Rate this post

زیتون محصول بی نظیر و بازارپسند،  درختان همیشه سبزی است که باغداران حرفه ای بعنوان یکی از گزینه های انتخابی خود در باغشان از آن استقبال می کنند.

آگاهی از نحوه صحیح کاشت نهال زیتون، برای باغداران عزیز، در هر اقلیمی و با هر شرایط آب و هوایی ضروری است.اگرمیخواهیدتمام ترفندهایی که باغداران برای رشد میوه های خوشمزه زیتون استفاده می کنند را بدانید، توصیه میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین زمان کاشت نهال زیتون

بطور معمول بهترین زمان کاشت نهال زیتون ،فصل بهار است.اما بهتر است، در مناطق سرد،خشک وکوهستانی که در ابتدای بهارهنوز بارش برف و باران ادامه دارد، کاشت نهال همه ارقام زیتون را از نیمه اردیبهشت تا پایان خردادماه درنظر بگیرید. در مناطق بسیار گرم و خشک کشور می توان از نیمه بهمن ماه تا ابتدای خردادماه عملیات مربوط به کاشت نهال زیتون را انجام داد.

فاصله کاشت نهال زیتون

فاصله کاشت نهال زیتون بستگی به نوع رقم ،حاصلخیزی خاک ، و شرایط آب و هوایی دارد .برای الگوی کاشت نهال زیتون؛ طرح کاشت مربع با فواصل ۵×۵ تا ۷×۷ مناسبترین است ، چون اجازه می دهد تا نور به صورت یکنواخت به داخل تاج نفوذ کرده و حرکت ماشین آلات  هم در باغ به راحتی امکانپذیر باشد. اگر در مناطق بسیارخشک کشور هستید که دسترسی به آب کم و محدود است، (یعنی بارندگی کمتر از ۳۰۰ میلیمتر در سال) از طرح کاشت مربع با فواصل ۸×۸ متر استفاده نمایید.

اگر از طرح کاشت مستطیل استفاده می کنید،حتما برای سهولت حرکت ماشین آلات فواصل کاشت نهال را حداقل۶ متر در بین ردیف و ۷ – ۴ متر بر روی ردیف درنظربگیرید. بهتر است، چاله کاشت نهال زیتون  را به عمق و قطر حدود ۴۰ سانتیمتر انتخاب کنید.

کوددهی نهال زیتون

 برای کوددهی نهال زیتون ابتدا وضعیت خاک باغتان را  بدقت بررسی کنید و آزمایش لازم را برای تعیین نوع خاک انجام دهید.

برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

برای رشد بهینه درختان زیتون کوددهی دارای اهمیت زیادی است. قابلیت دسترسی به نیتروژن ، پتاسیم ،منیزیم، بور و فسفر خاک در تمام طول دوره رشد همه ارقام زیتون ضروری است.بهتر است هر ۴ ماه یکبار آزمایش بررسی عناصر خاک را انجام دهید تا چنانچه کمبود این سه عنصر مهم را مشاهده کردید ،سریع اقدام به کوددهی نمایید. دقت کنید که هرساله از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت بهترین زمان برای کوددهی درختان زیتون است.

عملیات ضد عفونی(پرالیناژ) نهال زیتون چگونه انجام میشود؟

برای جلوگیری از بیماری های مربوط به ریشه، نهال های زیتون خریداری  شده را قبل از کاشت حتما در  محلول پرالیناژ برای ضدعفونی ریشه ها قرار دهید.برای تهیه محلول ضدعفونی کننده مخصوص نهال زیتون در ۱۰ لیتر آب مقدار یک کیلوگرم کوددامی کاملا پوسیده و الک شده + ۲۰۰ گرم قارچ کش (بنومیل یا کاربندازیم+ایپرودیون) + ۲ گرم کود فسفربالا (مایع یا جامد)و ۱۰۰ گرم مایکوریز را مخلوط کرده و ریشه نهال را درون آن فرو برده و سپس بکارید.

آبیاری نهال زیتون

بهترین روش های آبیاری نهال زیتون، استفاده از آبیاری نشتی، کرتی، بارانی و قطره‌ای است. برای مرغوبیت بیشتر میوه زیتون و بازدهی اقتصادی مناسب بهتر است برای هر هکتار زیتون به‌طور خالص حدود ۵۰۰۰ مترمکعب آب تأمین شود ،این میزان در مناطقی که میزان تبخیر و تعرق زیاد است به حدود۷۰۰۰ مترمکعب می‌رسد.

