نهال گیلاس و نهال آلبالو دو رقم از بهترین میوه‌های فصلی هستند که به غیر از مصرف به صورت تازه، میتوان از میوه خشک شده نیز استفاده نمود. از دلایل اهمیت بالای این رقم میتوان به امکان درآمدزایی از تمامی اجزای درخت از جمله گوشته؛ دم میوه؛ هسته؛ ساقه و برگ درختان اشاره نمود. این اجزا در صنایع متعدد و همچنین در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره شرایط احداث باغ گیلاس و آلبالو بدانیم. پس با ما همراه باشید.

1.نوع اقلیم کاشت

سطح پراکندگی و انتشار گیلاس و آلبالو بسیار وسیع است. این رقم را میتوان در آب و هوای گرم معتدل و سرد معتدل کاشته و محصول دهی مناسب را از آنها برداشت نمود. البته عملکرد این درختان در مناطق معتدل و سرد مثل  نواحی کوهستانی بالاتر خواهد بود.

    • مقاومت جوانه‌های گیلاس به سرما تا حدود ۲۱- درجه سانتیگراد است.
  • همچنین این رقم باید حدود ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت دمای ۷ درجه سانتی گراد را در فصل پاییز و زمستان سپری کند. تا در فصل بهار جوانه گل به خوبی باز شوند.
  • البته مقاومت جوانه‌های آلبالو کمی بیشتر از گیلاس است. مقاومت این جوانه‌ها مانند جوانه‌های سیب میباشد.
  • نیاز سرمایی این رقم در فصل زمستان بین ۶۰۰ تا۱۶۰۰ ساعت قرار گیری در دمای ۷ درجه سانتی گراد است.
  • كاهش دماي محيط در فصل زمستان تا کمتر از ۲۰- درجه سانتی گراد؛ خطر از بين رفتن درختان گيلاس را بيشتر مي كند.
  • در حالیکه درختان البالو میتوانند دماهای کمتر تا 40- درجه سانتیگراد را نیز تحمل کنند.
  • گل‌های شکوفا شده آلبالو و گیلاس نسبت به دمای محیطی کمتر از 2- تا 3- درجه سانتیگراد حساس اند.
  • یه طور کلی تابستان‌های خشک و خنک برای کاشت نهال گیلاس و آلبالو ‌مناسب تر اهست.

مناطقی که دارای بارندگی زمستانه هستند و تابستان خنکی را سپری میکنند؛ برای احداث باغ مناسب ترند. در مناطقی که فصل تابستان بسیار گرم دارند. اغلب میوه‌ها دو قلو میشوند. میوه‌های دو قلو از نظر شکل جالب به نظر میرسند. اما از نظر اقتصادی باعث کاهش کیفیت محصول و عدم بازار پسندی خواهند شد.

2.خاک

آلبالو و گیلاس در تمامی خاک‌ها رشد میکنند. البته خاک لومی شنی برای کاشت گیلاس بهتر است. همچنین درختان آلبالو نیز در خاک  لومی رسی بهترین عملکرد را خواهند داشت.

این درختان ریشه‌های سطحی دارند و به خاکی به عمق 1.5 متری با بافت مناسب احتیاج دارند.

خشکی و رطوبت شدید خاک باعث کاهش بازدهی درختان گیلاس و البالو خواهد شد.

اگرچه ریشه  آلبالو در مقایسه با گیلاس در خاک مرطوب مقاومت بیشتری از خودش نشان داده است. اما ریشه درخت گیلاس نسبت به رطوبت بالا و عدم زهکشی مناسب بسیار حساس خواهد بود.

آلبالو به دلیل سختی چوب تنه؛ مقاومت بیشتری در برابر سرما شوری و قلیایی بودن خاک از خود نشان میدهد.

خاک باغ برای احداث باغ گیلاس باید کمی قلیایی باشد. کاشت نهال گیلاس در خاک اسیدی توصیه نمیشود.

3.عرض جغرافیایی

در سرتاسر دنیا درختان گیلاس و آلبالو در عرض جغرافیایی بین ۳۵ و ۵۵ درجه پراکنده هستند. در این مناطق درجه حرارت، رطوبت و شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک برای پرورش این درختان مناسب هست.

4.ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع مناسب از سطح دریا برای رشد درختان گیلاس و آلبالو بین 100 تا 1500 متر میباشد.

5.نیاز آبی گیلاس و آلبالو

نیاز آبی گیلاس و آلبالو یکسان است. لازم به ذکر است که مقاومت به خشکی در درختان آلبالو بیشتر است.

