Rate this post

پس از کاشت نهال‌های پسته مهم ترین عملیات هر باغداری؛ نگهداری و آبیاری صحیح درختان است. اگر آبیاری درختان به صورت صحیح و به موقع انجام نشود. میتواند خسارات زیادی به درختان و همچنین باردهی آنها وارد نماید. از این رو باغدارای حرفه ای همواره به دنبال یافتن بهترین برنامه آبیاری برای باغ‌های پسته خود میباشند. در این مطلب قصد داریم تا برنامه اصولی آبیاری درختان پسته را به صورت فصل به فصل بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید آبیاری درختان پسته را باهم یاد بگیریم.

روش های آبیاری درختان پسته

در این قسمت روش های آبیاری درختان پسته را باهم مرور می کنیم.

  • آبیاری مدرن : تحت فشار قطره ای؛ فواره ای؛ اسپری
  • آبیاری سنتی : غرقابی، نواری؛ جوی و پشته

استفاده از روش های مدرن آبیاری علاوه بر افزایش راندمان آبیاری و کاهش مصرف آب؛ از مرطوب ماندن خاک و خیس شدن طوقه و رشد علف هرز که زمینه ساز ابتلای درختان به انواع بیماری و آفت میباشد نیز پیشگیری میکند.

تنش های آبی مهم در درختان پسته

درختان پسته در 4 دوره زمانی ممکن است تحت تاثیر تنش های آبی قرار بگیرند:

زمان گلدهی : عدم آبیاری درختان در اوایل فصل بهار؛ و در زمان گلدهی درختان؛ و همچنین در ماه تیر که مغز میوه پر میشود؛ باعث پوکی و سقط جنین در درختان پسته خواهد شد.

زمان پر شدن مغز : در اواخر فصل تابستان و آغاز فصل پاییز که هوا گرم است. آبیاری کمتر درختان میتواند باعث ایجاد تنش در درختان و همچنین پوکی و نیم مغزی درخت شود.

تنش خشکی : همانطور که از نام آن پیداست این تنش در اثر آبیاری کم و نا کافی در اواخر فصل بهار به خصوص ماه خرداد رخ میدهد. که باعث کاهش تشکیل پسته خندان و کاهش آلودگی مغز به زهرابه آفلاتوکسین میشود.

تنش غرقابی : به زمانی گفته میشود که آب مدت زمان زیادی در اطراف ریشه باقی مانده و مانع از هوا رسانی به آن میشود. در خاک های شنی سبک 24 ساعت و در خاک های رسی سنگین و قلیایی بین 4 تا 5 روز حداکثر زمان باقی ماندن آب در خاک است. شما باید فواصل ابیاری را با توجه به جنس خاک و نوع رقم؛ آب وهوا و فصل و روش آبیاری تعیین کنید.

آبیاری درخت پسته در بهار

آبیاری درخت پسته به سن؛ بافت خاک؛ میزان بارندگی و شرایط آب وهوایی و اقلیمی در منطقه و فصل وابسته است. اگرچه این درختان در برابر خشکی مقاومت مطلوبی دارند. اما آبیاری کافی؛ به افزایش کیفیت میوه و سلامت درختان منجر خواهد شد. آبیاری درخت پسته در بهار نیز به عواملی که گفته شد حتما باید توجه کرد.

آبیاری در فصل بهار

برای باغ‌های پسته؛ چند دوره کلیدی و اصلی وجود دارد. که در آن درختان نیاز به آبیاری بیشتری خواهند داشت. از طرفی آبیاری درختان در برخی از دوره‌های زمانی میتواند خسارات زیادی به درختان وارد سازد. در این بخش قصد داریم تا دوره‌های حیاتی آبیاری درختان پسته را بررسی نماییم.

آبیاری باغ پسته در دوره گلدهی

آبیاری سنگین و غرقابی در دوره گلدهی و گرده افشانی میتواند باعث ریزش گل‌ها و همچنین اختلال در عملیات گرده افشانی شود. بارش باران نیز در این دوره؛ فعالیت زنبورها و گرده افشانی را با مشکل مواجه میسازد. در دوره گلدهی و گرده افشانی با استفاده از روش آبیاری قطره ای خاک را مرطوب نگاه دارید. اما اگر از روش آبیاری غرقابی استفاده میکنید. آبیاری را در دوره گلدهی و گرده افشانی متوقف کنید.

