Rate this post

احداث باغ هلو و شلیل و کاشت نهال آنها یکی از بهترین انتخاب‌ها در بیشتر مناطق ایران است.کاشت هلو و شلیل و مرغوب بودن آن هرساله سودآوری بسیار بالایی را برای باغداران کشور دارد.

آگاهی از نحوه صحیح کاشت نهال هلو و شلیل، احتمال  دوام وبیشتر شدن عمر اقتصادی گیاه و  همچنین گیرایی و سازگاری نهال را افزایش میدهد. از این رو باغداران عزیز پیش از احداث باغ هلو و شلیل و کاشت نهال آن، باید از روش کاشت استاندارد و به روز طبق جدیدترین روش های باغداری با توجه به اقلیم خود آگاهی کافی داشته باشند. در این مطلب روش صحیح کاشت نهال هلو و شلیل به شما آموزش داده می شود. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بهترین زمان کاشت برای نهال هلو و شلیل

برای تعیین بهترین زمان کاشت نهال هلو و شلیل حتما به شرایط آب و هوایی و منطقه باغتان توجه کنید. اگر در مناطق گرم و خشک هستید بهتر است اواخر فصل پاییز تا اواخر زمستان را برای کاشت نهال انتخاب کنید. بهترین فصل کاشت نهال هلو و شلیل، برای اقلیم سرد و خشک و کوهستانی از ابتدای دیماه تا اواخر اسفندماه است. هلو و شلیل بدلیل داشتن ریشه های سطحی بهتر است در این مناطق درشرایط سرما کاشته شودتا ریشه ها سازگاری بهتری با شرایط محیطی پیدا کنند.

فاصله کاشت نهال هلو و شلیل

فاصله کاشت  نهال هلو و شلیل؛  ابعاد ۳ در ۳ یا  (۴در ۴ ،  ۵در ۵ )سانتی متر معمولا مناسبترین فاصله است.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله راهنمای احداث باغ هلو و شلیل مراجعه بفرمایید.

برای نهال هلو و شلیل لازم است که  حتما خاک رطوبت نسبی داشته باشد .پس از علامت گذاری و تعیین نقاط کاشت روی ردیف ها و خطوط باید گودال هایی به ابعاد ۵۰ در ۵۰ سانتی متر حفر کرد.بهتر است از الگوی مستطیلی یا مربعی برای کاشت نهال هلو و شلیل استفاده کنید.

کوددهی در هنگام کاشت درخت هلو و شلیل

ابتدا وضعیت خاک باغتان را  بدقت بررسی کنید و آزمایش لازم را برای تعیین نوع خاک انجام دهید.

برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

قبل از کاشت نهال هلو و شلیل حتما زهکشی خاک را انجام دهید ورطوبت خاک را اندازه بگیرید. بهتر است قبل از کاشتن نهال های هلو و شلیل یک بار آبیاری سطحی انجام دهید تا خاک رطوبت کافی داشته باشد.

برای کود دهی نهال هلو و شلیل بایدبعد از نتیجه آزمایش خاک از کودهایی استفاده کنید که با شرایط خاک سازگاری بهتری داشته باشند. در صورت لزوم می توانید متناسب با هدف و نیاز درختان هلو و شلیل در باغتان کوددهی را انجام دهید.

عملیات ضد عفونی(پرالیناژ) نهال هلو و شلیل

در هنگام کاشت نهال هلو و شلیل باید دقت کنید که ریشه نهال انتخابی شما سالم باشد. سپس برای جلوگیری از بیماری های مربوط به ریشه از محلول پرالیناژ برای ضدعفونی ریشه ها استفاده کنیدو ریشه را کاملا در محلول فرو برده و بعد وارد خاک نمایید.

محلول ضدعفونی کننده پیشنهادی مخصوص نهال هلو و شلیل: ۱۰۰گرم قارچ کش (کاپتان) + ۱۰ کیلوگرم خاک رس الک شده + ۲کیلوگرم کود دامی الک شده + ۷۰ لیتر آب.

