لکه سیاه سیب یکی از آفات و بیماری های درخت سیب است که به لحاظ اقتصادی جزو مهم‌ترین بیماری‌های قارچی و زیان بار برای درختان سیب است. این بیماری در مناطقی که آب و هوای خشک دارند کمتر دیده می‌شود، ولی در مناطقی که در فصل بهار و اوایل تابستان آب و هوای مرطوب و نسبتاً خنکی دارند بیشتر است.

در بعضی از سال‌ها، این بیماری باعث خسارت زیادی می‌شود. در نتیجه بر اثر ابتلا و آلوده شدن میوه و دم آن، محصول دچار ریزش می‌شود. در صورت باقی ماندن میوه بر روی درخت، کیفیت آن به شدت افت کرده و مورد بازار پسند نخواهد بود.

علائم لکه سیاه سیب

این بیماری از بیماری‌های رایج درختان سیب است. این بیماری به دلیل یک نوع قارچ مولد بیماری به نام  Venturia Inaequialis ایجاد می‌شود. از علائم لکه سیاه سیب این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اثرات بیماری بر روی برگ‌ها

در سطح فوقانی برگ‌ها و در امتداد رگ برگ‌های ضخیم‌تر لکه‌هایی کوچک به شکل مدور و کدر نمایان می‌شود که به تدریج بزرگ‌تر شده و قطرشان به نیم تا یک سانتی متر می‌رسد. رنگ لکه‌ها به رنگ زیتونی است که درابتدا شکلی نرم و مخملی دارند، سپس به رنگ قهوه ای تیره تبدیل می‌شوند. اولین علائم لکه سیاه سیب، مشاهده اثرات بیماری بر روی برگ ها است.

  • اثرات بیماری لکه سیاه سیب بر روی گل ها

لکه‌های قهوه ای رنگ در انتهای کاسبرگ و برآمدگی تخمدان‌ها یا روی دمگل‌های سبز نمایان می‌شود و بعد شکوفه‌ها خشک شده و می‌افتند.

  • اثرات بیماری بر روی میوه‌ها

میوه‌ها در تمامی مراحل خود نسبت به بیماری لکه سیاه نهال سیب حساس بوده و حتی در صورت هجوم زودرس قارچ دچار ریزش می‌شوند. ولی میوه‌هایی که نسبتاً دیر مورد تهاجم و آلودگی قرار می‌گیرند به دلیل به وجود آمدن لکه‌های سیاه با حاشیه ای قرمز بر رویشان ظاهری غربالی به خود می‌گیرند و غیر قابل فروش می‌شوند. بافت‌های مرده اپیدرم میوه ترک می‌خورند و محل نفوذ برای ورود عوامل بیماری زای دیگر و عوامل پوسیدگی فراهم می‌شود.

لکه سیاه سیب

  • اثرات بیماری بر روی شاخه‌های جوان

در مراحل اولیه آلودگی اثرات آن بر روی شاخه‌های جوان شبیه برگ هاست که بعدا به شکل جوش‌هایی که به دلیل پوست شاخه‌ها پوشیده شده اند در می‌آید. این جوش‌ها به مرور سر باز کرده و به لکه‌های نرم و مخملی شکل با رنگ قهوه ای دارند در می‌آیند که همان اندام‌های باردهی قارچ یا کنیدی ها هستند.

زمان شکل گیری لکه‌های سیاه سیب

شکل گیری لکه‌ سیاه سیب حدود 20 روز بعد از نفوذ قارچ ( بسته به شرایط آلودگی) اتفاق می‌افتد. این لکه‌ها با گذر زمان از کنیدیوفورهای کوتاهی پوشیده می‌شوند که عامل کنیدی هستند.

کنیدی ها در صورت وجود رطوبت کافی و آب از یکدیگر جدا می‌شوند و به واسطه باد و باران روی اندام‌های سبز درختان دیگر انتقال می‌یابند و آلودگی ثانوی اندام‌های مختلف درخت را فراهم می‌کنند. به شکلی که حدود 15 الی 20 روز بعد از آن لکه‌های جدید بیماری روی آن‌ها نمایان می‌شود.

درست است که زیان‌های ناشی از بیماری لکه سیاه سیب به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد، اما اگر آلودگی هم زمان با باز شدن برگ‌ها و گسترش سطح سبز گیاه باشد میزان آن بیشتر خواهد بود. همچنین بارندگی، مه و شبنم‌های پاییزی باعث سهولت در آلودگی‌های دیررس می‌شوند که معمولاً بر اساس مناطق کشت به وجود می‌آید.