اگر در مناطقی هستید که زیتون به صورت دیم کاشته می شود،آبیاری کمی نیاز دارد (در مناطق سردسیر و خشک دوبار در ماه ودر مناطق گرم و معتدل ۴ بار در ماه). بعد از کاشت نهال زیتون در مناطق سرد، خشک وکوهستانی هر ۱۵ روز یکبار آبیاری را انجام دهید.برای مناطق معتدل ، گرم و خشک هر هفته یکبار آبیاری مناسب است.

برای اطلاعات بیشتر  در ارتباط با آبیاری نهال زیتون به مقاله احداث باغ زیتون مراجعه کنید.

هرس نهال زیتون در هنگام کاشت

هرس نهال زیتون در هنگام کاشت باعث باردهی زودتر میوه ها و کیفیت بالاتر آنها می شود. در مناطقي كه داراي زمستان سرد وخشک است، باید از هرس در زمستان اجتناب كرد، زيرا حجم بيشتر تاج درخت نقش حفاظتي در برابر خطر سرمازدگي ايفا مي كند. بطور کلی هرس کردن درختان زیتون شامل: هرس در مرحله نونهالي(در اين مرحله هرس بسيار كم فقط به منظور فرم دهي انجام مي شود.)،هرس فرم دهي(در مناطقي كه تابش آفتاب كم است، توصيه می شوند.) ،هرس باردهي(یکی از بلندترین و قویترین تنه ها انتخاب و بقیه حذف می شوند.) و هرس جوان سازی (به منظور بهتر شدن کیفیت میوه ها در درختان پیر که باردهی محصولات آنها مناسب نیست،انجام می شود)می باشند.

محافظت از نهال زیتون

برای محافظت از نهال  زیتون در هنگام کاشت این موارد را در نظر بگیرید :

۱-دقت کنید که طرح کاشت درخت زیتون به صورت مستطیل برای ارقام کم رشد مناسب است،در حالی که طرح کاشت مربع برای ارقام پر رشد بهتر است.

۲-بهتر است چاله ها را چند هفته قبل از کاشت نهال حفاری کرده وسه روز قبل از کاشت نهال یکبار آبیاری انجام دهید.

۳-در هنگام کاشت نهال درخت زیتون،باید به این نکته توجه کرد که برای رشد بهتر و محصول بهینه درختان زیتون، تاج آن باید باز باشد، به طوری که تهویه هوا به خوبی انجام شود.

۴-درختان زیتون به حداقل ۸ ساعت نورخورشید نیاز دارند. پس دقت کنید که این میزان نور را برای آنها در هر منطقه ای که هستید فراهم کنید.

بهترین ارقام زیتون

بهترین ارقام زیتون برای کاشت آنهایی هستند که ریشه های قوی داشته باشند و حداقل۸۰ سانتیمتر ارتفاع داشته و یکساله یا دوساله باشند.همچنین نهال استاندارد،باید مجوزهای قانونی و معتبر مثل شناسنامه و گواهی سلامت راداشته باشد. بهتر است برای انتخاب انواع نهال زیتون مشاوره بگیرید.

مشاوران ما در نهالستان پالیز به شما در این زمینه کمک خواهند کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید.در هنگام تحویل نهال از کارشناسان نهالستان برای شناسایی نوع رقم و اصالت نژاد و بهداشت نباتی تاییدیه لازم اخذ شود.برای آشنایی بیشتر و انتخاب دقیق و همچنین آگاهی از ویژگی‌ها به ارقام نهال زیتون مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

زیتون از محصولات با ارزش غذایی است و مرغوب بودن آن هرساله سودآوری بسیار بالایی را خصوصا در بخش صادرات خارجی برای کشاورزان و باغداران کشور به همراه دارد.هنگام کاشت و مراقبت از درختان زیتون حتما نکات گفته شده را انجام دهید تا محصولی مرغوب و با کیفیت بالا داشته باشید.

نهالستان مجوزدار پالیز نهال بزرگترین نهالستان تخصصی در ایران است. پالیز نهال با بیش از نیم قرن سابقه دارای مجوزهای معتبر است. برای خرید نهال زیتون و یا استعلام قیمت با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید.