زردآلو یکی از بهترین و محبوبترین میوه های بهار و تابستان است که قطعا باغداران باهوش و باتجربه از احداث باغ زردآلو و کاشت نهال زردآلو به عنوان یکی از گزینه های انتخابی استقبال می کنند.

آگاهی از نحوه صحیح کاشت نهال زردآلو، احتمال  دوام وبیشتر شدن عمر اقتصادی گیاه را در هر اقلیمی و با هر شرایط آب و هوایی افزایش میدهد. از این رو باغداران محترم پیش از احداث باغ زردآلو و کاشت نهال آن، باید از روش کاشت استاندارد و به روز آگاهی کافی داشته باشند. در این مطلب روش صحیح کاشت نهال زردآلو به خوبی برای شما توضیح داده شده است. پس توصیه میکنیم تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

بهترین زمان کاشت نهال زردآلو

برای تعیین بهترین زمان کاشت نهال زردآلو حتما به اقلیم باغتان و شرایط  محیطی آن توجه کنید. اگر در مناطقی با شرایط آب و هوایی گرمسیری و معتدل هستید،  بهتر است در اوایل بهار به محض اینکه خاک رطوبت کافی و شرایط مساعد دارد ، نهال های زردآلو را بکارید. اگر در مناطق سرد و خشک و کوهستانی ایران هستید،  نیمه تیرماه تا اول شهریورماه مناسبترین زمان کاشت درختان زردآلو خواهد بود. معمولابهترین زمان در موقع کاشت نهال  زردآلو،  زمانی  است که رطوبت نسبی محیطی در باغ شما کمتر از ۱۴ درصد و سرعت باد کمتر از ۱۰ کیلومتر بر ساعت باشد.

فاصله کاشت نهال زردآلو

فاصله کاشت نهال زردآلو ابعاد ۵ در ۵ یا  (۶در ۶ )سانتی متراست . برای اطلاعات بیشتر به مقاله احداث باغ زردآلو را مطالعه فرمایید. بهتر است کاشت نهال ها با فاصله ۶ متر بین ردیف و ۵ متر روی هر ردیف در سطح باغ مشخص شود.چاله های کاشت باید به قطر ۵۰ سانتی متر و عمق ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر حفر شود.

از آنجاییکه گرده افشانی زردآلو بر عهده حشرات به ویژه زنبور عسل است، اگر بتوانید در باغتان از حداقل ۲ تا ۳ کندو به ازای هر هکتار در موعد گرده افشانی درختان زرد آلو استفاده کنید، تأثیر بسیار مطلوبی در گرده افشانی و داشتن محصول بهینه برای شما خواهد داشت.

کوددهی نهال زردآلو

اولین قدم برای کوددهی نهال زردآلو این است که ابتدا وضعیت خاک باغتان را  بدقت بررسی کنید و آزمایش لازم را برای تعیین نوع خاک انجام دهید. برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

در هنگام کاشت نهال زردآلو بهتر است، باغداران برای افزایش کیفیت خاک و گیرایی بهتر نهال زردآلو با توجه به نتایج آزمایش خاک تمامی عناصر معدنی مورد نیاز را  به خاک اضافه کرده و سپس شخم زنی بدقت انجام شود تا خاک قوی و یکدست به دست آورید.بعد از حدود ۶ ماه تا یکسال از  کاشت نهال زردآلو اقدام به کوددهی نمایید. کود دامی پوسیده و یا کودهای گیاهی به تقویت خاک کمک می کنندوبرای ارقام مختلف زردآلو مناسب هستند.

عملیات ضد عفونی(پرالیناژ) نهال زردآلو چگونه انجام میشود؟

برای جلوگیری از بیماری های مربوط به ریشه، نهال های زردآلو خریداری  شده را قبل از کاشت حتما در  محلول پرالیناژ برای ضدعفونی ریشه ها قرار دهید . برای تهیه محلول ضدعفونی کننده مخصوص نهال زردآلو در یک بشکه ۱۰۰ لیتری آب و بعد مقدار۱۰ کیلوگرم رس الک شده + ۵ کیلوگرم کوددامی الک شده + ۱۰۰ گرم سم قارچ کش (بنومیل) مخلوط کرده و ریشه نهال را درون آن فرو برده و سپس بکارید.

