کاشت نهال انگور یا مو اگر به صورت اصولی انجام شود باردهی و کیفیت محصول دهی درخت افزایش چشمگیری میابد. همچنین احتمال گیرایی نهال نیز تا 70 درصد افزایش یافته و درختان با ورود به سال جدید رشد خود را آغاز میکنند. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین نکات لازم درباره کاشت نهال انگور یا مو را با یکدیگر بررسی نماییم.

نحوه کاشت نهال انگور

درختان مو یکی از ارقام پربازده و سودآور در باغ به حساب میایند. این درختان به علت شکل خاص رشدشان باید به صورت اصولی کاشته شوند. تا بتوانند بهترین گیرایی و عملکرد را از خود به نمایش بگذارند. در این بخش قصد داریم تا 8 نکته و نحوه کاشت نهال انگور را بیان کنیم.

بهترین زمان کاشت نهال انگور 

بهترین زمان کاشت نهال انگور یا مو در اسفند ماه و یا اوایل فصل بهار است. برای افزایش گیرایی نهال باید آنرا در بهترین زمان کاشت نهال انگور یعنی در زمانی که در باغ سرمای شدید و یخبندان وجود ندارد، در خاک بکارید.

فاصله کاشت نهال انگور

با توجه به اندازه و نحوه رشد درختان مو و همچنین نقشه باغتان فاصله کاشت نهال انگور در فاصله 2 تا 3 متر و یا 2 در 2 متر مربع در باغ بکارید.

گودال نهال مو

باغداران حرفه ای عرض و عمق گودال را 30 تا 50 سانتیمتر در نظر میگیرند. اندازه این گودال ها اغلب به صورت 40 در 50 سانتیمتر است.

عملیات پرالیناژ یا ضدعفونی

برای افزایش گیرایی نهال میتوانید از اسید هیومیک در هنگام کاشت استفاده نمایید. برای ضدعفونی نیز باید یک محلول مخصوص به نام پرالیناژ بسازید.

نحوه ساخت این محلول: 50 لیتر آب به همراه 2 ونیم کیلوگرم کود دامی الک شده است. به این ترکیب 75 گرم قارچ کش کاپتان و 5 کیلوگرم خاک رس الک شده اضافه کنید. پس از اضافه نمودن موارد اشاره شد؛ ریشه نهال را تا قسمت طوقه به آن آغشته سازید.

آبیاری نهال انگور

آبیاری نهال انگور پس از کاشت 2 تا 3 مرتبه و هر 7 روز یکبار انجام میشود. به این ترتیب نیاز آبی نهال برطرف میشود. برای کسب اطلاع از روند آبیاری نهال انگور به صفحه راهنمای آبیاری نهال انگور در سایت پالیز مراجعه کنید.

هرس نهال انگور

هنگام کاشت نهال انگور نیازی به انجام عملیات هرس نهال انگور وجود ندارد.

کوددهی نهال انگور

به هیچ عنوان کوددهی نهال انگور به ویژه کوددامی برای درختان مو در زمان کاشت توصیه نمیشود. در این زمان تنها افزودن اسید هیومیک میتواند به افزایش گیرایی درخت کمک کند. برای آگاهی از کودهای شیمیایی و آلی مورد نیاز درختان باغتان باید یک آزمایش خاک از بخش های مختلف خاک گرفته و براساس آن کودهای مورد نیاز را در زمان اصلاح خاک به آن بیافزایید.

نتیجه گیری

با توجه به نکات مطرح شده در بخش قبل شما میتوانید عملیات کاشت نهال انگور یا مو را به خوبی پشت سر بگذارید. توجه به این نکات و مدیریت مناسب باغ انگور، شما را در دستیابی به بهترین باغ انگور یاری میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارقام نهال انگور و نحوه احداث باغ انگور؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال کنید.

کارشناسان ما همه روزه در دفتر مرکزی نهالستان پالیز آماده ارائه مشاوره رایگان درخصوص نحوه احداث؛ کاشت و پرورش و نگهداری از باغ انگور به شما باغداران محترم هستند.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تولید نهال انگور؛ دارای مجوزهای رسمی از موسسه ثبت نهال و بذر؛ تاییدیه از جهاد کشاورزی و گواهینامه معتبر و شناسنامه رسمی میباشد. این مرکز نهال های انگور را به صورت اصلاح شده؛ پیوندی و بذری تولید و به سرتاسر شهرهای کشورمان ارسال مینماید.