Rate this post

هرس درخت سیب با هدف فرم دهی بهتر و افزایش دریافت نور خورشید و در نتیجه رشد بهتر درختان و افزایش محصول دهی آنها انجام میشود. هرس درختان اگر در وقت و زمان مناسب و به صورت اصولی انجام شود. در افزایش بهره وری از باغ تاثیر به سزایی خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم تا اصول هرس درختان سیب را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین روش هرس درخت سیب

هرس درخت سیب باعث جوانسازی درختان و همچنین بهبود تابش نور خورشید به شاخه و برگ‌ها خواهد شد. به همین علت لازم است که بهترین روش هرس درخت سیب را بشناسید و هنگام هرس از این روش استفاده کنید. درختان هرس شده کیفیت محصول بالاتری داشته و قادرند تا 2 برابر بیشتر محصول دهی به همراه داشته باشند. هرس درختان سیب با 2 هدف اصلی انجام میشود:

  • افزایش باردهی
  • فرمدهی

از این رو درختان را باید هرساله به 2 صورت فرمدهی و باردهی هرس نمایید. در این بخش قصد داریم تا نحوه هرس درخت سیب را از زمان کاشت تا 5 سالگی بررسی کنیم:

هرس نهال سیب در زمان کاشت

در زمان کاشت نهال سیب؛ نهال را از ارتفاع 40 سانتیمتری سربرداری کنید. هنگام برش توجه داشته باشید که روی درخت حداقل 4 جوانه باقی بماند. در غیر اینصورت باید نهال را از بالای جوانه چهارم ببرید. برای جلوگیری از ایجاد بیماری و عفونت؛ محل برش را با چسب مخصوص باغبانی بپوشانید.

هرس درخت سیب دو ساله

هرس درخت سیب دوساله در فصل زمستان انجام خواهد شد. شاخه‌هایی که به رنگ سیاه درآمده اند را از یک سوم ببرید. برش باید دقیقا از بالای جوانه ی به سمت بیرون درخت انجام شود. این کار باعث رشد یک شاخه جانبی در فصل بهار خواهد شد. شاخه‌های شکسته و یا خشک؛ پاجوش‌ها و شاخه‌های اضافه نیز باید هرس شوند. محل برش را حتما با استفاده از چسب باغبانی بپوشانید.

هرس درخت سیب سه ساله

هرس درخت سیب سه ساله نیز مشابه سال دوم انجام میشود. توجه داشته باشید که بخش‌های صورتی رنگ نباید هرس شوند. فقط شاخه‌هایی که به رنگ سیاه درآمده را از 1 سوم آنها ببرید.

هرس درخت سیب چهار ساله

برای هرس درخت سیب چهار ساله شاخه‌های بیمار؛ آلوده و یا شکسته را هرس کنید. مانند سال پیش؛ شاخه‌های سیاه رنگ را هرس نموده و شاخه‌های صورتی را نگهدارید.

هرس درخت سیب پنج ساله

درخت سیب در سال پنجم به بار مینشیند. و فرم اصلی خود را بدست میاورد. میوه درخت سیب برروی شاخه‌های 1 تا 3 ساله رشد میکنند. از این رو باید هرس درختان در این سال کمتر انجام شود. برای هرس درخت سیب پنج ساله لازم استکه  یک هرس عمومی برای از بین بردن شاخه‌های آلوده و بیمار و شکسته انجام دهید. پاجوش‌ها؛ شاخه‌های مزاحم و پیر نیز باید حذف شوند.

نتیجه گیری

هرس درختان سیب یک امر تخصصی و حرفه ای است که اگر به موقع و به طور صحیح انجام نشود. باعث پیر شدن شاخه‌های بارده و تولید میوه بی کیفیت و در حجم کمتر خواهد شد. همچنین درختان دچار پیری زودرس شده و فرم مناسب به خود نمیگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت راهنمایی از باغداران حرفه ای پالیز؛ میتوانید با کارشناسان باغداری ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین؛ تلفنی؛ حضوری در تماس باشید.همچنین ما در سایت پالیز کلیه اطلاعات مربوط به کاشت؛ پروش و نگهداری از درختان سیب را در اختیار شما باغداران محترم قرار داده ایم.

نهالستان پالیز؛ بزرگترین مرکز فروش انواع ارقام نهال سیب در شمال غربی کشورمان میباشد. این مرکز کلیه ارقام نهال سیب را با کیفیت بالا و اصلاح شده؛ با پایه پیوندی و بذری تولید و به سرتاسر کشور عرضه میکند.

نهال‌های تولید شده در نهالستان پالیز دارای گارانتی معتبر 2 ساله؛ گواهی سلامت، گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه و شناسنامه معتبر و رسمی میباشند.برای ارتباط با کارشناسان ما به صورت رایگان و یا خرید نهال سیب و کسب اطلاع از قیمت نهال سیب؛ با ما تماس بگیرید.