Rate this post

گیلاس و البالو اولین محصولات سردسیری هستند که در فصل تابستان میرسند. و از زمان گلدهی تا رسیدن محصول ۲ ماه بیشتر زمان نمیبرد. به این ترتیب رشد میوه، شاخه‌ها و جوانه‌ها و گل انگیزی همگی در یک دوره زمانی کوتاه انجام شده و این موضوع باعث ایجاد رقابت بر سر مواد غذایی خواهد شد. برای تولید یک محصول اقتصادی لازم است تا میوه‌های درشت؛ آبدار و خوشمزه تولید شود. از این رو باید با استفاده از سیستم مدیریت تغذیه؛ کوددهی درخت به خوبی انجام شود.

دستورالعمل کوددهی به درختان گیلاس و آلبالو به صورت فصلی

گیلاس و البالو درختان قدرتمندی هستند که ریشه‌های عمیق تا عمق 1.5 متر دارند. بنابراین باید از وضعیف خاک و مواد غذایی موجود در آن تا این عمق اگاهی یابیم. از این رو پیش از شروع عملیات تغذیه لازم است تا خاک باغ را آنالیز نماییم. برای آگاهی از نحوه انجام آنالیز خاک؛ مقاله تخصصی آزمایش خاک ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

کود دهی زمستانه

کوددهی زمستانه با توجه به آزمون خاک یک ماه پیش از تورم جوانه‌ها به روش چالکود انجام میشود. به این ترتیب خاک محیط برای تغذیه بهتر درختان آماده سازی میشود.

پیش از گلدهی

مرحله قبل از گلدهی به زمانی گفته میشود که ۵۰ درصد تورم جوانه‌ها انجام شده باشد. در این زمان فعالیت ریشه کاهش یافته است. بنابراین باید از فروتست و اسیدآمینه به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

مرحله ریزش کامل گلبرگها و تشکیل میوه

در این مرحله برای افزایش قدرت رشد درخت و تشکیل میوه با کیفیت از کودهای تقویتی مثل کودهای سه بیست کامل به صورت محلول پاشی و از تقویت کننده‌های ریشه به صورت کودآبیاری برای افزایش جذب استفاده کنید.

مرحله رنگ گیری و افزایش سایز

برای افزایش سایز از پتاسیم به صورت کودآبیاری استفاده کنید.

برای رنگ آوری، هم رسی و افزایش کیفیت و طعم خوب از محصولات پروتئینی و آهن به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

مرحله قبل از برداشت

از کودهای پتاسیمی همراه ریز مغذی‌ها به صورت محلول پاشی استفاده کنید تا سایز و کیفیت محصول بیشتر شود.

مرحله پس از برداشت

از فروت ست و اسید امینه به صورت محلول پاشی استفاده کنید.

نکات تکمیلی کوددهی گیلاس و آلبالو

مصرف کود حیوانی در اوایل فصل بهار مناسب تر است.

واکنش یک رقم به مواد غذایی و کودهای دامی به سلامت درختان و نیاز آنها به این موارد در زمان مناسب بستگی دارد.

جمع بندی

نهال گیلاس و آلبالو دو رقم از ارقام نهال پرطرفدار و مناسب برای کاشت در بیشتر شهرهای کشورمان میباشند. این ارقام به علت میوه های خوشمزه و بازار پسندی بالایی که دارند هرساله سودآوری بسیار عالی برای باغداران به همراه خواهند داشت. توجه به برنامه کوددهی درختان گیلاس و درخت آلبالو به افزایش قدرت رشد درخت و همچنین افزایش بازارپسندی و کیفیت مطلوب میوه کمک میکند. از این رو باغداران حرفه ای با توجه به نیاز خاک با استفاده از کودهای دامی و یا شیمیایی؛ هرساله اقدام به خرید نهال گیلاس و نهال آلبالو میکنند.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بیش از نیم قرن است که به عنوان بزرگترین نهالستان تخصصی میوه شناخته میشود. جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت درب می توانید با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید و یا با پر کردن فرم درخواست مشاوره کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.