توجه به نیاز آبی درختان گیلاس اهمیت ویژه ای دارد. رطوبت زیاد میتواند باعث ‌پوسیدگی ریشه درخت بشود.

خشکی خاک در فصل تابستان باعث عدم محصول دهی مناسب در درخت گیلاس خواهد شد. بنابراین زمانی که سطح خاک خشک است، باید آبیاری انجام شود.

توصیه میکنیم هر 10 روز یکبار درختان را با 40 لیتر آب آبیاری کنید. نیاز آبی درختان در سال بین 600 تا 800 متر مکعب خواهد بود.

6.نور خورشید

دریافت نور مستقیم خورشید حداقل به مدت ۶ تا ۸ ساعت برای این درختان لازم و ضروری است. درختان آلبالو و گیلاس در مکان‌هایی که نور کمی دارند؛ یا میوه تولید نمی کنند یا باردهی آنها کاهش چشمگیر یافته و میوه ترش مزه خواهد شد.

از آنجای که درخت گیلاس برای رشد به نور مناسب و فضای کافی احتیاج دارد. در هنگام کاشت نهال؛ ایجاد فاصله مناسب و استاندارد میتواند به این نیاز درخت پاسخ دهد.

7.فاصله کاشت درختان آلبالو و گیلاس

معمولاً فواصل كشت 4 در 4 و 5 در 4 متر مربع براي ارقام مختلف گيلاس و البالو توصيه مي گردد.

به دليل رشد ارتفاعی نسبتاً كمتر درختان آلبالو در مقايسه با گيلاس، مناسب ترين فواصل كشت براي آلبالو 4×5 متر مربع است.  كه در اين صورت حدود 500 اصله درخت در هكتار میتوان کاشت.

در برخي منابع براي كشت گيلاس فواصل 7×7 يا 9×9 متر مربع و براي آلبالو 6×6 يا 7.5 در 7.5 متر مربع نیز در نظر گرفته میشود.

8.شیب مناسب زمین

این درختان را میتوان در هر شیبی از سطح زمین کاشت. البته در مناطق خیلی گرم از کاشت نهال‌های گیلاس و آلبالو در شیب‌های جنوبی خودداری کنید. چراکه پوست درخت در چنین مناطقی دچار شکاف میشود.

9.طراحی باغ گیلاس و آلبالو

در عملیات طراحی باغ باید مواردی نظیر مکانیابی ، تسطیح، آماده سازی زمین و‌پیاده نمودن نقشه کاشت مدنظر قرار گیرد.

10.الگوی کاشت درختان آلبالو و گیلاس

بهترین الگوهای کاشت برای احداث باغ گیلاس و البالو؛ روش مربعی؛ مستطیلی و مثلثی و داربستی میباشد.

11.انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ گیلاس و آلبالو

پس از طی مراحل قبل نوبت به انتخاب رقم برای احداث باغ میرسد. شما باید رقمی را برای باغتان انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با باغ شما به همراه داشته باشد. یعنی بتواند با شرایط آب وهوایی و اقلیمی باغ شما سازگار شده و بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

در هنگام انتخاب و خرید نهال گیلاس و آلبالو لازم است تا به فاکتورهایی از جمله ارتفاع از سطح دریا؛ شرایط آب وهوایی؛ میزان بارندگی؛ وضعیت خاکی؛ بارندگی و… توجه ویژه داشته باشید.

در مرحله بعد برای دستیابی به سودآوری حداکثری شما باید رقم نهالی را انتخاب کنید که بتواند بیشترین محصول دهی؛ عمر اقتصادی؛ کیفیت محصول و بازار پسندی را در باغ شما به همراه داشته باشد. باتوجه به شرایط آب و هوایی و شرایط خاک از پایه‌های مختلف میتوان استفاده نمود.

برای آگاهی از ویژگی‌های بهترین ارقام نهال گیلاس و آلبالو، به بخش اطلاعات محصول در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

همچنین برای آگاهی از نحوه کاشت درخت آلبالو و گیلاس، ویدیوی کاشت نهال گلابی و البالو را از دست ندهید.

پالیز نهال،بزرگترین و تخصصی ترین مرکز تولید کننده و عرضه کننده انواع ارقام نهال مثمر و غیر مثمر جهت کاشت و پرورش فضای سبز در ایران و خاورمیانه جهت احداث باغ میباشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت درب می توانید با شماره 09144501007 در تماس باشید و یا با پر کردن فرم درخواست مشاوره کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.