آبیاری نهال زردآلو

اولین نکته برای آبیاری نهال زردآلو لازم است بدانید که در هفته اول غرس نهال،  هر روز بسیار کم آن‌ها را آبیاری کنید(برای تمامی شرایط آب و هوایی یکسان است). در هفته دوم،  میزان آبیاری را دو بار در هفته انجام دهید و تا ماه اول همین شرایط را حفظ کنید. بعد از آن اگر در مناطق گرم و معتدل هستید،  هفته ای ۳ بار آبیاری و اگر در مناطق سرد هستید،  هفته ای ۲ بار(شش ماه اول سال)و هفته ای یک بار(شش ماه دوم سال) طوریکه رطوبت ریشه ها حفظ شود، کافی است. بهترین روش آبیاری نهال های زردآلو،  استفاده از روش آبیاری قطره ای است.

 هرس درخت زردآلو

به طور کلی هرس درخت زردآلو به منظور بالا بردن کیفیت میوه و بیشتر شدن عمر اقتصادی آنها انجام می شود. پس از کاشت نهال آن را تا ارتفاع تقریبی ۱۱۰ سانتی متر سرزنی کنید. بهتر است هرسال یکبار درختان زردآلو هرس شوند و قسمت هایی از درخت که محصولی با کیفیت پایین تولید می کنند، حذف شوند(معمولا۳ تا ۵ جوانه يا شاخه در جهات مختلف نگهداري شده و جوانه هاي پائين تر حذف شوند).

اقدامات محافظتی نهال زردآلو در زمان کاشت چگونه باید باشد؟

ریشه نهال ها باید هنگام حمل با پوشش مناسب مثلا گونی یا کنف مرطوب محافظت شود و پس از رسیدن به محل باغ ابتدا ریشه ها را ضدعفونی کرده وسپس آنها را در گودالهایی که از قبل آماده شده قرار دادو بعد با خاک پوشانده شده و آبیاری مختصری انجام شود.

محافظت از نهال زردآلو

دقت در آبیاری درختان زردآلو بسیار مهم است. خیس بودن همیشگی خاک و آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی و خفگی ریشه ها، زرد شدن و ریزش برگ ها و عدم گلدهی و گرده افشانی مناسب درختان زردآلو شده و کیفیت محصول بشدت کم خواهد شد.

نهال زردآلو مرغوب چیست؟

منظور از نهال زردآلو مرغوب یا نهال استاندارد نهالی است که دارای مجوزهای قانونی و معتبر مثل شناسنامه و گواهی سلامت داشته باشد. نهال انتخابی باید سالم و بدون هر گونه شکاف باشد. پس در قدم اول لازم است تا نهال زردآلو را تحت نظر مشاور انتخاب نماییدو در هنگام تحویل نهال از مسئول نهالستان برای شناسایی نوع رقم و اصالت نژاد و بهداشت نباتی تاییدیه لازم اخذ شود.برای آشنایی بیشتر و انتخاب دقیق و همچنین آگاهی از ویژگی‌های کلیه ارقام نهال زردآلو به صفحه  نهال زردآلو   مراجعه فرمایید.

جمع بندی

کاشت زردآلو و مرغوب بودن آن هرساله سودآوری بسیار بالایی را خصوصا در بخش صادرات خارجی برای کشاورزان و باغداران کشور به همراه دارد.هنگام کاشت و مراقبت از درختان زردآلو حتما نکات گفته شده را انجام دهید تا بی نظیرترین محصول را داشته باشید.

نهالستان مجوزدار پالیز بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان است. پالیز با بیش از نیم قرن سابقه دارای مجوزهای معتبر است . به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید نهال استاندارد و مرغوب زردآلو با ما در نهالستان پالیز (مرکز معتبر فروش نهال زردآلو و دارای مجوز از موسسه ثبت گواهی نهال و بذر) در تماس باشید.