آیا میدانید با کاشت اصولی نهال فندق احتمال گیرایی و محصول دهی نهال فندق شما تا 70 درصد افزایش میابد؟ این موضوع اهمیت توجه به اصول مدیریتی در باغ و نحوه صحیح کاشت نهال را به ما گوشزد میکند. در این مطلب قصد داریم تا هرآنچه که باید در باره کاشت نهال فندق بدانید را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

8 نکته کلیدی در هنگام کاشت نهال فندق که باید بدانید؟

توجه به نکات کلیدی در هنگام کاشت نهال فندق، احتمال گیرایی نهال و افزایش بهره وری درختان را به شدت افزایش میدهد. در این بخش قصد داریم تا 8 نکته کلیدی در هنگام کاشت نهال فندق را با یکدیگر بررسی نماییم:

زمان کاشت نهال فندق

بهترین زمان کاشت نهال فندق پس از سپری شدن فصل یخبندان در اواخر زمستان و یا اوایل بهار است. زمانیکه درختان هنوز از خواب زمستانه بیدار نشده اند. تا به این ترتیب با شروع فصل گرما؛ درختان در محیط جدید سازگاری بیشتری داشته باشند.

فاصله کاشت نهال فندق

عوامل متعددی از جمله ارتفاع منطقه در فاصله کاشت نهال فندق موثر است. در مناطق دشتی که ارتفاع کمتر است باید نهال فندق را در فاصله 4 در 5 متر مربع از یکدیگر در باغ بکارید. اگر باغ شما در منطقه کوهستانی قرار دارد بهترین فاصله ایجاد مربع‌هایی با فاصله 4 در 4 متر مربع از یکدیگر است.

گودال

گوال کاشت نهال فندق را به گونه ای حفر کنید که به ریشه نهال در هنگام کاشت فشار وارد نشود. بهترین عمق 70 تا 90 سانتیمتر و قطر گودال 50 تا 60 سانتیمتر است.

عملیات پرالیناژ یا ضد عفونی

این عمل با هدف ضد عفونی و همچنین افزایش گیرایی درختان فندق انجام میشود. با این کار بیماری‌های احتمالی و آفات موجود در ریشه از بین میروند. و نهال فندق گیرایی بهتری در منطقه شما خواهد داشت.

نحوه ساخت محلول ضد عفونی کننده پرالیناژ: 2.5 کیلوگرم کود دامی الک شده، به همراه 5 کیلوگرم خاک رس الک شده و همچنین 75 گرم قارچ کش کاپتان است. به این ترکیب 50 لیتر آب افزوده و ریشه نهال را تا قسمت طوقه در آن فرونمایید. طوقه نهال به قسمتی که ریشه‌های مویی دارد گفته میشود.

استفاده از اسید هیومیک نیز برای افزایش گیرایی نهال فندق موثر است.

آبیاری نهال فندق

نهال فندق را بلافاصله پس از کاشت به خوبی سیراب نمایید. پس از آن باید سه مرتبه به فاصله هر 7 روز یکبار آبیاری نهال فندق انجام شود. تا نیاز آبی نهال برطرف شود. برای کسب اطلاع بیشتر درباره روند آبیاری نهال فندق؛ شما میتوانید به سایر مقالات ما در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

هرس نهال فندق

در هنگام کاشت نهال فندق نیازی به انجام عملیات هرس و سربرداری وجود ندارد. در صورت هرس نهال فندق پس از کاشت به سرعت خشک میشوند.

کوددهی نهال فندق

کوددهی نهال فندق تنها پس از انجام آزمایش خاکی باغ و با توجه به کمبودهای آن و نیاز نهال فندق انجام میشود. از این رو در هنگام کاشت به صورت خودسرانه هیچگونه کود شیمیایی و آلی به خاک اضافه نکنید.

محافظت از نهال فندق

در مناطق گرمسیری برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نهال؛ آن را با چسب و رنگ؛ رنگامیزی نموده و یا با کاغذ سفید بپوشانید.

نتیجه گیری

نهال فندق یکی از ارقام مناسب و با سودآوری بالا در اکثر باغ‌های کشورمان است. البته پیش از خرید نهال فندق و کاشت آن در باغ باید با توجه به اصول احداث باغ فندق؛ بهترین رقم سازگار را با باغ انتخاب نموده و با توجه به اصول اصلی کاشت مطرح شده در این مطلب؛ نهال فندق خود را بکارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایر مقالات ما در سایت پالیز مراجعه فرمایید. همچنین مشاوران ما همه روزه آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما درباره نحوه انتخاب و خرید نهال فندق؛ نحوه کاشت و احداث باغ و پرورش صحیح درختان فندق میباشند.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بهترین ارقام نهال فندق را با کیفیت بالا و بهترین سازگاری در کلیه شهرهای کشورمان تولید و عرضه مینماید.