آبیاری نهال هلو و شلیل پس از کاشت چگونه انجام میشود؟

برای آبیاری نهال های هلو و شلیل اول باید به اقلیم و منطقه باغتان توجه نمایید.اگر در مناطق سردسیر و خشک و کوهستانی ایران هستید، قبل از کاشت نهال حتما یک بار آبیاری داشته باشید(هرروش آبیاری فرقی نمی کند).اما اگر در مناطق گرم و خشک هستید حتما یک هفته قبل از کاشت نهال هرروز آبیاری را انجام دهید. نهال‌ها پس از کاشت به ۳ مرحله آبیاری نیاز دارند. در هر مرحله باید ۱۰ لیتر آب استفاده کنید. پس از فرونشست آب در خاک باید مرحله دوم آبیاری انجام شود. مرحله سوم آبیاری را ۷تا ۱۰ روز بعد انجام دهید.

آیا عملیات هرس و سربرداری نهال هلو و شلیل در هنگام کاشت لازم است؟

به طور کلی هرس درختان هلو و شلیل به منظور بالا بردن کیفیت و بیشتر شدن عمر اقتصادی آنها انجام می شود و این روش در تولید محصول بهینه نقش موثری دارد.

بهتر است در سال اول از سطح خاک تا ارتفاع ۴۰ سانتی متر از نهال را نگه دارید(بسته به شرایط رشد و نمو نهال) و باقی مانده را حذف کنید. پس از گذشت یکسال نهال‌ها را از ارتفاع ۲ متری سربرداری کنید.

اقدامات محافظتی نهال هلو و شلیل در زمان کاشت چگونه باید باشد؟

ریشه نهال ها باید هنگام حمل با پوشش مناسب از نوع گونی یا کنف مرطوب محافظت شود و پس از رسیدن به محل باغ ابتدا ریشه ها را ضدعفونی کرده وسپس آنها را در زیر خاک بطور مورب قراردهید، بطوری که نوک نهال ها به طرف  جنوب باشد و مراحل بعدی کاشت را به سرعت انجام داد تا ریشه ها صدمه نبینند.

محافظت از نهال هلو و شلیل

در محافظت از نهال های هلو و شلیل، باید بعد از کاشت نهال، از ریشه ها مراقبت کنید، چون دارای ریشه های سطحی است.

برای پیشگری از کج شدن و شکستگی نهال هلو و شلیل، بهتر است از قیم به طول ۵/۱تا ۲ متر استفاده نمایید. قیم را در نزدیکی نهال در زمین فرو کنید و آن را با یک طناب به نهال ببندید.

نهال هلو و شلیل مرغوب چیست؟

منظور از نهال هلو و شلیل مرغوب  نهالی است که  استاندارد باشد یعنی دارای مجوزهای قانونی و معتبر مثل شناسنامه و گواهی سلامت داشته باشد. پس در قدم اول لازم است تا نهال ها را تحت نظر مشاور انتخاب نماییدو در هنگام تحویل نهال از مسئول نهالستان برای شناسایی نوع رقم و اصالت نژاد و بهداشت نباتی تاییدیه لازم اخذ شود.

برای آشنایی بیشتر و انتخاب دقیق و همچنین آگاهی از ویژگی‌ها به دسته بندی های ارقام نهال هلو  و ارقام نهال شلیل مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

انتخاب هلو و شلیل برای کاشت یکی از بهترین روش‌های درآمدزایی و سودآوری در سراسر ایران است. هنگام کاشت و مراقبت از درختان هلو و شلیل حتما نکات گفته شده را انجام دهید تا بی نظیرترین محصول را داشته باشید.

نهالستان مجوزدار پالیز نهال بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان است. پالیز نهال با بیش از نیم قرن سابقه دارای مجوزهای معتبر است . به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید نهال استاندارد و مرغوب هلو و شلیل با ما در پالیز نهال (مرکز معتبر فروش نهال هلو و شلیل و دارای مجوز از موسسه ثبت گواهی نهال و بذر) تماس باشید.