. گره نباید خیلی سفت و یا خیلی شل باشد.

جمع بندی

در این مطلب کلیه نکات لازم درباره نحوه کاشت نهال استاندارد گردو را با یکدیگر فرا گرفتیم. برای خرید نهال گردو شما میتوانید به ما در نهالستان بزرگ پالیز مراجعه فرمایید.

نهالستان پالیز دارای کلیه مجوزهای معتبر رسمی از جهادکشاورزی از جمله شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهینامه رسمی و تاییدیه از جهادکشاروزی میباشد.

نهال‌های تولید شده توسط نهالستان پالیز با استفاده از آخرین یافته‌های روز کشاورزی و باغداری تحت نظر متخصصان خبره میباشند. کلیه این نهال‌های گردو دارای گواهی سلامت؛ شناسنامه معتبر؛ گارانتی معتبر 2 ساله، گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه هستند.

برای خرید نهال گردو و احداث باغ گردو شما میتوانید با مشاوران ما در دفتر مرکزی نهالستان پالیز واقع در شهر میاندوآب به صورت حضوری؛ آنلاین و یا تلفنی در ارتباط باشید.