Rate this post

بیماری ورتیسیلیوم بادام یکی از بیماری‌های خطرناک در درختان بادام است. که در خاک و در نزدیکی ریشه قرار داشته و از طریق ریشه خود را به آوند چوب میرساند. با مسدود سازی آوند چوب از رفت و آمد مواد غذایی جلوگیری نموده و باعث خشکی و پژمردگی و کاهش باردهی در درختان بادام خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم بادام بدانیم. پس با ما همراه باشید.

بیماری ورتیسیلیوم بادام

بیماری ورتیسیلیوم بادام یکی از بیماری‌های قارچی محدود به آوند چوب است. که در اواخر فصل بهار و زمانی که هوا گرمتر است. علائم ظاهری خود را بروز میدهد. از مهم ترین علائم بصری در این بیماری؛ خشکیدگی به خصوص در برگ‌ها میباشد.

با توجه به میزان خسارت در درختان، این طور به نظر میرسد که بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم موجب مرگ درخت بادام میشود. جالب است بدانید تنها عده کمی از درختان بادام در اثر ابتلا به این بیماری به طور کامل میمیرند.

پژمردگی ورتیسیلیوم میزبان‌های زیادی از جمله درخت بادام دارد.

نحوه زندگی و انتقال عامل بیماری ورتیسیلیوم

قارچ عامل بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم میتواند حتی در خاک‌های برهنه و ‌خالی  به صورت میکرواسکروت  زنده بماند.

به محض مشاهده ریشه گیاه میزبان در نزدیکی آن؛ قارچ باعث آلودگی ریشه شده و وارد آوند چوب میشود. آوند را مسدود کرده و مانع از جابجایی آب از آوند خواهد شد. به این ترتیب به علت عدم دریافت آب کافی برگ و شاخه پژمرده میشوند.

در سال دوم بیماری میتواند از طریق عفونت‌های جدید ریشه یا قارچ‌های زنده در ریشه و چوب درخت مجددا انتقال یافته و بیماری ایجاد نماید.

بادام از سن یک تا پنج سالگی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ورتیسیلیوم است. و بیماری بیشتر در سنین ۲ تا ۴ سالگی در این درختان دیده میشود.

علائم بیماری ورتیسیلیوم بادام

علائم بیماری ورتیسیلیوم بادام خشکیدگی برگها در ابتدا برروی یک شاخه دیده میشود. پژمردگی شاخه بیمار از بالای شاخه شروع شده و به سمت پایین حرکت میکند.

بیشتر برگها به حالت معلق بر روی درخت باقی میمانند. البته برخی از برگ‌ها در قسمت پایین شاخه ریزش پیدا میکنند.

نوک شاخه‌ها به حالت سرعصایی درآمده و رگه‌های آوند چوب تیره میشوند.

کنترل بیماری ورتیسیلیوم بادام

برای کنترل بیماری ورتیسیلیوم بادام پس از ابتلای درخت به بیماری ورتیسیلیوم صبور باشید. نباید به سرعت اقدام به هرس شاخه‌های آلوده نمایید.

چرا که گرمای تابستان باعث کاهش سرعت رشد قارچ خواهد شد. به این ترتیب به درخت اجازه میدهد تا از بافت زنده مانده رشد نماید.

تا زمانیکه میزان بهبود درخت قابل تشخیص نیست نباید عملیات هرس را آغاز کنید.

برای تعیین میزان وجود میکرواسکلروت در خاک باغ؛ میتوانید خاک سطحی را مورد آزمایش قرار دهید.

مبارزه با بیماری ورتیسیلیوم بادام

برای مبارزه با بیماری ورتیسیلیوم بادام باید به موارد زیر باید دقت کنید.

  • غرقابکردنخاک در اواسط فصل تابستان
  • آفتابگیرکردن خاکبابرزنت‌هایپلاستیکیشفاف
  • بخورباسمومتدخینی
  • هنگامکاشتهمازپایه‌هایمقاومبهورتیسیلیوماستفادهکنید.
  • در باغ‌های جوان درسالاولاستفادهازمالچپلاستیکیسیاهمیتواندموثرباشد.
  • همچنیناستفادهازیکگیاهپوششیغیرمیزباندرکفباغهمکارامد است.

جمع بندی

بیماری ورتیسیلیوم بادام به خصوص در باغ‌های جوان میتواند خسارات زیادی را وارد سازد. قارچ عامل این بیماری با ورود به آوند چوب آن را مسدود نموده و حرکت جریان آب و مواد غذایی را با اختلال مواجه میسازد. علائم این بیماری شبیه به برخی دیگر از بیماری‌ها و آفات در نهال  بادام میباشد. از این رو باید به دقت شناسایی و با آن مبارزه شود. برای تشخیص دقیق بیماری و نحوه درمان شما باغداران محترم میتوانید با تکمیل فرم مشاوره یا با شماره تماس های 09144501007 و 09144501008 با کارشناسان گیاه شناسی ما در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش انواع ارقام نهال بادام با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی؛ همه روزه آماده ارائه خدمات باغداری به شما باغداران محترم میباشد.