Rate this post

آفات به خصوص کنه‌ها؛ یکی از مهم ترین و خطرناک ترین دشمنان درختان به حساب میایند. آفت کنه قرمز با حمله به یک درخت، به سرعت در سطح باغ پراکنده شده و تمامی درختان را درگیر میکند. از این رو باید به محض شناسایی، اقدامات مبارزه ای علیه این آفت را آغاز نماییم. در این مطلب قصد داریم تا آفت کنه قرمز اروپایی را بیشتر بشناسیم و از روش‌های مبارزه با این افت آگاه شویم. پس با ما همراه باشید.

آفت کنه قرمز اروپایی

آفت کنه قرمز اروپایی یکی از آفات بسیار کوچک شناخته شده در سرتاسر دنیا میباشد. این افت؛ میزبان‌های زیادی از جمله سیب، به؛ گلابی ر ا درگیر میکند. از آنجایی که این کنه میتواند میزبان خود را تغییر دهد. در نتیجه بر روی اکثر درختان نیز دیده میشود.

خسارات آفت کنه قرمز اروپایی

  1. از مهم ترین خسارات آفت کنه قرمز اروپایی  ریزش برگ‌ها و کوچک ماندن میوه‌ها میباشد.
  2. حمله این کنه؛ باعث رنگ پریدگی برگ‌های درخت میزبان خواهد شد. سپس برگ‌ها قهوه ای شده و خزان زودرس به وجود میاید.
  3. میوه‌ها نیز کوچک و نامرغوب و غیر قابل استفاده خواهند شد.
  4. با افزایش تعداد کنه برروی درختان؛ خسارات این کنه افزایش میابد. یعنی برگ‌ها سریعتر قهوه ای شده و زودتر میریزند. برای مثال اگر روی هر برگ بین 12 تا 33 کنه وجود داشته باشد. برگ‌ها نسبتا قهوه ای شده و با وجود 55 تا 133 کنه برروی برگ؛ آنها به شدت قهوه ای و خشک میشوند.
  5. این کنه با تغذیه از برگ‌ها باعث کاهش عملیات فتوسنتز میشود. در نتیجه آب کمتری در برگ‌ها خواهد ماند. به این ترتیب برگ‌ها خشک شده و در آخر درخت با افت کیفیت و کمیت محصول همراه است.
  6. این آفت در تمام مراحل زندگی خود در سطح زیرین برگ‌ها مستقر بوده و از آن تغذیه میکند. که باعث از بین رفتن سلول‌ها و خشک شدن برگ گیاه میزبان میشود.

زیست شناسی کنه قرمز اروپایی

کنه قرمز فصل زمستان را به صورت تخم روی شاخه‌ها و اطراف جوانه‌ها سپری میکند. تخم ریزی آن بیشتر در محل اتصال شاخه‌های جوان به شاخه‌های پیر انجام میگیرد. که به آنها تخم‌های زمستانه نیز گفته میشود. تخم‌های زمستانه کمی از تخم‌های تابستانه بزرگترند.

از دیگر موارد مهم زیست شناسی کنه قرمز اروپایی می توان به  تخم‌های زمستانه پس از دهه اول اسفند اشاره کرد. این تخم ها به تدریج باز شده و این روند تا اوایل فصل بهار ادامه دارد. از تفریخ تخم‌های زمستانه؛ افراد ماده ظاهر میشوند. ماده‌ها به صورت بکر زایی تولید مثل میکنند. به این ترتیب افراد نر و ماده زیادی به وجود میایند. به محض خروج پوره‌ها از تخم؛ به سمت برگ‌ها و یا جوانه‌های در حال رشد درخت میزبان حرکت نموده و در زیر برگ‌ها و اطراف رگ برگ‌ها و دمبرگ‌ها مستقر میشوند. تخم‌ها معمولا روی برگ‌ها و نزدیک ترین رگبرگ میانی قرار دارند.

به طور میانگین این افت بین 11 تا 60 نسل در سال دارد. طول عمر کنه‌های نر و ماده در فصل تابستان و شدت گرمای بالا بین 4 تا 6 روز است. این به معنای کاهش طول عمر و چرخه زندگی این آفت و در نتیجه کم شدن تولید مثل آنها خواهد بود.

کنترل کنه قرمز اروپایی

برای کنترل کنه قرمز اروپایی اقدامات زیر لازم است:

اقدامات زراعی

  • آبیاری بارانی یکی از راه‌های مبارزه و کنترل این افت به حساب میاید. ابیاری بارانی مانع از تنفس این آفت میشود.
  • حذف علف‌های هرز و پاجوش‌ها در اوایل بهار به کنترل آفت کنه قرمز کمک میکند.

اقدامات شیمیایی

  • سیلیکات پتاسیم: استفاده از سیلیکات پتاسیم به علت افزایش ضخامت سطح برگ، از جولان آفت برروی برگ و تغذیه از آن پیشگیری میکند. به این ترتیب آفت انرژی کمتری برای تولید مثل خواهد داشت. با تولید مثل کمتر؛ سیکل زندگی آفت افزایش میابد.
  • روغن زمستانه: استفاده از روغن‌های زمستانه میتواند در کنترل آفت کنه قرمز موثر باشد. برای پیشگیری از تفریخ تخم‌های زمستان گذران؛ یک هفته پیش از تورم جوانه‌ها از روغن به همراه یک سم فسفره استفاده نمایید.

این روش نوعی مبارزه فیزیکی به حساب میاید. با پوشاندن سطح برگ به وسیله روغن، سطح بدن حشرات و کنه‌های مضر گیاهی به روغن آغشته شده و به علت بسته شدن روزنه‌های تنفسی آنها، موجب مرگ این افات خواهد شد.

در هنگام استفاده از این روغن دقت کنید که توجه به عامل دما؛ بسیار حیاتی است. در صورت افزایش دمای ناگهانی هوا؛ احتمال گیاهسوزی وجود دارد. بهترین زمان برای استفاده از روغن زمستانه یک هفته پیش از تورم جوانه‌های درخت است. در این زمان تخم‌ها درحال تفریخ شدن خواهند بود.

  • سمپاشی بهاره و تابستانه: آستانه اقتصادی برای آغاز مبارزه و کنترل شیمیایی آفت کنه قرمز؛ وجود 3 آفت کنه فعال برروی برگ است. توجه به مرحله رشدی آفت؛ تاثیر مهمی در مبارزه با این افت خواهد داشت.

برای مثال اگر تعداد تخم بیشتری برروی برگ بود؛ از تخم کش استفاده کنید. اگر جمعیت کنه بالغ بیشتری برروی برگ وجود داشت؛ از یک کنه بالغ کش استفاده نمایید. در هنگام سمپاشی باید یک پوشش کامل برروی برگ‌ها ایجاد نمایید.

  • صابون پتاسیم: کنه‌ها از رطوبت بیزارند. چراکه با وجود رطوبت نمیتوانند به راحتی تنفس کنند. بنابراین شما میتوانید اقدام به شستشوی برگ‌ها با آب و صابون مخصوص محلول پاشی نمایید. بهترین صابون برای این کار؛ صابون پتاسیم است.

جمع بندی

آفت کنه قرمز اروپایی دامنه میزبان وسیعی دارد. و به سرعت میتواند در سرتاسر باغ پراکنده شود. از این رو باید به محض مشاهده؛ اقدامات مبارزه ای را آغاز نموده و از گسترش آن در سطح باغ پیشگیری نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت نهال، شما باغداران محترم میتوانید با تیم گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز متشکل از متخصصین بیماری شناسی و آفت زدایی مشورت کنید.