درمان لکه سیاه سیب

درختان آلوده به بیماری لکه سیاه ظاهر خوبی ندارند. اگر آسیب گسترده ‌تر باشد یا درخت‌ها برگ‌های شان را زودتر از دست بدهند و این اتفاق چند سال پشت سر هم تکرار شود، درخت ضعیف‌تر می‌شود. در این حالت کمتر شکوفه می‌دهد و نسبت به آفات و بیماری‌های دیگر حساس می‌شود. در نهایت سیب درخت آلوده، تغییر ظاهر داده و در بهترین حالت از آن به عنوان سیب آب گیری استفاده می‌شود.

به همین سبب راه درمان لکه سیاه سیب به این صورت است:

  • هرس کردن درختان

با هرس کردن درختان جریان هوا در درون درخت راحت‌تر نفوذ می‌کند و باعث خشک شدن سریع برگ‌ها می‌شود. همچنین از آلودگی جلوگیری می‌شود و به جای آبیاری بارانی از آبیاری قطره ای نیز می‌توان استفاده کرد.

  • جمع آوری برگ‌های آلوده

در فصل پاییز جمع آوری برگ های آلوده را در اولویت قرار دهید. زیرا با وزش باد برگ‌ها جابجا شده و باعث گسترش و انتشار بیماری لکه سیاه سیب می‌شود.

لکه سیاه سیب

  • مبارزه شیمیایی

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از بیماری ، مبارزه شیمیایی یا سم پاشی است. حتماً سم پاشی را در فصل بهار انجام دهید که زمان باز شدن شکوفه‌ها است. این کار باید در چندین نوبت انجام گیرد. سم پاشی بعد از ریزش گلبرگ‌ها هر 10 تا 14 روز یک بار و تا دو الی سه هفته مانده به برداشت میوه باید ادامه داشته باشد.

  • سالم نگه داشتن درختان

درختان را در طی دوره‌های خشک آبیاری کنید تا بتوانند چروکیدگی دوره ای برگ‌ها را بهتر متحمل شوند. سالم نگه داشتن درختان از روش های جلوگیری و درمان لکه سیاه سیب است.

  • جایگزین نمودن گونه‌های مقاوم درختان با درختان بیمار

تلاش کنید با جایگزین نمودن گونه های مقاوم با درختان بیمار از گسترش بیماری لکه سیاه  نهال سیب جلوگیری و آن  را ریشه کن کنید.

جمع بندی

بیماری لکه سیاه سیب یکی از رایج‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌هایی است که درختان سیب را مبتلا می‌کند. این بیماری معمولا از ابتدا تا اواسط بهار دیده می‌شود و بیشتر در هوای بارانی شایع است.

این بیماری در ابتدا به صورت لکه های زیتونی کوچک در زیر برگ ها دیده می شود. درختان به شدت آسیب دیده ممکن است تا اواسط تابستان کاملا بی برگ شوند که باعث می شود درخت به سایر بیماری ها نیز آسیب پذیر شود.

اگر تصمیم به خرید نهال سیب گرفته اید نهالستان پالیز با تولید و فروش نهال سیب با کیفیت بالا آماده همکاری با شما می باشد. قابل ذکر است قیمت این نهال در این نهالستان چون به صورت خرید مستقیم از نهالستان می باشد و واسطه حذف گردیده است مناسب می باشد.

ارقام نهال سیب در این نهالستان جزء بهترین ها است که با کیفیت بالا تولید میگردد و نظرات مثبت مشتریان طی سال ها خرید گویای این امر می باشد. ما از کاشت تا برداشت پاسخگوی شما خواهیم بود ، جهت خرید اینترنتی نهال سیب با کارشناسان ما در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگ ترین نهالستان شمال غربی ایران است که در شهر میاندوآب واقع شده است. این نهالستان فعالیت خود را از سال 1310 در حوزه پرورش ارقام نهال آغاز نموده و طی این مدت موفقیت های بسیاری را در این زمینه کسب کرده است.

هدف اصلی نهالستان پالیز، تولید باکیفیت ارقام نهال است. افزون بر این، تنوع بالای نهال در این نهالستان باعث امتیاز این نهالستان نسبت به سایر رقبا شده است.

نهالستان پالیز با پشتیبانی 24 ساعته، جهت خرید، پشتیبانی محصول، اطلاع از قیمت انواع نهال و مشاوره رایگان، آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی است.