برای کاشت نهال گلابی شما باید نکات مهم درباره اصول احداث باغ گلابی را بررسی نموده و با توجه به روش‌های توصیه شده توسط باغداران حرفه ای، بهترین روش برای کاشت نهال گلابی را انتخاب و باغ خود را احداث کنید. در این مطلب قصد داریم تا نکات تاثیرگذار در کاشت نهال گلابی را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

زمان کاشت نهال گلابی

دوره خواب درخت گلابی یعنی پاییز و زمستان برای کاشت این رقم مناسب است. درواقع زمان کاشت نهال گلابی با آغاز فصل پاییز آغاز شده و تا اواخر فصل زمستان ادامه خواهد یافت. بهتر است نهال گلابی را در اواخر فصل پاییز در باغ بکارید.

فاصله کاشت نهال گلابی

بهترین الگو برای احداث باغ گلابی همانند اکثر ارقام میوه؛ الگوی مربعی؛ مستطیلی و مثلثی است. در این بین، الگوی مستطیلی پرطرفدارتر است. فاصله کاشت نهال گلابی به صورت استاندارد 4 در 4 متر مربع میباشد. البته میتوانید درختان پایه کوتاه را با فاصله 3.5 تا 4.5 متر از یکدیگر در باغ بکارید.

گودال های مناسب برای کاشت نهال گلابی باید به عمق و عرض 80 تا 110 سانتیمتر در خاک حفر شوند.

آیا باید به نهال گلابی در هنگام کاشت کود بدهیم؟

باغداران موظفند برای افزایش کیفیت خاک و گیرایی بهتر نهال گلابی در خاک؛ یک فصل پیش از کاشت نهال گلابی با توجه به نتایج آزمایش خاک؛ تمامی عناصر معدنی را به خاک بیافزایند. سپس با شخم زنی و ترکیب قسمت‌های مختلف خاک؛ خاکی قوی و یکدست به دست آورند. بنابراین در هنگام کاشت نهال گلابی نیازی به کوددهی وجود ندارد. اما میتوانید کمی پیت ماس یا کمپوست به خاک بیافزایید. کود دامی پوسیده و یا کودهای گیاهی به تقویت خاک کمک میکنند.

عملیات پرالیناژ یا ضد عفونی نهال گلابی چگونه انجام میشود؟

به روش توصیه شده محلول پرالیناژ را تهیه نموده و ریشه را تا قسمت طوقه به این محلول آغشته نمایید. این کار به درختان گلابی کمک میکند تا علاوه بر افزایش سلامتی، بتوانند در محیط جدید سازگاری بیشتری داشته باشند.

نحوه تهیه محلول پرالیناژ برای درختان گلابی

50 لیتر آب+ 75 گرم قارچ کش کاپتان+ 5 کیلوگرم خاک رس (الک شده)+ 2.5 کیلوگرم کود دامی (الک شده).

آبیاری نهال گلابی

ریشه نهال گلابی برای زنده ماندن به آب نیاز دارد. بهترین زمان برای آبیاری نهال گلابی از صبح تا عصر و در سایه انداز درخت است.

آبیاری نهال گلابی پس از کاشت در 3 مرحله و در هر مرتبه 10 لیتر انجام میشود. اولین آبیاری دقیقا پس از کاشت نهال گلابی میباشد. پس از نشست آب؛ به اطراف نهال خاک بیافزایید و نهال را مجددا آبیاری کنید. مرحله سوم آبیاری 6 روز پس از کاشت انجام میشود.

زمانیکه خاک اطراف درخت مرطوب است، نیازی به آبیاری وجود ندارد. چراکه آبیاری بیش از حد به درخت آسیب میزند. در فصل خشک باید درخت را بیشتر آبیاری نمود. نیازی به ابیاری درخت گلابی در فصل پاییز و زمستان وجود ندارد.

برای کسب اطلاع از نحوه آبیاری درخت گلابی؛ به مقاله ای تحت همین عنوان در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

عملیات هرس و سربرداری در سال اول کاشت چگونه است؟

در زمان کاشت نیازی به هرس نیست. فقط کافیست نهال گلابی را از ارتفاع 40 سانتیمتری سربرداری نموده و برای پیشگیری از حمله آفات و قارچ ها، محل بریدگی را با چسب مخصوص باغبانی بپوشانید.

ما در سایت پالیز کلیه اطلاعات لازم درباره نحوه هرس درخت گلابی را جمع آوری نموده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت پالیز مراجعه فرمایید.

اقدامات حیاتی برای محافظت از نهال گلابی چیست؟

  • برای رشد بهتر درختان گلابی باید خاک ب
  • ه خوبی زهکشی شده باشد.
  • در مناطق سردسیری و گرمسیری برای پیشگیری از سوختن درختان گلابی لازم است تا آنها را با مخلوطی از چسب و رنگ سفید بپوشانید.
  • دریافت روزانه حداقل 6 ساعت نور خورشید برای درختان گلابی ضروری است.
  • در باغ گلابی درختانی که نیاز به آب زیاد دارند، نکارید.
  • ریشه‌هایی که دور تنه میپیچند را قیچی کنید.
  • در نزدیکی نهال گلابی یک قیم بگذارید. و ساقه نهال را با نخ به آن ببندید. تا درخت رشد مستقیم داشته باشد. برای اینکار از 2 چوب و مواد انعطاف پذیر استفاده کنید. قیم گذاری به خصوص در مناطق بادخیز ضروری است.
  • برای محافظت از درخت در برابر پستانداران کوچک یک محافظ در اطراف پایه درخت نصب کنید. این حیوانات دوست دارند پوست اطراف پایه درخت را بجوند. پس از اینکه پوسته درخت سفت و ضخیم شد میتوانید محافظ را بردارید. این محافظ همچنین از تنه در برابر نور خورشید و بادهای شدید نیز محافظت میکند.

برای آزمایش زهکشی خاک

چاله ای در اطراف درخت با عرض و عمق 0.3 متر در خاک ایجاد کنید و آن را با آب پرکنید. عمق آب را هر ساعت اندازه بگیرید. اگر هر ساعت بین 2.5 تا 7.5 سانتیمتر آب چاله کم شود. زهکشی خاک مناسب است.

نتیجه گیری

در این مطلب بهترین روش کاشت نهال گلابی را بررسی نموده ایم. شما میتوانید کلیه سوالات خود را درباره نحوه احداث باغ گلابی؛ کاشت نهال گلابی و همچنین نگهداری از درختان را به صورت رایگان از مشاوران ما در نهالستان پالیز بپرسید. همچنین شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

نهالستان پالیز دارای مجوز رسمی از موسسه ثبت نهال و بذر؛ گواهی معتبر و تاییدیه از جهاد کشاورزی و همچنین شناسنامه رسمی میباشد.