آبیاری باغ پسته پس از تشکیل میوه

در این دوره پسته‌ها به صورت نخودی درآمده اند. که نیاز به دریافت آب خواهند داشت. از این رو نیاز آبیاری در دوران تشکیل میوه بیشتر است. در روش غرقابی اولین دوره آبیاری درختان در سال جدید پس از تشکیل میوه انجام خواهد شد. درختانی که به خوبی آبیاری میشوند؛ محصول دهی بیشتر و درصد پسته‌های خندان بالاتری خواهند داشت.

در این فصل درختان را هر 20 تا 25 روز یکبار آبیاری کنید. آب مورد نیاز در هر مرحله آبیاری در اواسط اردیبهشت تا آخر فصل بهار بین 130 تا 150 لیتر به ازای هر درخت است.

همچنین در این دوره به کوددهی درختان پسته نیز توجه کنید. برای کسب اطلاع از نحوه کوددهی درختان پسته؛ مقاله ما را در سایت پالیز مطالعه کنید.

آبیاری درخت پسته در تابستان

برای آبیاری درخت پسته در تابستان باید درختان را آبیاری عمیق تا عمق 1 متری نماییم. نیاز آبی درختان در ماه تیر و مرداد نسبتا بیشتر است. از این رو باید فواصل آبیاری را براساس میزان بارندگی و گرمای هوا کاهش یا افزایش دهید. به طور کلی درختان پسته را در فصل تابستان هر 20 تا 25 روز یکبار آبیاری نمایید. آب مورد نیاز در هر مرحله آبیاری در ماه تیر تا زمان برداشت میوه به طور متوسط بین 170 تا 190 لیتر به ازای هر درخت است.

آبیاری درختان در زمان تشکیل مغز

این دوره در اواخر ماه خرداد و تا اوایل ماه تیر است. آبیاری در این دوره باید به خوبی انجام شود. تا رشد مغز پسته به درستی انجام شود.

مرحله پر شدن مغز

از اواسط ماه تیر تا اوایل مرداد ماه مغز پسته پر میشود. در این دوره نباید هیچگونه تنش خشکی به درخت وارد شود. در غیر اینصورت مغز کوچک شده و درصد پسته‌های خندان کاهش میابد.

مرحله شکاف پوست

در این دوره هرگونه تنش خشکی میتواند باعث بروز اختلال در شکاف پوست در پسته شود.

نکات تکمیلی آبیاری درختان پسته

  1. آبیاری درختان پسته از دو هفته پیش از برداشت محصولات باید متوقف شود.
  2. در زمین‌هایی با خاک شور؛ درختان را در دوره‌های زمانی کوتاهتری آبیاری کنید. در این مناطق در فصل زمستان نیز باید درختان آبیاری شوند.
  3. پس از برداشت میوه نیز برای تکمیل بهتر رشد جوانه‌های گل در سال بعد، و رشد ریشه درخت؛ باید آن را آبیاری کنید.
  4. در فصول پاییز و زمستان نیاز آبیاری درختان به آبیاری کمتر است. و اولین دوره آبیاری درختان پسته در ماه اسفند و پیش از تورم جوانه‌ها میباشد. در مناطقی با بارندگی کافی اگر رطوبت خاک تا 40 سانتی متر باشد؛ نیازی به آبیاری در ماه اسفند وجود ندارد.

نتیجه گیری

توجه به زمان؛ روش و میزان آبیاری درختان پسته؛ از بروز هرگونه خسارت در میوه و بروز بیماری در درختان پیشگیری میکند. درختان پسته ای که به روش آبیاری قطره ای ابیاری میشوند؛ معمولا عملکرد بالاتری خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان مشاوره نمایید.

نهالستان پالیز؛ اولین و بزرگترین مرکز فروش انواع ارقام نهال پسته به سرتاسر کشورمان میباشد. با ما از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.