Rate this post

بیماری بلایت گردو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های گردو است که باعث ریزش شدید و زیان اقتصادی بسیار بالایی در مناطق تولید گردو میشود. تلقیح اولیه بیماری از جوانه‌های آلوده آغاز میشود. جوانه‌ها مهم ترین قسمت برای زمستان گذرانی این بیماری به حساب میایند. فرآیند بیماری زا میتواند به محض شکستن و رشد جوانه‌ها آغاز شود. باکتری از طریق باران و حشرات، و گرده‌های آلوده توسط باد پخش میشوند. و بیماری قارچ بلایت گردو در صورت رطوبت آزاد میوه و از طریق روزنه وارد قسمت سبز گیاهان میشود. بلایت میتواند تمامی بافت‌های سبز گیاهان را مورد حمله قرار دهد. شدت این بیماری به مقدار اولیه بیماری و شرایط اقلیمی وابسته است.

علائم بیماری بلایت گردو

قارچ بلایت گردو میتواند تمامی بافت‌های گیاه که بیرون از خاک قرار دارند را مورد حمله قرار دهد. از مهم‌ترین علائم بیماری بلایت گردو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برگ

مهم‌ترین مشخصه شناخت این بیماری تغییر ظاهری برروی برگ‌ها است. از علائم ظاهری این بیماری ایجاد لکه‌های کوچک قهوه ای با مرکز سیاه و ‌هاله زرد رنگ در اطرافشان بر روی برگ‌ها و میوه‌ها و تمامی قسمت‌های گیاه میباشد. اگر رطوبت وجود داشته باشد (در اواخر فصل بهار) از قسمت لکه مواد لزج آغشته به آب ترشح میشود.

میوه

برروی میوه‌ها لکه‌های کوچک؛ گرد و آغشته به آب و تیره رنگ و عمیق که به سرعت نکروز میشوند، دیده میشود. در صورت وجود رطوبت و دمای بالا مایع سیاه رنگ غلیظی از ضایعات روی میوه ترشح میشود. در بیماری قارچ بلایت گردو میوه‌های آسیب دیده کوچک میمانند. و زودتر از موعد میریزند. عفونت دیررس در صورت سخت شدن پوسته معمولا به اپی کارپ میوه محدود شده و باعث ایجاد سیاهی، برروی پوست خواهد شد. این مورد میتواند باعث چروکیدگی و سیاهی روی مغز گردو نیز بشود.

شاخه

بر روی شاخه‌ها لکه‌های نکروز ایجاد میشود که سیاه و خشک هستند. و در نهایت باعث خشک شدن کل شاخه خواهد شد.

کنترل بیماری بلایت گردو

اولین و مهم‌ترین راه برای کنترل بیماری بلایت گردو کاشت ارقام مقاوم است. نهال گرد ژنوتیپ پالیز و نهال گردو چندلر و… معمولا مقاومت مناسبی در مقابل این بیماری از خود نشان میدهند. لازم است تا کلیه اصول بهداشتی در باغ به طور کامل انجام شود.

سمپاشی

در صورت بروز این بیماری بهترین راه، مبارزه با استفاده از سم است. اگر در منطقه شما بارندگی زیاد است شما باید اولین مرحله سمپاشی را در مرحله ظهور شاتون نر به انجام برسانید. (20 تا 40 درصد شاتون نر).

در صورتیکه بارندگی در منطقه شما کمتر است؛ در مرحله ظهور گلهای ماده (20 درصد گل مادگی) باید اولین سمپاشی را انجام دهید.

7 الی 10 روز پس از اولین دوره سمپاشی؛ درختان را مجددا سمپاشی کنید. در صورت بارش باران سم‌ها شسته میشود و لازم است تا درختان را مجددا سمپاشی کنید. همچنین بارندگی‌های کوتاه مدت نیز میتوانند برای شروع چرخه بیماری کافی باشند.

بهترین سم برای مقابله با بیماری قارچ بلایت گردو استفاده از ترکیب مانکوزب + مس است.

جمع بندی

بیماری‌ها و قارچ‌ها در گیاهان به دلیل عوامل متعددی ایجاد میشوند. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بیماری عدم مدیریت صحیح باغ و درختان است. شما باید درختان باغ خود را مرتب و با استفاده از روش آبیاری تحت فشار بابلر آبیاری نمایید. تا وجود رطوبت دائمی در خاک باعث بروز بیماری در آنها نشود. استفاده از روش‌های سمپاشی دوره ای یکساله نیز میتواند در بروز بیماری در درختان موثر واقع شود. بهترین روش برای پیشگیری از بروز این بیماری استفاده از درختان مقاوم تر است. شما میتوانید ارقام مقاوم نهال گردو را از نهالستان پالیز خریداری نمایید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال گردو در شمال غرب کشورمان است. این نهالستان دارای شناسنامه معتبر و گواهی رسمی فعالیت و مجوز از جهاد کشاورزی میباشد. و کلیه نهال‌های گردو را با کیفیت بالا و مقاوم تولید مینماید. نهالستان پالیز به همراه کلیه نهال‌های گردوی ارسالی؛ کارت گارانتی معتبر 2 ساله؛ گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه و گواهی سلامت ارائه میدهد.

برای خرید نهال و یا کسب اطلاع از قیمت نهال با ما در تماس باشید.